Тема 4. Людська система переробки інформації і її зв’язок з прийняттям рішень
4.1. Етапи переробки інформації, види пам’яті.
4.2. Психологічні особливості людської поведінки при прийнятті рішення.
4.3. Вироблення інноваційних рішень.
4.4. Метод оптимізації критеріїв
4.5. Метод Дельфи.
Етапи переробки інформації, види пам’яті.
Однією з найбільш актуальних проблем у прийнятті рішень є організація людської системи переробки інформації.
Прийнято розрізняти три основні етапи переробки інформації в пам'яті людини:
отримання інформації із зовнішнього світу (кодування); збереження інформації в пам'яті (зберігання); отримання інформації в пам'яті (витяг).
Наприклад, ми бачимо природне явище і запам'ятовуємо його (кодування). Через деякий час (зберігання) розповідаємо про це явище іншим людям (витяг).
Згідно моделі Аткінсона і Шифріна існують три види пам'яті: сенсорна, короткочасна і довготривала. Види пам'яті розрізняються часом утримання та обсягом матеріалу, що запам'ятовується, у спосіб кодування і рівнем організації збереженої інформації. Інформація із зовнішнього світу надходить у сенсорні регістри, де зберігається близько третини секунди. Далі вона надходить у короткочасну пам'ять, де піддається кодування і може зберігатися до 30 секунд, а при повторенні набагато більше. Без повторень інформація витісняється інший або згасає. Через короткочасну пам'ять інформація може вступати до довгострокову пам'ять. Останню можна представити як необмежену за обсягом сховище, в якому інформація може зберігатися як завгодно довго.
За думку більшості психологів, саме в короткочасної пам'яті людини відбуваються процеси прийняття рішень. Відповідно до цієї моделі в короткочасну пам'ять надходить інформація з зовнішнього оточення і з довготривалої пам'яті. Зміст короткочасної пам'яті іноді ототожнюється зі змістом свідомості, так як людина контролює операції над інформацією, зберiгається в короткочасної пам'яті.
Найважливішою характеристикою короткочасної пам'яті є її об'єм, який визначається кількістю одночасно зберігаються в ній елементів. Обсяг короткочасної пам'яті обмежений. Якщо людина не повторює подумки або вголос що надійшла в короткочасну пам'ять інформацію, то вона швидко забувається. Дж. Міллер назвав запам'ятовуються відрізок інформації чанкі (одиницею інформації; chunk). Кількість таких одиниць у різних експериментах не перевищувала 5-9, причому такою одиницею інформації може бути як буква, так і фраза - щось сприймається людиною як один смисловий образ.
Обмеженість обсягу короткочасної пам'яті означає, що всі окремі компоненти інформації повинні міститися в ній, утворюючи не більше 9 одиниць. Людина швидко здійснює операції з вкладеними в короткочасну пам'ять одиницями інформації. Перенесення інформації з довготривалої в короткочасну пам'ять здійснюється трохи довше.
Однак людина може використовувати дві можливості, щоб обійти це обмеження. Перш за все, потрібно зробити ці одиниці інформації місткішими на основі попереднього знайомства з інформацією. Наприклад, важко запам'ятати без помилок набір чисел 191-398-816-13, але якщо їх згрупувати поіншому: 1913-988-1613, то людина, знайомий з історією Росії, відразу дізнається дати царювання династії Романових і рік прийняття християнства.
Перший спосіб пристосування людини до своїх внутрішніх «обмежень» - створення більш ємних одиниць інформації. Найбільш успішні в своїй області професіонали стають прекрасними експертами, здатними швидко і безпомилково приймати рішення.
Інший спосіб переробки складної та об'ємної інформації - у прощення проблеми, її пристосування до можливостей людської системи переробки інформації. Якщо приймає рішення людина не може помістити в короткочасну пам'ять все оцінки варіантів рішень за багатьма критеріями, він спрощує завдання. При цьому люди використовують деякі типові прийоми, звані евристичним:
§ якщо розглядаються два близьких за кількома характеристиками об'єкта, то ці характеристики просто не розглядаються;
§ дроблення критеріїв на групи і порівняння об'єктів за групами
критеріїв, а потім уже – в цілому;
§ вибір об'єкта, що по більшості критеріїв краще іншого, не звертаючи уваги на самі оцінки. Якщо кількість об'єктів велика, то їх спочатку пропускають через фільтр, висуваючи певні вимоги до їх якості за визначеними критеріям.
Обмеження ємності короткочасної пам'яті приводить людей до необхідності сприймати інформацію з зовнішнього світу послідовно.
