Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Та виховання в історії педагогіки

І.С. Котєнєва, Луганський національний педагогічний університет імені

Тараса Шевченка

РОЗВИТОК ІДЕЙ ЕСТЕТИКО-ЕКОЛОГІЧНОГО НАВЧАННЯ

ТА ВИХОВАННЯ В ІСТОРІЇ ПЕДАГОГІКИ

І.С. Котєнєва

Розвиток ідей естетико-екологічного навчання та виховання в історії пе-

дагогіки

В історії педагогіки школи в різні історичні періоди поступово зложилася

система поглядів на культуру взаємин людини із природою, гармонію взаємо-

дії з нею. Ця система включає: завдання, принципи, зміст, форми й методи як

екологічного, так і естетичного виховання й навчання. Взаємозв'язок цих на-

прямків у нашому дослідженні трактується як естетико-екологічне виховання,

естетико-екологічна культура. Особливий інтерес і цінність представляє досвід

українських педагогів і вчених, етнопедагогічний матеріал, яких, дозволяє фо-

рмувати в молодого покоління національну самосвідомість, почуття гордості,

достоїнства за свою історію й культуру, країну, сформувати потребу зберегти

здорове природне середовище для майбутніх поколінь України.

У статті представлений узагальнений досвід естетико-екологічного ви-

ховання й навчання в історії педагогіки. Розглянуто особистий внесок у про-

блему естетико-екологічного навчання й вихованню видатних українських

учених, педагогів, що дозволяє накопичити матеріал необхідний для розумін-

ня цілей, принципів, змісту, форм і методів роботи в сучасній українській шко-

лі; обґрунтувати нові підходи до вирішення проблем екологічного виховання

молоді.

Ключові слова: естетика, екологія, екологічне виховання, екологічне на-

вчання, естетичне виховання, естетичне навчання, ноосферне виховання, ноо-

сферне навчання, ноосферна культура.

И.С. Котенева

Развитите идеи эстетико-екологического обучения и воспитания в исто-

рии педагогики

В истории педагогики школы в разные исторические периоды постепен-

но сложилась система взглядов на культуру взаимоотношений человека с при-

родой, гармонию взаимодействия с ней. Эта система включает: задачи, прин-

ципы, содержание, формы и методы как экологического, так и эстетичного

воспитания и образования. Взаимосвязь этих направлений в нашем исследова-

нии трактуется как. Особый интерес и ценность представляет опыт украинских

педагогов и ученых, этнопедагогический материал, которых, позволяет форми-

ровать у молодого поколения национальное самосознание, чувство гордости,

достоинства за свою историю и культуру, страну, сформировать потребность

сохранить здоровую естественную среду для будущих поколений Украины.

В статье представлен обобщенный опыт эстетико-экологического воспи-

тания и обучения в истории педагогики. Рассмотрен личный вклад в пробле-

му эстетико-экологического обучения и воспитанию выдающихся украинских

ученых, педагогов, что позволяет накопить материал необходимый для пони-

мания целей, принципов, содержания, форм и методов работы в современной

украинской школе; обосновать новые подходы к решению проблем экологиче-

ского воспитания молодежи.

Ключевые слова: эстетика, экология, экологическое воспитание, экологи-

ческое обучение, эстетическое воспитание, эстетическое обучение, ноосферное

воспитание, ноосферное обучение, ноосферная культура

В історії педагогіки школи в різні історичні періоди поступово склалася

система поглядів на культуру взаємин людини з природою, гармонію взаємодії

з нею. Ця система включає: завдання, принципи, зміст, форми й методи як еко-

логічного, так і естетичного виховання й навчання. Взаємозв'язок цих напрям-

ків у нашому дослідженні трактується як естетико-екологічне виховання, есте-

тико-екологічна культура. Особливий інтерес і цінність представляє досвід

українських педагогів і вчених, етнопедагогічний матеріал яких дозволяє фор-

мувати в молодого покоління національну самосвідомість, почуття гідності, го-

рдості за свою історію й культуру, країну, сформувати потребу зберегти здоро-

ве природне середовище для майбутніх поколінь України.

