для студентів спеціальності “Дизайн"
кваліфікації “Бакалавр”
спеціалізації “Дизайнер зачіски ”
Розробили:
Обговорено і затверджено
на засіданні кафедри
_КИЇВ_
Загальні методичні вказівки
Дипломним проектуванням завершується процес підготовки «Бакалавр» за кваліфікацією “Дизайнер-зачіски”.
Дипломний проект – це випускна самостійна робота студента, у роботі мають розкриватися творчі здібності студента, знання та вміння, набуті в процесі навчання в вищому навчальному закладі.
Студент - дипломник повинен підтвердити рівень загальнотеоретичної і спеціальної підготовки. Дипломний проект є випускною кваліфікаційною роботою, на підставі захисту якої Державна кваліфікаційна комісія (ДКК) вирішує питання про присвоєння її автору кваліфікації і видачі диплома бакалавра.
Метою виконання дипломного дослідження є вирішення професійної проблеми, що ґрунтується на комплексному опануванні матеріалу і методів дослідження, послідовного викладання, а також практичного застосування теоретичних знань для вирішення конкретних завдань.
Запропоновані теми повинні бути прийнятні для впровадження в практику “креативних рішень, авторських, фантазійних та подіумних дизайнів до образів кіно, літературних, історичних, фольклорних і т.д.
В період роботи над дипломним проектом студенти систематизують, закріплюють, застосовують на практиці набуті під час навчання знання і навички з таких предметів: “Дизайн-технологій”, “Моделювання та художнє оформлення зачіски”, “Композиція”, “Мистецтво постижу”, “Боді арт”, “Спецмалюнок”, “Декоративна косметика”, “Колористика”, “Декоративно-прикладне мистецтво”, “Конструювання історичних зачісок”, “Технологія конструювання зачіски”, “Матеріалознавство” та інші, а також виявляють та реалізують творчі здібності.
Розробляючи авторські, фантазійні образи, студенти повинні використовувати досвід роботи видатних вітчизняних та зарубіжних стилістів, призерів різноманітних конкурсів, учасників топ-показів моделей зачісок та одягу.
Розроблені зачіски, передбачені тематикою дипломного проекту, повинні відповідати тематиці, сучасним напрямкам розвитку моди, новітнім технологіям, створювати єдиний образ з одягом, декоративною косметикою, аксесуарами.
Теми дипломних проектів видаються студентам перед переддипломною практикою з урахуванням творчих і практичних здібностей студента, а в деяких випадках окремих студентів слід націлювати на певну тему Дипломного проекту заздалегідь.
В процесі роботи над дипломним проектом необхідно використовувати інформаційно-методичну літературу з напрямків моди, і перукарського мистецтва, дизайну та ін.
На захист дипломного проекту кожний студент повинен подати:
- дипломну роботу в обсязі 55 – 60 друкованих аркушів (разом з малюнками та схемами),
- креативний постижний виріб,
- виріб з декоративно-прикладного мистецтва (якщо передбачено завданням),
- малюнок образу (формат А4*2)
- створити образ на моделі згідно темі дипломного проекту.
Основними показниками якості дипломного проекту є грамотність розробленої моделі зачіски з точки зору професійної підготовки, якість та зміст пояснювальної записки, графічної та практичної частини, які значно впливають на загальну оцінку виконання дипломного проекту.
Обов'язкове відвідування консультації у назначеного деканатом наукового керівника згідно графіку, який затверджується деканатом.
Проведення попереднього захисту дипломних проектів, ПРОВОДИТЬСЯ ЗАТИЖДЕНЬ до основної дати захисту ДП.
Умови для проведення попереднього захисту:
- виконані всі розділи дипломної роботи згідно вимогам методичних вказівок, в твердому перетині, підписаного керівником ДП (здаються в деканат, та зберігаються до дати основного захисту);
- технологічна карта виконання зачіски, на форматі А-1 підписана керівником ДП, та викладачем з спец малюнку (здається в деканат, та зберігається до дати основного захисту);
- попередній захист проходить без присутності моделі, але обов'язково комісії
надаються фотоматеріали (зачіски, макіяжу, образу в цілому)
ЗМІСТ, ОФОРМЛЕННЯ І ОБСЯГ ПОЯСНЮВАЛЬНОЇ ЗАПИСКИ ДИПЛОМНОГО ПРОЕКТУ
В методичних вказівках приведено приблизний розподіл обсягу пояснювальної записки і найменування розділів.