Багатокритеріальні задачі прийняття рішень є особливо складним класом завдань для людської системи переробки інформації, тому що призводять до великого навантаження на короткочасну пам'ять, змушуючи людину використовувати різні евристики, щоб впоратися із завданням при обмеженому обсязі короткочасної пам'яті. Водночас у практичній діяльності людини багатокритеріальні завдання зустрічаються досить часто.
Хоча прийняття рішень здійснюється у короткочасної пам'яті, між двома видами пам'яті відбувається постійний обмін інформацією. Довготривала пам'ять відрізняється від короткочасної також і змістом процесів кодування, зберігання та вилучення. Люди краще запам'ятовують інформацію, якщо вона впорядкована за схемою «від загального до конкретного». Ієрархічна організація інформації виявляється дуже ефективною, в середньому 65% інформації запам'ятовується в ієрархічному вигляді і тільки 19% при випадковому порядку пред'явлення.
Результати експериментального дослідження поведінки людей при рішенні багатокритеріальних завдань були використані при розробці психологічних теорій, що описують поведінку людей в задачах вибору.
Найбільше поширення набули дві теорії людської поведінки при прийнятті рішень: теорія пошуку домінантною структури та теорія конструювання стратегій.
Теорія пошуку домінантної структури була запропонована Г. Монтгомері і О. Свен -
соном. Вони висунули гіпотезу про те, що при виборі кращої з декількох альтернатив особа, що приймає рішення (ОПР) прагне створити домінантну структуру. Шляхом попарного порівняння всіх (або частини) альтернатив ОПР хоче знайти альтернативу, яка:
- краще кожній з інших хоча б за одним критерієм;
- її недоліки менш суттєві, ніж недоліки порівнюваних з нею альтернатив.
В Відповідно до теорії пошуку домінантною структури ОПР в процесі прийняття рішень охоплює поглядом всі наявні альтернативи і вибирає ту, яка за першим враженням може виявитися домінуючою. Потім він попарно порівнює з вибраної інші альтернативи. Якщо при цих порівняннях обрана альтернатива виявилася кращою, то домінантна структура побудована і ОПР може пояснити свій вибір. Якщо за будь-якої з порівнянь якась інша альтернатива виявиться кращою, то вже вона розглядається як потенційно домінуюча і з нею рівняються всі інші.
Теорію конструювання стратегій запропонував Д. Пейн і обгрунтував іншу теорію людської поведінки при виборі кращої (або кращих) з багатокритеріальних альтернатив. Пейн припустив, що в процесі рішення задачі використовується не один, а кілька стратегій. Порівнюючи альтернативи, люди можуть спочатку знехтувати розходженнями в оцінках за деякими критеріями, потім використовувати стратегію адитивних різниць, далі - стратегію виключення і т. д. Для поведінки випробуваних в експерименті характерна саме сукупність стратегій, а не одна стратегія. При цьому на формування сукупної стратегії надають безпосередній вплив ті оцінки альтернатив, які потрапляють в зону уваги людини.
На етапах порівняння альтернатив правила вибору можуть змінюватися залежно від зусиль, що витрачаються людиною при застосуванні формальних правил, і в залежно від бажаної точності вибору. Люди можуть робити помилковий вибір стратегії під впливом тих чи інших характеристик альтернатив.
Особливо важливу роль відіграють психологічні фактори при вирішенні неструктурованих проблем, де є лише якісні, недостатньо певні залежності між основними змінними.
Мають місце наступні риси людської системи переробки інформації:
§ людина має обмежений обсяг короткочасної пам'яті, він не може приділяти одночасно увагу багатьох аспектів, що впливає на прийняте рішення;
§ людина не є точним вимірювальним пристроєм, він не може здійснювати точні кількісні вимірювання. Цим пояснюються багато протиріч, що спостерігаються в завдання вибору;
§ в процесі аналізу проблем, що підлягають вирішенню, людина час від часу робить помилки, суперечить сам собі. Ці помилки можуть бути пояснені різними причинами неуважністю, обмеженим обсягом короткочасної пам'яті, економніше зусиль.
4.2. Психологічні особливості людської поведінки при прийнятті рішень.
При прийнятті рішень проявляються такі особливості поведінки людини:
§ людина зазвичай не має готової, точно сформульованої політики, вирішального правила. Він виробляє ці правила звичним методом проб і помилок, тобто людині необхідний процес навчання;
§ через обмеженості обсягу пам'яті людина в кожен момент часу приділяє увагу обмеженому безлічі об'єктів. При розгляді великої кількості альтернатив людина спочатку застосовує прості стратегії «виключення з аспектів», намагаючись зменшити їх число до доступного для огляду, а вже потім використовує більш тонкі стратегії порівняння;
§ людина шукає задовільний, а не оптимальне рішення, досить стійке до зміни зовнішніх факторів;
§ людина мінімізує (підсвідомо) свої зусилля при пошуку рішення. Він змінює свої стратегії по ходу вирішення завдань, вибираючи ті з них, які потребують менше розумових зусиль. Людина прагне використовувати більш прості когнітивні операції, прості порівняння малого числа змінних.
