Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Роль українських центрів освіти у розбудові літ-ри кін 18 – 60-х рр 19 ст

Українська література кінця XVIII - 60-х pp. XIX ст. розвивалася за складних суспільно-політичних умов, в тому числі - в Україні докорінно змінюється освітня база: освіті надається становий характер - певний рівень для простолюду, інший - для дітей дворян, чиновників; непропорційно зменшується кількість шкіл щодо численності учнів, чинника освітньої бази для учнів шкіл набуває російська мова, - усе це вже незабаром позначилося на повноті української культури, органічному зв'язку між культурою і національністю, на формуванні національно-культурного середовища, а отже, на розвиткові талантів, геніїв на літературному й, на загал, на культурному полі України. Наявні всі підстави стверджувати, що саме в цей період історичного життя України формується цілковито несприятливий соціально-історичний ґрунт для культурного поступу народу. Але На противагу цьому в суспільстві в цей час здійснюється значна праця в напрямі відродження українського політичного й культурного життя: відроджується і розбудовується українська історіографія досліджується український фольклор, здійснюються студії у галузі мови, освіти тощо. Своєрідність літературного життя доби, характерну прикмету літературного життя кінця XVIII - 60-х pp. XIX ст. формує 5 чинників, 1 із них - виникнення нових потужних центрів освіти в Україні: Київська академія (з Київської братської школи, 1615 р. та Київської лаврської школи, 1831 р. - Києво-Могилянська академія - 1632 р.; у XIX ст. - духовний навчальний заклад); Львівський університет - 1661 p.; Харківський університет - 1805 p.; Волинська вища гімназія, м. Кременець, - 1805 p., із 1819 р. - Кременецький ліцей; Рішельєвський ліцей - м. Одеса, 1817 p.; Ніжинська гімназія вищих наук кн. Безбородька, 1820 p.; Чернівецький Ліцей, 1826 р. (духовний навчальний заклад); Київський університет, 1834 р. та ін.

 

 

16.2. Обрядові дійства у п’єсі «Івана на Купала» Писаревського; сатира зображення в поемі «Писулька до мого братухи Яцька»

Писаревський про «Івана на Купала»: "Малороссийская опера в 3 действиях, в которой обряды Купала и свадьбы, как водится у малороссиян, представлены в подлинном их виде, с национальными песнями ". Зустрівшись із Любкою, Іван вселяє в неї надію, обіцяючи змагатися за їхнє щастя в парі. Методи боротьби, що до них вдаються циган Шмагайло та Іван, прості: вони лякають Юрка Паливоду, який прийшов святкувати з селянами Івана Купала. Мати Любки, Феська, яку в селі мали за відьму, неначе встає з мертвих і виходить із купальського вогнища та, разом із домовими й вовкулаками, накидається на Юрка, змушуючи його до вибору: чи спектися у вогнищі, чи відректися від Любки. Подальші сцени п'єси, від третьої до десятої, - зображення весільного обряду: із приходом старости й підстарости, дарами та викупом, із сватом і свахою, із дійством дружка та піддружого, викупом молодим права посісти місце біля молодої та власної шапки тощо. Автор п’єси послідовно й детально розгортає весільне дійство, у якому відстежуються всі елементи обрядової весільної традиції, що надає твору виразно фольклорного характеру. «Писулька до мого братухи Яцька»: зображує у сатиричному плані портрет священика, при такому наближенні до особи портретованого, що дозволяє не лише побачити всі вади в зображуваному об'єкті («Дереш із мертвого, з живого»; «До тебе йде весь мир з поклоном,Несе горілку та книші», а навіть його минуле («Тоді ще, як ти…З закудланою головою По Харкову собак лякав»).