В зв’язку з тим, що тематика ДП щорічно поновлюються і доповнюються з урахуванням нових досягнень в перукарській галузі, з урахуванням вимог сучасної моди, припускаються відхилення від приблизної розбивки обсягу розділів пояснювальної записки, від найменувань розділів у середині основних частин. За розсудом керівника ДП можливе виключення деяких розділів творчої частини і заміна їх іншими, відповідно до теми ДП.
Пояснювальна записка повинна складатися із 55-60 стандартних аркушів друкованого тексту на одній стороні аркуша (формат А-4), містити в собі вступну, творчу та технологічну частини і ілюстровані малюнками та схемами, розміщеними в додатках за наскрізною нумерацією. Необхідно додержання встановлених полів і основних написів на комп’ютері (шрифт: 14 кегель, полуторний інтервал).
Перед пояснювальною запискою розміщується титульний аркуш з темою ДП (аркуш 1, але нумерація на ньому не ставиться), аркуш із змістом дипломного проекту
Кожна частина дипломного проекту повинна розпочинатись з нового аркуша і мати порядковий номер, позначений арабською цифрою з крапкою (Наприклад: Вступ., 1. Творча частина., 2. Технологічна частина., Висновок.).
Підрозділи в середині кожної частини також повинні мати порядковий номер в межах частини, позначений арабськими цифрами з крапками (1.1, 1.2., 1.3. і т.д.), але не починаються з нового аркуша, а продовжуються на поточному аркуші. Винятком може бути те, що залишається знизу аркуша дуже мало місця і крім назви підрозділу текст не вміщується. В цьому випадку знизу залишається трохи вільного місця, а назва розділу переноситься на наступний аркуш.
В тексті пояснювальної записки необхідно показати літературу, що використали для тезисів. Наприклад, “________________” (літ. 3. стор. 5-6).
В кінці пояснювальної записки, після висновку та додатків, розміщуються аркуш “ЛІТЕРАТУРА”, де наводиться перелік використаної літератури, нормативних довідників, експрес-інформації (не менше ніж 10 джерел).
Малюнки, що входять до складу пояснювальної записки, підписуються автором дипломного проекту і консультантом графічної частини. Зверху справа вказується: ДОДАТОК 1, 2... Знизу посередині малюнок нумерується: МАЛЮНОК – 1, 2,... 14 і т.д. Технологічна карта з позиціями підписується: Рисунок 1а, 1б,... і т.д. В тексті повинні бути посилання на малюнки та позиції технології виконання розробленої зачіски.
Другий аркуш ДП вміщує зміст пояснювальної записки. Оформлення “Змісту” виконується згідно ДСТУ оформлення ДП: справа необхідно вказувати арабською цифрою номер сторінки до кожного розділу ПЗ, висновку, додатків, літератури. У змісті мають бути порядкові номери і назви розділів, а при необхідності, пунктів. Номери пишуться на рівні абзацу. Перша цифра номеру підрозділу пишеться під цифрою номеру розділу. Друга цифра (номер підрозділу) пишеться в строку після крапки першої цифри. Підкреслювати назви не дозволяється.
Список літератури повинен складатись не менш ніж з 10 джерел.
Малюнки та схеми, що входять до складу пояснювальної записки підписуються консультантом. Малюнки, що розташовуються в середині розділів не є помилкою.
Зміст ДП
Вступ
Творча частина
1.1. Дослідження сучасних і перспективних напрямків моди
1.2. Дослідження характерних рис образу згідно теми Дипломного проекту
1.3. Розробка моделі зачіски, та її композиційний розбір згідно теми ДП
2. Технологічна частина
2.1. Технологія виконання створеної зачіски
2.2. Технологія виконання креативного - постижного виробу
2.3. Технологія виконання візажу (фейс-, боді- арту)
2.4. Технологія виконання допоміжних аксесуарів
2.5. Обґрунтування виробу і характеристика парфумерно-косметичних засобів, інструментів та обладнання, необхідних для виконання розробленого образу
Висновок
Додатки
Література
ТЕХНОЛОГІЧНА ЧАСТИНА.
