Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Міська література пізнього Середньовіччя. Витоки її формування. Жанрова характеристика міської епічної літератури (дидактичний епос, тваринний епос, алегоричний епос)




Мотив мандрівки в середньовічній літературі (на прикладі аналізу твору на вибір студента).

Середньовічні герої мандрують по-різному. Наземні подорожі характеризуються типовістю (мета, перешкоди, прегоди, досягнення мети. Мій вибір зупиняється на цікавому варіанті середньовічних подорожей: подорож у Потойбіччя (або у царство мертвих). Такий мотив є на різних етапах середньовічної літ. і бере свій початок ще з античності (одісей,орфей) тощо. Найвиразнішою була мандрівка в Пекло Данте. Цікавий контраст створює назва твору і його зміст: божественна комедія (мандрівка від хорошого до поганого визнана божественною Боккаччо) і споглядання страхіть пекла героєм. Мета цієї подорожі: через споглядання тортур пекла очиститися, переосмислити минуле, сформувати ідеологічні та моральні пріоритети на майбутнє. Особливість такої подорожі в тому, що вона не має пункт призначення, а є самоціллю. Типовими є провідники (як одісей іде з відьмою), Данте супроводжують 3 поводирі: 1) Вергілій (його наставник у творчості, Пекло), Бернар Клеровський (Чистилище) та Беатрічче (велике кохання Данте). Так само особливістю «пекельних мандрів є те, що пригоди в них пасивні, герої здобувають те за чим ішли, не власними вчинками, а розмовами, спогляданням, тощо. Так як Одіссей просто розмовляє з батьком, Данте розмовляє (короткі діалоги з грішниками) і споглядає. Різноманітним є його ставлення до грішникі: він шкодує поетів які знаходяться в легкому 1 колі пекла (бо тут він може опинитися сам) і безжальньй до інших (так проявляється в тому числі і ставлення до релігії). Як в земних, так і в пекельних мандрах на шляху героя трапляються перешкоде; земні – долають їх самі (подвиги), пекельні герой пасивний (так Флегій не хоче перевозити живу душу Данте, на нього постійно хочуть напасти грішники і «працівники» пекла, проте подоро Данте «затверджена зверху» небесними силами, тому завадити йому ніхто не може. Результат подорожі залишається відкритим. Отже мотив подорожі в пекло характерний: фізичною пасивністю героя, складним шляхом який має певні етапи, наявністю провідника, морально-виховним значенням.

Поезія вагантів і голіардів. Основні представники та жанри. Ключові теми та образи. Любовна і сатирична лірика.

Голіарди (у Англ. Франц. від горлянка – горланити, випивати або Голіаф,) та ваганти (у Нім. від мандрівний) – бродячі, музикант, актори, що складали любовні, сатиричні пісні, пародії н католицьку церкву. Користуються вони переважно латинською мовою (були часто вященниками, студенами, які заробляли репетиторством латини на життя)ю Теми поезії вагантів різноманітні:1) релігійний напрямок - духовні пісні, висміювали вади духовенства (але не релігії!) складали сатири на духовних і світських володарів, за що їх переслідували; 2) світські: вони писали про студентське життя, науку, любові, про соціальний устрій суспільства, обурюючись його несправедливістю (несправедливість долі), складали сатири на духовних і світських володарів; 3) тема радості від земних, плотських насолод (опис голого тіла, підглянуті купання). Першими вагантами були клірики, що не займали певною церковної посади; з часом поповнюються шкільними студентськими товариствами, пізніше починають вливатися представники інших прошарків, зокрема, міського. На творчість мала вплив античність (міфологічні Венера, амур, Купідон, німфи, сатири…); куртуазна лірика (куртуазне служіння дамі..). Творчість була переважно анонімною, але відомі автори: Готьє з Лілля - він же Вальтер Шатільонскій (друга половина XII ст.); Примас Орлеанський (поч. XII ст.); Німецький В., відомий під своїм прізвиськом «Архіпііти» (друга половина XII ст.), кодекс (най визнач. памятка вагантів, рукопис знайдений в монастирі в Баварії).

 

Міська література пізнього Середньовіччя. Витоки її формування. Жанрова характеристика міської епічної літератури (дидактичний епос, тваринний епос, алегоричний епос).

Міська література зароджується в центрі кипіння побутового життя в тавернах, на базарах, тощо. У X-XI ст. в Західній Європі починають збільшуватися старі міста і виникають нові з новим способом життя, новим баченням світу, новим типом людей, новими соц. верствами (городяни, цехові ремісники та купці, вони об'єднуються в гільдії і цехи). У містах формуються нові соціальні відносини - ремісник особисто вільний, захищений від свавілля цехом. в містах виникало міське самоврядування. Міста були центрами торгівлі, в тому числі зовнішньої, що сприяло більшій інформованості городян, розширенню їх кругозору. Городянин прагне до успіху і стає новим типом особистості. М. літ. З двох видів розуму (академічний(освіта) і життєвий(виживання) орієнтується на 2. Вона мала з види: 1)дидактичний (основний жанр фабліо- невеличка віршована історія, яка оповідає про комічні події і має дидактичний зміст, втілють розум кмітливість в селянах,міщанах, дурість- у духовенству; з часом зявляється елемент сатири; 1 цикл виникає в Нім. (шванки, образ хитрого попа Аміса); перші фабліо і шванки завжди віршовані); 2) тваринний (представлений жанром поема; основою стали фабліо, найвидатніший-«Роман про лиса» формування почалося з другої половини XII ст. і закінчилося в середині XIII ст., близько ЗО епізодів з картинами феодальної дійсності -через образи тварини зображене тогочасне суспільство) 3) алегоричний(жанр-поема, формується у Франції, найвидатніший твір 1230р Гійом де Лорріс «Роман про троянду», характерними є перенасичення алегоричними образами: троянда-алегорія дівчини: мешканці саду-риси людини (Скромність, Ревнощі, Заздрощі, Веселощі і т.д.); картини на стіні перед Садом-образи вад людини (Старість, Жадібність, і т.п.); ставлення автора до людей, природи, суспільства (Розум, Природа).

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-27; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1442 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Люди избавились бы от половины своих неприятностей, если бы договорились о значении слов. © Рене Декарт
==> читать все изречения...

2514 - | 2315 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.