Метою статті є вивчення та узагальнення досвіду естетико-екологічного

виховання та навчання в історії педагогіки, розгляд особистого внеску в про-

блему естетико-екологічного навчання та виховання видатних українських

учених, педагогів.

Відчуження людини від природи як суспільний і педагогічний феномен

існувало за всіх часів, хоча не завжди усвідомлювалося. Ще в античності затве-

рдився погляд, відповідно до якого людина невід'ємна від природи, є її части-

ною й тому закони природи – це закони її власної життєдіяльності. Уважалося

саме собою, що пізнавати природу й взаємодіяти з нею необхідно не для того,

щоб панувати над нею, а для того, щоб насолоджуватися красою й гармонією

Всесвіту, щоб знайти своє місце у світі, орієнтуватися в ньому. Ця світоглядна

домінанта затверджувалася у філософсько-просвітницькій діяльності Анаксаго-

ра, Аристотеля, Геракліта, Демокрита, Піфагора, Платона, Сократа та ін. Як пи-

сав Платон, пізнавати природу треба, «дабы через усмотрение гармоний и кру-

говоротов мира исправить круговороты в собственной голове, нарушенные уже

при рождении, иначе говоря, добиться, чтобы созерцающее, как и требует изна-

чальная его природа, стало подобно созерцаемому, и таким образом стяжать ту

совершеннейшую жизнь, которую боги предложили нам как цель на эти и бу-

дущие» [8, с. 539]. Уже тут доведена важлива для нашого дослідження думка,

що гармонізація особистості можлива через гармонізацію її відносин із приро-

дою.

Естетика й екологія природно з'єдналися у світогляді стародавніх греків.

У цьому світогляді органічне ще не відокремлюється від неорганічного, мертве

від живого, людина від навколишнього середовища, духовне від матеріального.

Однак таке прагнення й протиставлення здобувають пануючий характер в ідео-

логії й моралі християнства в період середньовіччя. Оголосивши природу ниж-

чою формою божественного творіння, середньовічне християнство разом з тим

проголосило і її незмінність, непорушність, незбагненність, не пізнаванність

для людського розуму. Єретичною оголошувалася всяка думка про можливості

втручання в природні процеси, про штучне відтворення або поліпшення приро-

дних об'єктів у людських цілях. Зрозуміло, що така релігійно-філософська док-

трина унеможливлювала педагогічний дозвіл проблеми відчуження людини й

суспільства від природи. Разом з тим, геній таких учених, натуралістів, як Лео-

нардо да Вінчі, Галілео Галілей, Ісак Ньютон, Френсіс Бекон, Рене Декарт, під-

готовлював новий погляд на взаємини із природою. Погляд цей полягав у тому,

що природа оголошувалася не храмом, створеним богом від століття назавжди,

і не просто джерелом засобом існування, а майстернею, у якій горить творчий

геній людини-перетворювача.

У педагогіці нового часу в якості стрижневого розглядається принцип

природовідповідності виховання. Тут, насамперед, необхідно вказати на педа-

гогічні концепції Я.А.Коменського, Ж.-Ж.Руссо, Дж.Локка, І.-Г.Песталоцці,

А.Дистервега й К.Д.Ушинського.

На думку Я.А.Коменського, правильне виховання у всім повинне пого-

джуватися із природою, тому «точний порядок школи треба запозичити від

природи», шляхом спостережень «над тими процесами, які всюди проявляє

природа у своїх діях» [6, с. 48]. Основоположник педагогічної науки як і пізні-

ше Ж.-Ж. Руссо, пропонував активно використати: екскурсії в природу в сполу-

ченні з евристичними бесідами; спостереження за її явищами й процесами, за

господарською діяльністю людини; працю в природі в тому числі при акценту-

ванні уваги на дбайливому, розумному відношенні до навколишнього середо-

вища. «Зробіть вашу дитину уважною до явищ природи, і ви скоріше зробите її

допитливою...», – уважав Ж.-Ж. Руссо [6, с. 274].