В деяких розділах ДП передбачено використання малюнків та схем. Малюнки виконуються в кольоровому зображенні. Техніка виконання малюнків обирається студентами самостійно (кольорові олівці, акварель, змішані техніки).
Загальна кількість схем повинна складатися з двох – трьох (1 – 2 аркуші технологічна карта виконання зачіски; 1 аркуш – схема виконання візажу).
Розділи що доповнюються малюнками (формат А4):
1.1 - 3 малюнки з трендових напрямів моди.
- 1 малюнок аксесуарів.
- 1 малюнок сучасних трендів з напрямків моди на одяг.
1.2 - 1 малюнок образу згідно теми Дипломного проекту.
1.3 - 1 аркуш з 2-4 ескізами з образом (в кольорі) майбутньої зачіски.
- 1 малюнок (вдалого ракурсу) розробленої зачіски (додатково подається фотографія в форматі А3 в такому самому ракурсі, та оформлюється в «паспорту», або ламінується в та вставляється в дерев’яну рамку без скла).
- 1 малюнок – образ в повний зріст (додатково подається фотографія в форматі А3 в такому самому ракурсі, та оформлюється в «паспорту», або ламінується в та вставляється в дерев’яну рамку без скла).
2.1 - 1 рисунка технологічної карти виконання зачіски (додатково дублюється на аркуші формату А1)
2.2 - 1 малюнок постижного виробу.
2.3 - 1 рисунок виконання схеми візажу (на технологічній карті зображується обличчя, яке ділиться навпіл, на одній частині зображується схематична карта візажу, на іншій схема в кольорі)(якщо в створеному образі передбачено боді-арт, він зображується на окремому аркуші)
2.4 - 1 малюнок аксесуарів до образу
Малюнки до розділу 1.1 (загальна кількість - 5) розташовуються в додатку 1 під нумерацією 1, 2, 3, 4, 5.
Малюнки до розділу 1.2 (загальна кількість 1) розташовуються в додатку 2 під нумерацією 6.
Малюнок до розділу 1.3 (загальна кількість 3) розташовуються в додатку 3 під номером 7,8,9.(фотографії подаються окремо та не включаються в додатки)
Рисунок (схема) до розділу 2.1 (загальна кількість 1) розташовуються в додатку 4 під номером: рисунок 1.
Малюнок до розділу 2.2 (загальна кількість 1) розташовуються в додатку 5 під номером 10.
Рисунок (схема) розділу 2.3 (загальна кількість 1) розташовують в додатку 6 під номером 11.
Малюнок до розділу 2.4 (загальна кількість 1) розташовуються в додатку 7 під номером 2.
ВСІ МАЛЮНКИ ПІДПИСУЮТЬСЯ У ВИКЛАДАЧА З СПЕЦ МАЛЮВАННЯ
ЗМІСТ
РОЗДІЛІВ ДИПЛОМНОГО ПРОЕКТУ
Вступ
Вступ повинен бути невеликим, відбивати значення зачіски в загальному образі людини, висвітлювати питання широкого впровадження новітніх технологій, досягнення в перукарськім мистецтві (від давнини до сьогодення), досягнення передових світових та вітчизняних шкіл, центрів моди в розвитку моделювання зачісок, проведення конкурсів, шоу-програм (Загальний обсяг розділу – 2 сторінки).
Творча частина
Значення правил моделювання та художнього оформлення зачісок. Особливості дизайну конкурсної моделі. Роль композиції в створенні конкурсного, вечірнього, фантазійного та інших образів (загальний обсяг розділу – 2 сторінки).
1.1 Дослідження сучасних і перспективних напрямків моди
Дати аналіз роботи провідних стилістів, які на сьогоднішній день диктують моду в зачісках, одязі, макіяжі, доповненнях. Дати характеристику роботи провідних майстрів індустрії моди. Описати напрямок моди в зачісках, одязі, макіяжі, аксесуарах. Показати зв’язок моди на зачіски з модою на одяг, візаж, аксесуари. Необхідно описати жіночу, чоловічу, дитячу моду. Більш детально зупинитись на характеристиці напрямків моди тієї групи зачісок, одягу, візажу, аксесуарів, до якої належить передбачена темою ДП модель.
