ПЛАНИ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ з ЕСТЕТИКИ та ЕТИКИ
Для істориків
Практичне № 1. Естетичне світовідношення класичних епох ч.1 (2 г).
план
1. Принципи естетичної думки Античності. Основні мистецькі шедеври Античності.
2. Естетична думка Середніх віків. Феномени християнського мистецтва: храм, ікона та літургійний спів.
3. Погляди на мистецтво Л. да Вінчі та А. Дюрера. Титани Відродження. Карнавал як естетичний феномен Відродження.
Література:
Основна
1. Абрамович С. Д. Церковне мистецтво / С. Д. Абрамович. – К.: Кондор, 2005. – 206 с.
2. Вёрман Карл: История искусства всех времён и народов. Т.2, Т.3 // Режим доступу http://www.verman-art.ru/
3. Левчук Л.Т., Панченко В.І, Оніщенко О.І.,Кучерюк Д.Ю. Естетика. – К. «Вища школа», 2005. – 431 с.
4. Лосев А.Ф. История античной эстетики. М.:Фолио, 2000. – В 2-х т.
5. Лосев А.Ф. Эстетика Возрождения. 1-е изд.: М.: Изд-во МГУ, 1978.
6. Эстетика: Словарь/ под ред. А.А. Беляева и др. – М.: «Политиздат», 1989. – 447 с.
7. Языкова И. К. Богословие иконы: Учебное пособие. М.изд-во Общедоступного Православного Университета, 1995. -212 с.: ил.// Режим доступу. http://www.nesusvet.narod.ru/ico/books/yazyk/
Додаткова
1. Гуревич А.Я. Категории средневековой культуры. – М., 1984.
2. Лосев А.Ф., Шестаков В.П. История эстетических категорий. 1-е изд.: М.: Искусство, 1965.
3. Мартынов В.Ф. Универсализм средневековой художественной культуры // Мартынов В.Ф. Мирвая художественная культура. – Минск, 1997.
4. Современный словарь-справочник по искусству / Научн. Ред. А.А. Мелик-Пашаев. – М.: «Олимп», 1999. – 816 с.
5. Хейзинга Й. Осень средневековья: исследования форм жизненного уклада и форм мышления в 14 и 15 веках во Франции и Нидерландах. – М., 1988. – 543 с.
Практичне № 2. Естетичне світовідношення класичних епох ч.2 (2 г).
план
Естетичні особливості стилістики Нового часу. Теоретики класицизму про завдання мистецтва.
А) Бароко західноєвропейське та українське: спільне та відмінне.
Б) Рококо як зразок „пасторальної краси”.
В) Класицизм як втілена „логіка краси”.
Г) Сентименталізм: у пошуках людської натури.
Естетичні знахідки і втрати ХІХ століття.
А) Романтичний тип краси.
Б) Реалізм як «двуликий Янус»: соціальне замовлення чи релігійні глибини?
В) Імпресіонізм: краса в миттєвостях.
Г) Західноєвропейський та російський вимір символізму та модерну.
Література до питання 1:
Джерела
1. Вінкельман Й. Про художній ідеал прекрасного. – К., 1972.
2. Лессинг Г. Е. Лаокоон. О границах поэзии и живописи. – М., 1986.
Критика
3. Білецький П.О. Українське мистецтво другої половини XVII – XVIII ст. – К., 1981.
4. Вельфлин Г. Барокко и классицизм. – СПб., 2000
5. Іваньо І.В. Про українське літературне бароко / У кн.: Українське літературне бароко. – К., 1987. – С. 3-18.
6. Купріянов Я.П. Проблема стилів у західноєвропейському мистецтві – К., 1966.
7. Макаров А. Світло українського бароко. – К., 1994.
8. Грачотті С. Українська культура 18 ст. і Європа // Всесвіт. –1993. – №3-4.
9. Мартынов В.Ф. Искусство эпохи Просвещения / Мартынов В.Ф. Мировая художественная культура. – Минск, 1996. – С.177 – 195.
10. Ротенберг Е.И. Западноевропейская живопись 17 века. Тематические принципы. – М., 1989.
11. Стиль рококо як мистецтво „галантної доби” / Культурологія: українська та зарубіжна культура. Ред. М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко та ін. – К.: Знання, 2006. – 576 с. (С.226 – 230).
Література до питання 2:
Джерела
1. Белый Андрей Символизм как миропонимание. – М.: Республика, 1994.
2. Литературные манифесты западноевропейских романтиков. – М., 1980.
3. Чернышевский Н. Г. Эстетические отношения искусства к действительности. Критический взгляд на современные эстетические понятия / Чернышевский Н. Г. Полн. собр. соч. Т.2 – М., 1949.
