Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


IV. Роман «1984» Дж.Оруєла як класична англійська антиутопія




Досвід побудови нового суспільства в СРСР і фашизм у Німеччині безжалісно висміяний у класичних англомовних антиутопіях Олдоса Хаксли «Чудовий новий світ», Джорджа Оруелла «1984», «Звіроферма». У цих творах, поряд з неприйняттям комуністичної - і всякої іншої - тиранії, виражена загальна занепокоєність можливостями бездушної технократичної цивілізації.

ОРУЕЛЛ Джордж, - англійський письменник, есеїст. Вихованець Ітона й Оксфорда, Оруелл, як і багато його побратимів по перу, так звані "оксфордці", у 30-е рр. вірив у прийдешню перемогу соціалізму. Його ранні твори ("Дорога на Риган-Бенкет", 1937; "Нехай геранька цвіте", 1936; "Дочка священика", 1935) описують убогість англійської промислової півночі, робочих кварталів Лондона, бичують соціальну несправедливість. Визнаючи бідність своєї уяви, Оруелл називав себе "памфлетистом". Письменник брав участь у війні проти фашистської Іспанії, що зробило його не тільки супротивником ідей фашизму, але й тоталітарного соціалізму - переконання, що відбилися в його книзі "На честь Каталонії" (1938). В історії літератури Оруелл залишився своїми знаменитими антиутопіями, що ввійшли в число найбільш примітних книг ХХ сторіччя: повістю "Звіроферма" (1945) і романом "1984" (1948). Хоча в цьому жанрі в нього були талановиті попередники (Е.Замятін, О.Хакслі), саме Оруелл перетворив жанр антиутопії в грандіозну сатиричну притчу. Тоталітаризм як придушення духовної незалежності людини, перетворення його у гвинтик Системи, викорінювання всякого інакомислення, поневолення приватного, інтимного життя людини, нарешті, виродження революції в диктатуру - всі ці сутнісні риси тоталітарної держави відтворені Оруеллом з вражаючою силою сатиричного узагальнення, політичного провидіння. Його книги стали на довгі роки зразком соціальної антиутопії, що розкрила характерні прикмети страшної хвороби ХХ століття. У повісті "Звіроферма" і романі "1984" Оруеллу вдалося органічно з'єднати талант "памфлетиста" і художника-сатирика, природа дарування якого безумовно сходить до Свифту.

«1984» - роман про небезпеку тоталітаризму. Життя в трансатлантичній державі Океанія, де Британія є лише злітно-посадочною смугою номер один», будується на принципах Ангсоца (англ. соціалізму). За їхнє виконання відповідає Внутрішня партія, що підкоряється главі держави, міфічному Старшому братові, чиї портрети й риторика нагадують про Сталіна. Оруелл, як і Хакслі, показує, як мало значить особистість в Океанії. В романі «1984» держава контролює не тільки сьогодення, постійно підігріваючи військову істерію, і залякуючи громадян зовнішньою погрозою; настільки ж строгому контролю підлягає й минуле, нескінченним ретушуванням якого у відповідності з останніми вказівками партії займається центральний персонаж роману - співробітник Міністерства Правди Уїнстон Сміт. Він боєць ідеологічного фронту, і тому його злочин є не пробачним. Сміт починає вести особистий щоденник, у який заносить особисті враження, тобто намагається думати, що є «мыслепреступлением».

Механізми тоталітарної пропаганди виражені у демагогічні гасла: Війна – це мир; «Свобода - це рабство», «Незнання - сила».

Примітивізації мови в Океанії (як одному з найважливіших способів контролю за мисленням) і перетворенню його в «новояз» присвячений додаток до роману. Роман Оруелла став не тільки посібником, по якому Захід складав уявлення про СРСР. Він поряд з антиутопіями інших авторів нагадує, до чого веде бездуховність, а також байдужість людей до поділу соціуму на «резервації» для богатих і «світ мас», яких задовольняють тільки примітивні потреби.

Уїнстон уже був одного разу одружений. Його дружина, активний партійний робітник, дивилася на секс як на неприємний обов'язок, необхідний для держави. Коли ж Уїнстон не зміг зачати з дружиною дитину, вона його покинула. І ось до нього прийшло справжнє кохання, яке потрібно приховувати від сторонніх. Уїнстон та Джулія їдуть за місто, у тихе містечко, де стають коханцями. Разом вони проводять прекрасний день, ділячись секретами духовного життя. Джулія признається, що стала партійною активісткою із власних думок про небезпеку. У дійсності вона любить життя і ненавидить свою роботу. Вона іноді відвідує квартали відкинутої касти людей – пролів (пролы – низшие существа, как животные), дістає справжню каву і шоколад, зовсім не схожий на сурогатні замінники «Перемога!», що приписували всім рядовим членам партії.