Щоб показати зв’язок сучасних напрямків в моделюванні зачісок з конкурсно-виставковими моделями, доцільно проаналізувати складні креативні, фантазійні зачіски провідних майстрів, зупинити увагу на силуетних формах, деталях, кольорі. Це дозволить більш творчо підійти до розробки образу заданого темою ДП. (загальний обсяг розділу – 6,5 або 7 сторінок).
1.2Дослідження характерних рис образу згідно теми Дипломного проекту
В цьому розділі досліджують образ згідно запропонованій тематиці. Вивчають відповідну історичну, художню, наукову літературу, фільмографію, фото і т.д. В розділі розглядається оригінальність зовнішності та характеру образу за вказаною тематикою.
В даному розділі описуються характерні риси фантазійних, подіумних, авторських образів, вимоги до їх створення, аналіз пошуку образу до теми ДП. Можна навести приклади літературних творів, героїв, музичних творів тощо. Пов’язати ці характеристики з емоційним сприйняттям, модою, вимогами до показових робіт, кольоровим рішенням, тощо. (Загальний обсяг розділу – 5-7 сторінок).
1.3 Розробка моделі зачіски, та композиційний розбір згідно теми ДП
Розробляючи модель зачіски за темою ДП, необхідно створити загальний образ. Для цього використовуються матеріали вивчені з напрямків моди, характерних рис заданого образу. Розроблена модель повинна відповідати темі ДП. Конкретно вказати елементи, деталі що підкреслюють зв’язок з темою. Довести актуальність вибору образа. Описати модель зачіски та одягу. Докладний опис розробленої зачіски необхідно подати у вигляді композиційного розбору з аргументацією вибору того чи іншого елемента композиції, конструктивного рішення. Необхідно відмітити значення правильного об’єднання в єдине ціле всіх розрізнених елементів зачіски, підпорядковуючи їх один одному з метою досягнення повної гармонії між окремими елементами, з метою цілковитого розкриття ідеї композиції розробленої моделі зачіски.
Композиційний розбір доцільно виконувати в приблизній послідовності:
- для кого (стать, вік) розробляється зачіска;
- призначення зачіски (фантазійна...);
- з волосся якої довжини і структури розробляється зачіска;
- стиль зачіски;
- геометричний характер силуету;
- об’єм зачіски, характер форми, поверхня форми;
- маса зачіски, текучість маси;
- тип зачіски, стійкість зачіски;
- пропорційне рішення зачіски, розміщення композиційного центра;
- внутрішньо силуетні лінії;
- ритм;
- кольорова гармонія;
- художнє оформлення зачіски.
Даючи композиційний розбір необхідно посилатись на малюнки зачіски, розміщені в додатку. Необхідно також описати образ, детально подаючи елементи одягу, аксесуарів. Пов’язати їх логічно з розробленою зачіскою. (Обсяг 6-8 сторінок).
2. Технологічна частина
2.1. Визначення початкових даних та технологія
виконання розробленої моделі зачіски
Розробку технологічної послідовності виконання зачіски необхідно розпочинати з обмовлення початкових даних, тобто необхідно з’ясувати які операції і в якій послідовності слід виконувати. Пильний огляд стану волосся моделі значно допомагає правильно визначити необхідність виконання тих чи інших технологічних операцій (фарбування, завивка, стрижка, лікування волосся), вибрати спосіб укладки волосся в зачіску, правильно підібрати парфюмерно-косметичні засоби і матеріали для виконання певних технологічних операцій відповідно до структури волосся. В цьому розділі необхідно описати вибір довжини волосся, кольорове рішення, скласти послідовність виконання зачіски. Навести рецептуру приготування фарбників, вказати їх назви. Після підготовчих робіт, детально описати характер і послідовність всіх технологічних операцій по створенню зачіски, супроводжуючи графічним зображенням карту-схему вказуючи нумерацію позицій. Наприклад, показуючи розподіл волосся на зони, вказати 1.1. і т.д.
