Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


І. Зародження соціальної допомоги у Вавілоні, Давньому Єгипті, Індії, Давньому Китаї.




План

1. Зародження соціальної допомоги у Вавілоні, Давньому Єгипті, Індії, Давньому Китаї.

2. Прояви соціальної допомоги у Давній Греції та у Давньому Римі

3. Система допомоги в давніх іудейських та перших християнських общинах.

 

 

І. Зародження соціальної допомоги у Вавілоні, Давньому Єгипті, Індії, Давньому Китаї.

У результаті археологічних розкопок і антропологічних досліджень вчені прийшли до висновку, що в давніх суспільствах застосування примітивних засобів праці і побуту змушувало людей жити і діяти як єдине ціле, розділяючи порівну засоби існування, проявляючи таким чином турботу про ближнього. Спроба визначити і описати форми суспільної допомоги у давніх суспільствах є досить складною. Ці суспільства настільки різноманітні за часом існування і географією, що звести прояви соціальної підтримки до єдиного цілого неможливо. Однак короткий огляд способу їх функціонування щодо соціальної допомоги дозволяє продемонструвати, що в питаннях суспільної допомоги, як і в інших сферах, кожне суспільство організовується відповідно до свого способу життя, своєї релігії, етики, соціально-моральних цінностей, демографічних, економічних і політичних реалій. Наголошуючи на значній долі умовності, в античності можна виділити два типи соціального функціонування та допомоги бідним і слабким. З одного боку, допомога базується на релігійних і моральних приписах, які роблять її обов'язковою. З іншого, історики знаходять в них елементи соціального законодавства і соціальної політики в тому прояві, що релігійні обов'язки передбачали послідовні прогресивні зобов'язання допомоги знедоленим (десятина, податок, гостинність).

З розшаруванням людського суспільства на класи (за майновою ознакою) з’являються і перші „скривджені” ладом, що потребують захисту елементарних людських прав.

З історичних джерел відомо, що від часу створення перших класових держав (ІІІ–II тис. до н.е.) до IV–V ст. н. е. в історії соціальної співпраці і взаємопідтримки триває період, що отримав назву філантропічного. Філантропія (від грецьк. philanropia – людинолюбство) – це благодійність, допомога кому-небудь. Початок цього періоду поклали перші рабовласницькі держави, які виникли й розвивалися у цей історичний період на території Південної Азії і частково Північної Африки – Єгипет, Шумер, Вавилон, Індія, Китай, що й отримали умовну назву країн Стародавнього Сходу. Особливістю їхнього розвитку було те, що виховання підростаючого покоління в них чітко виділилось як самостійна соціальна функція суспільства, а благодійність та соціальна підтримка нужденних існувала як добра справа.

Найдавніші відомості про соціальну допомогу знайдено у Давньому Єгипті, де ще у ХХVІІ–ХХV століттях до н. е. у храмах здійснювалось безкоштовне роздавання голодуючим хліба. Скажімо, в одному із давньоєгипетських рукописів розповідається про монарха, який вихвалявся своєю благодійністю: виділяв ячмінь і молоко голодному, котрого знаходив біля свого помешкання, ховав бідного у своєму полотні, вносив зернову позику із своїх запасів позичальникові за винного боржника. У Давньому Єгипті проходила рівномірна підтримка центральною владою мінімального прожиткового рівня населення всіх регіонів країни завдяки перерозподілу багатого врожаю благополучних місцевостей.

Першою спробою встановити соціальну справедливість у взаємовідносинах між класами був кодекс законів останнього з аккидської династії месопотамських царів (Вавилон) – царя Хаммурапі (1760 р. до н.е.), (Діоритова стела з клінописом була знайдена у 1901-02 рр. і зберігається в Луврі). В законах Хаммурапі, зокрема, відображена заборона боргового рабства і заміна його відробітками; йдеться про те, що в часи випробувань і труднощів люди повинні допомагати один одному. Ст. 110 захищала життя і здоров’я членів сім’ї боржника, тривалість роботи якого у кредитора обмежувалась трьома роками. Обґрунтованою причиною несплати боргу і відсотків в окремому сезоні справедливо вважалися кліматичні умови, що знищували врожай, наприклад, повінь чи посуха. Серед гріхів і злочинів у законах Хаммурапі називалися такі, як ухилення від надання допомоги нужденним, будь-який обман, неповага до старших та батьків, злодійство і брехливість. У цих законах були відображені і своєрідні уявлення про соціальну справедливість, скажімо, розмір платні за послуги лікаря безпосередньо залежав від соціального стану пацієнта.