Цікавими є міркування Джона Локка про естетизацію пришкільного при-

родного середовища. Ідеї «природного виховання» знайшли підтримку й роз-

виток у теорії елементарної освіти І.-Г. Песталоцці. На наш погляд, естетичний

0 7_р77зав'язок наскрізь пронизує дану педагогічну концепцію як ніяку іншу. Відпові-

дно до теорії І.-Г.Песталоцці, у явищах миру, у тому числі в природних об'єк-

тах, варто виділяти найпростіші, природні першоелементи, що характеризують

їхню гармонійну сутність. Процес пізнання миру означає поступовий рух від

простого до складного, який завершується побудовою цілісної картини дійсно-

сті.

Безумовну цінність представляють ідеї А.Дистервега про єдність у вихов-

ному процесі принципів природовідповідності, культуровідповідності й самоді-

яльності дітей. На основі взаємозв'язку природного й соціокультурного оточен-

ня, в навчанні й вихованні дитини формується справді цілісний світогляд, що

має одночасно глибоку естетичну й екологічну спрямованість. Настанова у ви-

хованні на самостійну роботу дітей («самодіяльність на служінні істині, красі й

добру») дозволяє перебороти деяку споглядальність і пасивність поведінки в

природі, що була помітна в поглядах окремих педагогів, наприклад у

Ж.-Ж. Руссо.

Великий вітчизняний педагог К.Д.Ушинський величезну увагу в процесі

навчання й виховання дітей приділяв дійсним, сильним враженням природи, що

виховує душу. «Зовите меня варваром в педагогике, – писал он, – но я вынес из

впечатлений моей жизни глубокое убеждение, что прекрасный ландшафт имеет

такое огромное воспитательное влияние на развитие молодой души, с которым

трудно соперничать влиянию педагога; что день, проведенный ребенком среди

рощи и полей, когда его головой овладевает какой-то упоительный туман, в те-

плой влаге которого раскрываются все его молодое сердце для того, чтобы без-

заботно и бессознательно впитывать в себя мысли… потоком льющиеся из

природы, что такой день стоит многих недель, проведенных на школьной ска-

мье» [14, с. 245].

Чуттєво-виховна могутність природи настільки велика, уважав

К.Д.Ушинський, що без емоційної сили, яку вона дає, обмеженою стає сама

свідомість. Саме завдяки естетичному сприйняттю, указував ______”педагог, у душі

дитини розвиток розуму йде дружно з розвитком фантазії й почуття. Логічна

думка відшукує собі поетичне вираження, і, навпаки, поетичне вираження за-

кріплює цю думку.

К.Д. Ушинський – перший педагог, який спробував наукову теорію ево-

люції Ч.Дарвіна покласти в основу викладання природознавства в школі як ке-

рівну ідею, що змінила зміст ботаніки, зоології, анатомії, фізіології й інших

природних наук. Його навчальна книга «Дитячий світ» систематизує природно-

науковий матеріал по розділах:

1) класифікація побутових речей;

2) класифікація хребетних ссавців;

3) класифікація птахів;

4) класифікація безхребетних тварин;

5) класифікація племен людей;

6) класифікація рослин;

7) класифікація мінералів.

Задум книги, зокрема, полягав у тому, щоб у процесі ознайомлення зі

структурою живих організмів розташувати їх у висхідному ряді, починаючи від

більше простих і закінчуючи більше складними. Завершити цей ряд людиною

як найбільш досконалою істотою з хребетних тварин. Єдності природничо-

наукової освіти, екологічному й естетичному вихованню повинні були служи-

ти високомистецькі ілюстрації й малюнки в книзі (близько 250). Такі ж методи-

чні підходи були реалізовані в книзі для читання «Рідне слово». Головна ідея

книги: первісне, розвиваюче навчання потрібно сполучати з навчанням на рід-

ній мові, зі спостереженням реальних, у тому числі природних об'єктів і мірку-

ванням про них. Естетико-екологічним пафосом перейняті невеликі оповідання,

замальовки, які написані для книги особисто Ушинським. Однак естетико-

екологічна освіта й виховання не здійснювалося як спеціальний самостійний

вид роботи з учнями. Воно органічно, у зв'язаному виді було присутнім в змісті

шкільного життя, з’єднуючись з ідеями народності виховання, наочності, зв'яз-

ку з життям, особистим досвідом й ін.