Критика
4. Гарин И. Поэты и пророки. В 7 т. – М.: Тера, 1992 -1995. т.1 (Шеллинг, Шопенгауер, Гофман, Гете, Вагнер)
5. Дмитриева И.А. Живое прошлое. Судьбы искусства: век ХІХ, ХХ// Иностранная литература. – 1988. – №1.
6. Кантор В.К. Достоевский, Ницше и кризис христианства в Европе в кон ХІХ – нач. ХХ века // Вопросы философии. – 2002. – №9. – С.54 -67.
7. Крючкова В.А. Символизм в изобразительном искусстве. – М, 1994.
8. Мировая художественная культура. ХІХ век. Изобразительное искусство, музыка и театр / Е.П. Львова и др. – С-Пб: Питер, 2007. – 464 с.
9. Мойсієнко А. Традиції модерну і модерн традицій. – К., 2001. – 80 с.
10. Наливайко Д. Горизонти і міражі французької поезії кінця ХІХ – поч. ХХ століть // Всесвіт. – 1999. – №3.
11. Неклюдова М.Г. Традиции и новаторство в русском искусстве кон. ХІХ - нач ХХ века. – М., 1991.
12. Ревалд Дж. История импрессионизма. – М., 1994.
13. Сарабьянов Д. Стиль модерн. – М.: Искусство, 1989.
14. Бонецкая Н.К. Эстетика М. Волошина // Вопросы философии. – 2007. – № 1.– С. 115 – 131.
Практичне № 3. Задзеркалля естетики ХХ –ХХІ століть (2 г).
план
1. Модернізм як естетичний виклик епохи переламу. Художній вибух експериментальних стилів:
а) кубізм; б) футуризм; в) абстракціонізм; г) експресіонізм; д) сюрреалізм.
2. Провідні естетичні теорії ХХ століття (огляд джерел).
3. Деконструкція художнього образу в постмодерному мистецтві.
Література:
Джерела
1. Зедльмайр Х. Искусство и истина // Искусствознание. – 1998. – №2
2. Лиотар Ж.Ф. Заметка о смыслах «пост» // Иностранная литература. – 1994. – №1.
3. Мальро А. Воображаемый музей // Искусство. – 1989. – №7.
4. Называть вещи своими именами: Программные выступления мастеров…...ХХ века. – М., 1986.
5. Ортега – и – Гассет Х. Дегуманизация искусства // Самосознание европейской культуры ХХ века. – М., 1991.
6. Еко Умберто.
Критика
1. Вейдле В.В. Умирание искусства. Размышление о судьбе литературного и художественного творчества. – С-П.: Аксиома, 1996. – 336 с.
2. Гуменюк Т.К. Пост сучасна естетика «Sud specie» кінця стилю // Культура і сучасність. – К.: ДАКККіМ, 2005. – №1. – С.5 – 10.
3. Даренський В. Онтологія художнього твору: некласичний підхід // Філософія етнокультури та морально-естетичні стратегії громадянського самовизначення: Зб. наук. ст / За ред В.А. Личковаха. – Чернігів, ЦНТЕІ, 2006. – С.110 -114.
4. Зарубежная эстетика и теория литературы 19-20 век. Трактаты, статьи эссе. – М.: Изд-во МГУ, 1987.
5. Ильин И.П. Массовая коммуникация и постмодернизм. – М, 1990.
6. Куликова И.С. Философия и искусство модернизма. – М., 1974. – 160 с.
7. Личковах В.А. Від Фауста до Леверкюна: Вступ до некласичної естетики. – Чернігів, 2002. – 181 с.
8. Меднікова Г.С. Естетичний аналіз актуального мистецтва як чинник формування некласичної теорії // Вісник Чернігівського держ. Пед. Універ-ту імені Т.Г. Шевченка. Вип. 51. Серія: Філософські науки. Некласична філософія моралі, мистецтва, релігії. Зб. – Чернігів, ЧДПУ, 2007. – №51. – С.75-79.
9. Олива А.Б. Искусство на исходе второго тысячелетия. – М.:ХЖ., 2003. – 218с.
10. Орвелл Дж. Отпущение грехов, или несколько заметок о Сальвадоре Дали / Русское зарубежье в год тысячелетия крещения Руси: Сб. статей. Сост. М. Назаров. – М.: Столица, 1991. – С. 438 – 446.
11. Рославец Е.Н. Разрушение образа: О некоторых тенденциях современного зарубежного искусства. – К.: Мистецтво, 1984. – 200 с.
12. Эпштейн М. Парадоксы новизны. – М., 1986.
13. Якимович А. Искусство ХХ века. Эпистемология картин мира // Искусствознание. – 1998. – №1.