Якщо зачіска виконується із застосуванням бігуді, необхідно обґрунтувати їх вибір (тип, матеріал, діаметр, метод кріплення) залежно від задуманої форми. Розробити схему накрутки волосся на бігуді або інших інструментів. Описати спосіб кріплення постижного виробу, аксесуарів до розробленої моделі. (Обсяг 5 – 5,5 сторінок).
2.2. Технологія виконання креативного - постижного виробу
Дати коротку характеристику розвитку сучасного постижного виробництва, асортименту сучасних постижних виробів, охарактеризувати їх роль в створенні сучасних зачісок, фантазійних зачісок.
Обґрунтувати вибір креативного постижного виробу, який може застосовуватись не тільки в зачісці, а й в одязі, як доповнення, тощо. Допускається використання постижного виробу не більше 40 відсотків від загальної форми зачіски. Описати послідовність виконання, вибір довжини, колір волосся, підготовка волосся до роботи. Якщо передбачено виконання тресу, то вказати технологію виконання та обґрунтувати метод плетіння. Якщо постижний виріб виконується клейовим методом – описати спосіб виготовлення та кріплення деталей. (Обсяг 3 сторінки).
2.3. Технологія виконання візажу
Складовою частиною створення образу є розроблення і виконання візажу. Згідно сучасних напрямків моди. Фантазійний макіяж повинен бути більш сміливим, виразним, креативним. Цінується індивідуальність, оригінальність в створенні малюнку. В цьому розділі необхідно описати початкові дані моделі, обґрунтувати вибір кольорової гармонії, матеріалів. Описати послідовність виконання малюнку макіяжу, починаючи з підготовчих робіт. Описуючи операції нанесення макіяжу, необхідно спиратись на рисунок-схему. Наприклад,... наноситься тон на обличчя натурально-бежевий (рис. 2.1.) і т.д. Пов’язати розроблений візаж з темою ДП, дати обґрунтування. (Обсяг 4 – 4,5 сторінок).
2.4. Технологія виконання допоміжних аксесуарів
Проаналізувати роль аксесуарів, різноманітних доповнень, виробів народної творчості в творчості фантазійних образів. Дати обґрунтування вибору обраного аксесуару, технологію його використання, вказати матеріали використані для виконання доповнення. В якості доповнення може бути виконано головний убір, корсет, прикраса(браслет, намисто), “ маска ” тощо. (Обсяг 3 сторінки).
2.5. Обґрунтування вибору і характеристика парфюмерно-косметичних засобів, інструментів та обладнання, необхідних для виконання розробленого образу
Відповідно до структури волосся і призначення дати обґрунтування вибору парфюмерно-косметичних засобів, рекомендованих безпосередньо для виконання розробленого образу, охарактеризувати їх роль в створенні зачіски. Вказати норми витрат матеріалів, необхідних для виконання розробленої зачіски. (ці дані можна указати також в розділах де описується їх застосування).
Необхідно описати яку роль відіграють інструменти, пристосування в роботі над створенням розробки образу. Обґрунтувати вибір інструментів, використаних в певних технологічних операціях, підкреслити перевагу обраних інструментів, обладнання. (обсяг 4 сторінки).
ГРАФІЧНА ЧАСТИНА
До складу графічної частини ДП входить технологічна карта (формат А4 не менше5-6 позицій на одному аркуші), та її повтор в форматі А1 (1 аркуш) Технологічна карта повинна відображати послідовність виконання всіх операцій, необхідних для виконання зачіски. Технологічна карта виконується таким чином, щоб можна було легко визначити технологію виконання розробленої зачіски. Технологічна карта виконується чорною тушшю (маркером).
На технологічній карті повинні бути вказані:
- початкова довжина волосся,
- розподіл волосся на зони;
- операції, що передують виконанню зачіски (схема накручування волосся для виконання завивки, укладки, способи фарбування волосся, лікування волосся і т.д.),
- схема накручування волосся на бігуді;
- послідовність оформлення деталей і ліній зачіски, кріплення оздоблень,
- художнє оформлення зачіски, тобто загальний вигляд зачіски.
Позиції технологічної карти позначаються малими літерами в алфавітному порядку.
На форматі А3 виконуються малюнки базової історичної зачіски і розробленої сучасної в кольоровому зображенні і повністю відповідають малюнкам що використовуються в пояснювальній записці ДП та виконанню сучасної зачіски на моделі.