 

16.3. Модель генія і онтологічна парадигма героїв повісті Гоголя «Старосвітські поміщики»

На думку багатьох дослідників, у образах повісті Пульхерії Іванівни та Афанасія Івановича Товстогубів утілено модель генія, у митця геній – це не особливе обдарування, а, згідно з тезою інших дослідників, здатність до любові, талант любові; на нашепереконання - це здатність особистості створити світ, облаштувати його за логікою найбільшої доцільності та слушності у співжитті людей, за логікою максимальної відкритості для забезпечення потреби людини: саме тому гостинністю Пульхерії Іванівни та Афанасія Івановича надуживають навіть слуги. Творити добро для людей - навіть тоді, коли вони перестають розуміти, що це добро, що для них здійснюється благо - ось ідеал співжиття людей у М. Гоголя. Письменник усвідомлює, чому цей ідеал неможливий для цілковитої реалізації у житті: благо, як і усе в цьому житті нестійке (помирає Пульхерія Іванівна), її заповіти, слушні й доцільні не тільки у плані "глядіти за паном", "берегти його як свою рідну дитину", але й у тому, щоб берегти людину - знехтувані, - так, як знехтувані людьми заповіді інші, створені для людського блага. Герої повісті своєю іпостасною суттю - символічні: їх світ – світ минулого (виразна романтична якість), що повний своєю самодостатністю, цілковито протилежний сучасному: світ благородства й любові заступає, змінює життя розрахункове, здрібніле своїм значенням і якістю. Спадщину дідичів прибирають до рук служники, що не виконують їхніх заповітів: ще одне здрібніння, ницість людини сучасної на противагу людині минулого. Моральне зубожіння людини у суголоссі з енгармонійним штибом довколишнього життя - ось позиція автора у творі.

 

16.4. В яких планах розкривається в поетичній творчості Метлинського образ степу

Система образів поета-романтика вибудувана на протиставленні двох епох: епохи розквіту козацтва та національної слави України й епохи їхнього занепаду. Батько ліричного героя поезії "Степ " не "висоті могили", бачить у степу, а тих, "хто тут бився, в степу мчався", і мертвий спис - "давно вже костей він не ламає", ним змітають павутину. У кількох етапах прочитується в А. Метлинського й образ степу; він є: - ареною подвигу козацтва;- скарбівницею таїни минулого;- чинником, що покликає до життя активізацію природи;- прихистком для загиблих;- носієм вісток, вістуном;- простором, де здійснюється своєрідне посмертне тривання героя;- чинником, що - після завершення буття - забезпечує нову якістьбуття;- суб'єктом і водночас об'єктом поминальної учти. Степ також уособлює минуле, є його маркером, а минуле розглядається як: - слава (що здобута звитягою, подвигами, подоланням ворога);- історичне надбання, що виступає найчастіше в певних образах- символах або уособленнях: могила, кінь, степ;

- особливе географічне поле, підсоння, що дозволяє людині максимально порівнятись із ним, найповніше розкрити свої здібності; - незбагненність, таємниця, що володіє особливою магнетичною силою - "Бандура", "Сон", "Сила"; - символ тісного родинного зв'язку: ("Степ", "Бабусенька", "Сила"). вірш "До в а с ": вже "не чувати дідівської мови", закликає свого героя не зрікатися колишньої вольниці, бо є вища мета вжитті козака: "...під конем трощити ворогів наших невірних проклятії кості") вірш "Зрадник": зрадник – хто покидає рідну сторону. Образи родини й України у творі зливаються. вірш "Козак, гайдамак, чумак»: Усе загинуло із загибеллю козацтва і там, "де недавно козак гомонів, Його кінь тупотів" - тепер "Там тихо по білому степові сивий Туман розлягається".

 



<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Стаття 1
Зобов’язання поважати права людини | Вопрос № 17 Транспортная задача. Алгоритм метода потенциалов
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-10-27; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 329 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Люди избавились бы от половины своих неприятностей, если бы договорились о значении слов. © Рене Декарт
==> читать все изречения...

2514 - | 2315 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.