Згідно з законами Хаммурапі, заможний господар мав право, у випадку безпліддя своєї дружини, скористатись „послугами” рабині-наложниці. Народжений таким чином син, ставав законним спадкоємцем. Якщо ж після цього у господині дому теж народжувався хлопчик, то вони обидва мали право успадкувати майно батька, а батько, в свою чергу, позбавлявся права вигнати сина наложниці зі свого житла. Іншим законом Хаммурапі передбачалась смерть каменяреві, якщо побудований ним будинок виявлявся неміцним і це призводило до жертв серед його мешканців. Суворо карались підліткова злочинність, агресивність у стосунках з рідними: синові, що вдарив батька, рубали руку.

Постійною діяльністю, спрямованою на надання соціальних послуг населенню, у давній державі Вавілон займались і культові храми. Під їх опіку потрапляли різні категорії населення: військовополонені, подаровані або куплені раби, незаконнонароджені. У голодні часи діти з бідних сімей віддавалися у храми, щоб вижити. Здійснюючи соціальну допомогу, храми отримували підтримку широких верств населення і перетворювалися в значну соціальну і політичну силу.

Серед правових документів Стародавньої Індії, що регулювали механізми успадкування і забезпечували певні соціальні гарантії, варто назвати перш за все “Закони Ману”. Примітною особливістю цієї стародавньої держави було розмежовування населення не на рабів та рабовласників, а на станові групи (варни): брахманів (священнослужителів), кшатріїв (воїнів та правителів), вайшіїв (землеробів та ремісників) і шудр (слуг, рабів). Тому в названих законах чітко регулювалися правила успадкування рухомого і нерухомого майна.

Так, із імовірних спадкоємців виключалися діти, хворі, розумововідсталі та убогі. Недійсними вважалися також угоди, укладені людиною або у стані сп’яніння, або такою, яка перебувала у стані гніву чи горя, шляхом обману чи насильницьких дій, а також старцем, дитиною чи виродком.

Винятково суворими були правила видавання дівчини заміж. ЇЇ призначенням вважалося народження і виховання дітей, перш за все синів, на яких законом покладались обов’язки виконувати поминальні обряди за померлими предками. Повторні шлюби вдів заборонялися, звідси і походить звичай самоспалювання на могилі чоловіка. Чоловік мав право привести в будинок нову дружину на восьмому році, якщо дружина не народжувала дітей; на десятому – якщо народжувала мертвих дітей; на одинадцятому – якщо народжувала тільки дівчаток; негайно – якщо була схильна до пияцтва, не відрізнялася доброчесністю, була сварлива і дурного характеру.

У Давньому Єгипті (2700-2200 р. до н.е.) турбота про членів суспільства проявлялася перш за все в інтересах збереження трудових ресурсів. Це була прерогатива держави, зацікавленої в підтримці життєвого рівня людей, зайнятих на суспільних роботах - будівництві каналів, пірамід, гробниць і храмів. Важливим фактором була необхідність попередження голодних бунтів, які загрожували стабільності держави. Для реалізації цих завдань держава застосовувала методи централізованого планування виробництва і розподілу продуктів харчування серед різних регіонів, а також провадила певну міграційну політику.

Подібну ситуацію прослідковують і в Давньому Китаї, де уряд ще в І ст. до н. е. розробив основи своєї соціальної політики. В умовах надзвичайних ситуацій вона включала в себе три основні елементи:

безплатний (або за мінімальну плату) розподіл зерна;

використання всіх пустуючих площ для засіву безплатним зерном;

переселення голодуючих у благополучні регіони країни.

Видатний мислитель Конфуцій повчав “любити батьків і родичів більше за інших людей, виявляти пошану перестарілим, співчуття до калік і милосердя до дітей”.

Отже, у підґрунті правових документів найдавніших держав Стародавнього Сходу були традиції і звичаї, а норми повсякденної моралі базувалися на ідеях взаємодопомоги, поваги і шанобливого ставлення до людей похилого віку і батьків, на милосерді до дітей, калік, зістарених.

Така політика свідчить про відповідальність урядів за своїх людей, хоча і проводилась вона лише в періоди надзвичайних ситуацій.

З іншого боку існують цивілізації, де допомога бідним є скоріше засобом урегулювання проблем політичного характеру. Саме так побудовані одне за одним грецьке, а потім римське античні суспільства.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-04-15; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 2671 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Начинайте делать все, что вы можете сделать – и даже то, о чем можете хотя бы мечтать. В смелости гений, сила и магия. © Иоганн Вольфганг Гете
==> читать все изречения...

2285 - | 2070 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.006 с.