Новаторство Оруелла:

• у романі «1984» письменник відштовхується не лише від великих традицій, але й від сучасності, яка давала багатий матеріал для антиутопічних настроїв;

• засобом сатиричного осмислення обрав гротеск: все у суспільстві «ангсоца» алогічно абсурдне. Наука і технічний прогрес служать лише знаряддям контролю, управління і пригнічування;

• сатира Оруелла охоплює всі інститути тоталітарної держави: ідеологію (партійні лозунги говорять: «війна – це мир, свобода – це рабство, незнання – сила»), економіку (народ, крім членів внутрішньої партії, голодує, введені талони на тютюн і шоколад), науку (історія суспільства постійно переписується і змінюється), правосуддя (за жителями Океанії постійно шпигує «поліція думок»);

• зміст твору – це роман про кохання, яке вмирає: а) спочатку це історія кохання Уїнстона і Джулії, історія несміливого протесту, що переростає у бунт проти абсурду, б) тортури над героєм, знищення всього людського в ньому, в) герой повністю знищений, зрадив кохану, мозок пустий, душа знищена. Остання найстрашніша фраза роману: «Він любив старшого Брата»;

• роман витриманий у строгих тонах – простота викладу, незначні характеристики, лаконізм опису подій.

«Чудовий новий світ» Олдоса Хакслі. Основна проблема, яка цікавить Олдоса Хакслі: чи можна бути щасливим за умов тоталітарної системи. Виявляється, у Чудовому Новому Світі є одна нещаслива людина – Бернард Маркс. Він належить до вищої касти альфа-плюс, але від інших представників своєї касти різко відрізняється. Особливу увагу привертає незвичайна зовнішність і поведінка Бернарда: задумливий, меланхолійний, романтичний, на зріст трохи вищий за карлика. Тому, дізнавшись, що Лінда і Джон теж нещасливі у поселенні дикунів, він забирає їх з собою у цивілізований світ, сподіваючись хоч якось допомогти їм. Але й у Світовій Державі вони виявляються чужими суспільству, яке сприймає їх як модну дивину, дикунів. Джон відмовляється приймати сому, постійно цитує Шекспіра і протестує проти вільного «взаємокористування».

Життя в супер'європейській цивілізації Джона не захоплює, він як і раніше, відчуває, що Шекспір, страждання, материнство і Бог – це важливі людські цінності. Його дуже гнітить те, що мати перебуває постійно під сомою, але незважаючи на це він часто навідує її у госпіталі для вмираючих і не боїться проявляти свою синівську любов і прихильність. «Лінда лежала в довгому ряду ліжок останньою, під стіною. Опершись на подушки, вона дивилася півфінал чемпіонату з тенісу й тупо, безтямно посміхалася. На її блідому обрезклому обличчі застиг вираз ідіотського щастя». Але найбільше Джона вразило те, що його помираюча мати стала об'єктом кондиціювання дітей проти страху смерті. Восьмирічні діти-близнюки «товпилися у ногах ліжка, вдивляючись з дурнуватою цікавістю тварин» в обличчя Лінди, при цьому їм дали солодощів і змусили сміятися. «Близнята, близнята... Як черва, що опоганює все навкруг, вони роїлися, оскверняючи тайну Ліндиної смерті».

Вражений смертю матері, Джон йде на пункт видачі соми і вмовляє людей відмовитися від наркотику. Він намагається знищити коробки із сомою, але розгнівані дельти трохи не вбивають його.

Дикун, не сприйнявши людські пристрасті у Чудовому Новому Світі, вирішує піти від цивілізованого суспільства. Він поселяється на старому покинутому аеромаяку і веде усамітнений спосіб життя. Він робить собі лук і стріли для мисливства, розбиває територію під сад і час від часу батожить себе, коли відчуває пристрасний потяг до Лінайна.

 

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-02-24; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 258 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Сложнее всего начать действовать, все остальное зависит только от упорства. © Амелия Эрхарт
==> читать все изречения...

2239 - | 2108 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.