Помилки і графічні неточності дозволяється виправляти підчисткою (коректором і чорною гелевою ручкою) зберігаючи охайність роботи.
Висновок
Виконується студентом самостійно, як результат виконаної роботи.
Література
«Література» – це останній аркуш ДП, його номер сторінки є заключним. В “Літературі” необхідно указати перелік використаної інформації (підручники, довідники, літературні твори, інструкції, журнали, тощо). Для роботи над ДП слід використовувати не менш ніж десять примірників.
Записувати перелік використаної літератури необхідно згідно методичних рекомендацій. Наприклад:
1. Прізвище, ініціали імені по-батькові., назва книжки. Місто. Видавництво. Рік видання.
Перелік інформаційних джерел виконується в алфавітному порядку.
Пояснення
На технологічній карті повинні бути вказані: початкова довжина волосся, послідовність виконання зачіски, схема накрутки волосся, способи фарбування волосся, послідовність оформлення деталей і ліній зачіски, кріплення прикрас, застосування стайлінгів. технологічна карта виконується в чорно-білому зображенні, допускається кольорове зображення передбачене технологіями Pivot Point.
Малюнки до інших розділів можуть виконуватись в кольоровій графіці.
Розроблена згідно теми ДП модель, повинна відповідати сучасному баченню образу, незалежно від витоків основи.
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ
І. На оцінку «Відмінно» написання пояснювальної записки:
- вчасно виконана робота;
- вчасно підписана керівником;
- відповідає вимогам методичних рекомендацій і виконана з аналітично-конструктивних позицій.
ІІ. На оцінку «Відмінно» виконання практичної частини на моделі:
- студент повинен САМОСТІЙНО виконати зачіску, візаж;
- зачіска має бути чистою, пропорційною, актуальною сучасним тенденціям використаних в дизайні волосся.
- САМОСТІЙНО створити образ в аудиторії за розкладом захисту ДП.
ІІІ. На оцінку «Відмінно» усний захист Дипломного проекту
- студент повинен захищати Дипломний проект ВИКЛЮЧНО УКРАЇНСЬКОЮ МОВОЮ за змістом методичних вказівок.
- дотримуватись дрес-коду зовнішнього вигляду.
І. На оцінку «Добре» написання пояснювальної записки:
- якщо є незначні порушення які не впливають конструктивно на зміст пояснювальної записки.
ІІ. На оцінку «Добре» виконання практичної частини на моделі:
- незначні зауваження щодо технології виконання образу, та чистоти роботи (зачіска, візаж, одяг, аксесуари).
ІІІ. На оцінку «Добре» усний захист Дипломного проекту
- якщо захист здійснено не українською мовою;
- не повністю дана відповідь на додаткові питання.
І. На оцінку «Задовільно» написання пояснювальної записки:
- не вчасно виконаний Дипломний проект;
- не в повній мірі розкрита тема;
- неохайність в роботі пояснювальної записки;
- недостатня кількість малюнків;
- не самостійне виконання малюнків.
ІІ. На оцінку «Задовільно» виконання практичної частини на моделі:
- порушення технології виконання і оформлення моделі.
- не самостійне виконання будь-яких практичних технологій (зачіска, візаж, одяг, аксесуари);
- неохайність образу;
- негармонійність образу.
ІІІ. На оцінку «Задовільно» усний захист Дипломного проекту
- не чіткий та не послідовний захист ДП;
- не чіткі відповіді на додаткові питання Державної комісії.
ДИПЛОМНИЙ ПРОЕКТ, ЯКИЙ НЕ ВІДПОВІДАЄ ВИМОГАМ ЩОДО ЗМІСТУ ТА ОФОРМЛЕННЯ, НАПИСАНИЙ БЕЗ ДОТРИМАННЯ ЗАТВЕРДЖЕНОГО ПЛАНУ, НЕ МІСТИТЬ МАТЕРІАЛІВ КОНКРЕТНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ТЕМИ, ОБҐРУНТОВАНИХ ПРОПОЗИЦІЙ, А ТАКОЖ НЕ МАЄ ВІДГУКУ КЕРІВНИКА, ДО ЗАХИСТУ НЕ ДОПУСКАЄТЬСЯ.