Таким чином, результати психологічних експериментів свідчать, що можливості людини при прийнятті рішень обмежені. Ці обмеження об'єктивні і визначаються особливостями людської системи переробки інформації.
Використання інтуїції для розробки управлінських рішень
В управлінні застосовуються не тільки раціональний і заснований на думках підходи до прийняття рішень, але і інтуїтивний. Особа, що приймає інтуїтивне рішення, не займається при цьому свідомим зважуванням «за» і «проти» по кожній альтернативу і не потребує навіть у розумінні ситуації. З точки зору логіки, шанси на правильний вибір при використанні чистого інтуїтивного підходу невисокі, але статистика свідчить про високу ефективність таких рішень в умовах динамічного зовнішнього середовища.
Інтуїція в менеджменті означає спосіб вибору рішення без аргументованого докази на основі попереднього досвіду і внутрішнього голосу. Цей тип рішень широко поширений в практиці управління. Чи можна в собі розвинути «Шосте відчуття», так необхідний керівнику в умовах, коли ризик постійно супроводжує господарську діяльність? Для відповіді на це питання розглянемо механізм інтуїтивного мислення.
Інтуїція (від пізньолат. intuitio - споглядання) – це здатність осягнення істини шляхом безпосереднього її розсуду без обґрунтування за допомогою доказу. Інтуїтивне рішення виникає як внутрішнє осяяння, просвітління думки, розкриває суть досліджуваного питання.
Близький до поняття «інтуїція» термін «інсайт» - це усвідомлення рішення деякої проблеми. Суб'єктивно інсайт переживають як несподіване осяяння, осягнення. У момент самого інсайта рішення усвідомлюється дуже ясно. Однак ця ясність часто носить короткочасний характер і потребує свідомої фіксації рішення.
Психологи стверджують, що інтуїція пов'язана з механізмом підсвідомих асоціацій. Асоціації мають глибинні психологічні основи. Кожен образ, що виходить з зовнішнього світу, автоматично асоціюється в нашій свідомості з більш раннім сприйняттям зовнішнього світу. Зіткнувшись з проблемою, можна змусити пам'ять відновити в свідомості зв'язок між деталями даної проблеми і проблемами однопланові характеру або, навпаки, розслабитися і дати можливість мозку пов'язати цю проблему з тим, що перше спаде на думку. Фахівці стверджують, що нашою поведінкою керує підсвідомість: воно посилає імпульси в область свідомості і людина діє тим або іншим чином.
Мислення - Це біоелектричний процес. В залежності від фізичного та емоційного стану мозок випромінює хвилі різних частот (від 0 до 35 Гц).
Найбільш прийнятне для знаходження вирішення проблеми - це альфастан, в якому імпульси підсвідомості проникають в область свідомості. Альфастан – це основа для впорядкування думок, формування творчого початку і зосередженої активності.
В 1975 р датчанин К. Мюллер зареєстрував оригінальний винахід - систему управління свідомістю, яку назвав «тайм-менеджер». Суть системи полягає в економії часу на прийняття рішень за рахунок використання підсвідомості. Ця система заощаджує від 25 до 35% часу на вироблення рішення.
Виклад методики використання даної системи необхідно попередити декількома вихідними положеннями.
Мозок людини складається з трьох частин із широким діапазоном функцій різних потужностей: свідома, напівсвідомо, підсвідома.
Свідомий мозок має вкрай обмеженою потужністю. Вміщує відразу тільки одну думку і працює в умовах неспання. Він використовується при рішенні нового завдання, що вимагає повного зосередження. За системою «тайм-менеджер» на робочому столі повинна бути тільки одна річ, над якою працює свідомий мозок. У напівсвідомості мозок може зберігати огляд до 10 елементів одночасно, тому що всі предмети знайомі, рутинні справи і не вимагають повної концентрації. підсвідомий мозок працює завжди і виконує величезний обсяг роботи, не
перериваючись ні на секунду. Його можливості безмежні. Він переробляє що увійшли до нього ідеї, пройшли повз свідомість, комбінує варіанти подій.
Рекомендації для прийняття рішень на основі інтуїції за методикою Мюллера зводяться до наступного:
§ необхідно усамітнитися на 30-45 хв;
§ повністю зосередитися на розглянутої проблеми, не відволікаючись ні на що інше;
§ якщо знайшлося рішення - добре, якщо ні - перемикайтеся на інші справи (менше значущі). Підсвідомий мозок отримав умови задачі і почав працювати Якщо завдання вирішується, результат обов'язково буде. Його потрібно записати.