Тема: ПРОБЛЕМА ЛЮДИНИ ТА ЇЇ БУТТЯ У ФІЛОСОФІЇ
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
1. Визначте позицію теоцентризму в розумінні людини:
a) людина - мікрокосм;
b) людина - частина природи;
c) людина - вінець космічно-природної еволюції;
d) людина - образ і подоба Божа;
e) людина - «міра всіх речей».
2. Яке з наведених тверджень співпадає з позицією антропоцентризму:
a) людина - суспільна тварина, наділена розумом;
b) людина - істота економічна;
c) людина - образ і подоба Божа;
d) людина - це незавершений проект;
e) людина - центр і вінець Всесвіту, вища цінність, «міра всіх речей»;
f) людина - це те, чим вона хоче бути.
3. Людина стає особистістю:
a) з моменту свого народження;
b) коли починає жити відповідно до норм, прийнятих у даному суспільстві;
c) коли починає діяти, не звертаючи уваги на зовнішні заборони;
d) коли починає вірити в існування надприродних сил;
e) коли вільно обирає і творить свій образ, бере на себе всю повноту відповідальності за це.
4. Правильним є твердження:
a) поведінка людини визначається, кінець кінцем, біологічними чинниками;
b) людина - соціальна істота, біологічні чинники вже не впливають на її поведінку; вирішальне значення в людській поведінці мають інстинкти;
c) людина є в першу чергу соціальною істотою, але на її поведінку впливають і біологічні чинники;
d) поведінка і доля людини зумовлені її генотипом.
Яке з названих понять має ренесансне походження і підкреслює унікальність людини?
a) індивід;
b) личина;
c) обличчя;
d) особа;
e) індивідуальність;
f) персона.
Для кого з філософів людина є «громадянином двох світів»: природного і надприродного?
a) для Аристотеля;
b) для Б. Спінози;
c) для І. Канта;
d) для 3. Фрейда.
Що означає поняття «антропосоціогенез»?
a) процес історичного виникнення людини і суспільства;
b) генетична обумовленість соціальності людини;
c) філософське вчення про людину і суспільство;
d) наука про соціальну обумовленість людини.
8. Фаталізм як уявлення про неминучість і невідворотність людської
долі, про неможливість для людини змінити її, не був властивий:
a) філософії стоїків;
b) філософії Б. Спінози;
c) ученню Ж. Кальвіна;
d) філософській позиції Епікура.
9. Волюнтаризм - це...
a) визнання свободи волі людини;
b) уявлення про неминучість людської долі;
c) уявлення про абсолютну обумовленість майбутнього минулим;
d) розуміння свободи як свавілля.
10. Не є запереченням свободи волі наступне твердження:
a) «Якби вільно падаючий камінь міг мислити, він думав би, що падає по вільній волі» (Спіноза).
b) «Не у нашій владі бути хорошими або поганими» (Аристотель).
c) «Свобода є пізнаною необхідністю» (Спіноза).
d) «Абстрактної свободи, як і інших абстракцій, не існує» (Е. Берк).
e) «Божественна всемогутність і всезнання не сумісні зі свободою людської волі» (Ж. Кальвін).
f) «Воля не може бути названа причиною вільною, а тільки необхідною» (Спіноза).
11. Визначте правильне твердження:
a) свобода волі є ілюзією, оскільки всі людські мотиви, кінець кінцем, обумовлені несвідомими потягами;
b) міра свободи людини обумовлена виключно зовнішніми обставинами і чинниками;
c) абсолютної свободи немає, свобода завжди пов’язана з певною необхідністю;
d) свобода тільки тоді є дійсно вільною, коли вона нічим не детермінована.
12. Фаталізм – це…
a) людина – творець культури;
b) людина –вищий продукт природи;
c) людина – діяльна істота;
d) людина – творіння Бога.
13. Волюнтаризм – це…
a) відстоювання права людини на свободу;
b) уявлення про неминучість людської долі;
c) уявлення про “запрограмованість” майбутнього у минулому;
d) ототожнення свободи зі свавіллям.
Тема: СОЦІАЛЬНА ФІЛОСОФІЯ
ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
1. Згідно цивілізаційному підходу до типології суспільства, виділяють... (викресліть зайве):
a) аграрну цивілізацію;
b) індустріальну цивілізацію;
c) постіндустріальну цивілізацію;
d) духовно-культурну цивілізацію.
Який елемент не входить у поняття «продуктивні сили суспільства»?
a) люди, озброєні знаннями і навиками праці;
b) знаряддя праці;
c) державні управлінські структури;
d) техніка;
e) предмет праці.