Зараз, у період захоплення практикою вчителів-новаторів, доцільно при-

дивитися до діяльності наших далеких попередників, які багато в чому оригіна-

льно й тонко реалізовували ідеї, так званої «педагогіки співробітництва», у то-

му числі й у сфері естетико-екологічного виховання.

Звернемося, наприклад, до досвіду роботи М.Ф.Бунакова – учителя поча-

ткових класів, послідовника К.Д.Ушинського. Для приклада розглянемо фраг-

мент з книги М.Ф.Бунакова «Рідна мова як предмет навчання в початковій

школі з трирічним курсом», у якому вчитель вирішував цілком конкретне за-

вдання: пояснити дітям сутність поезії, розкрити особливості поетичного мов-

лення, його відмінності від розмовного. Після літнього дощу діти вийшли в

пришкільний сад, і вчитель спеціально поставленими питаннями звернув їхню

увагу на те, який вид має небо, як світить сонце, виглядають дерева, поводяться

птахи. Повернувшись до класу, діти одержали завдання намалювати побачене.

Зібравши малюнки й згрупувавши їх відповідно до художньо-педагогічного за-

думу, учитель повідомив: «А зараз ми будемо писати вірші». Діти уражені:

«Як?! Ми ж не вміємо!» Учитель заспокоює їх і переконує, що це їм під силу.

На ліву сторону дошки вивішуються малюнки, що зображують веселку після

дощу. Діти повинні скласти перший рядок вірша. У процесі роботи ретельно

відбираються слова, які точно фактично й художньо розкривають природне

явище. Учитель при цьому залишається як би осторонь, він лише тактовно ко-

ректує остаточний запис. Потім на праву сторону дошки прикріплюються ма-

люнки із зображенням сонця. Після творчих суперечок щодо варіантів у зоши-

тах записується другий рядок. І так до кінця, поки не з'явиться вірш:

Слева радуга сияет,

Справа солнышко играет,

Блещут капли дождевые.

Садик наш благоухает,

Соловейко распевает,

В ветви спрятался густые…

Діти в захваті! Однак педагогічний секрет тут у тому, що вони «склали»

(хоча не знають про це) вже написані вірші, які належать перу відомого росій-

ського поета [4, с. 84].

Картина природи піднялась у свідомості дітей до рівня художнього обра-

зу завдяки тому, що пройшла через почуттєвий досвід, міркування, творчу дія-

льність учнів. Безумовно, така організація навчально-пізнавального процесу

сприяла формуванню естетико-екологічної спрямованості особистості.

Сприйняття й розуміння навколишньої дійсності завжди переломлюється

через призму національної мови й культури, духовні цінності й ідеали народу.

Можна затверджувати, що образ природи й світу в цілому для кожної нації ори-

гінальний і неповторний. Цю принципово важливу для естетико-екологічного

виховання ідею активно підтримували багато педагогів, вчених, діячів культури

й мистецтва, у тому числі й українських. Необхідність національного вихован-

ня у широкому змісті слова відстоювали П.А.Грабовський, Б.Д.Грінченко,

М.П.Драгоманов, М.М.Коцюбинський, І.С.Нечуй-Левицький, О.О.Потебня,

Т.Г.Шевченко, Л.Українка, І.Я.Франко та ін.

Мовна система кожного народу має специфічну семантику, фонетику,

граматику, синтаксис, які впливають на складання образу миру, на наймену-

вання, склад і структуру його компонентів, предметів. Тому українській дитині

багато в чому не зрозумілі природні, господарські, художні й інші образи, що

виникають на основі російської мови. Пошлемося на думку Б.Грінченко («На

беспросветном пути»): «Земледелец по-украински хлебороб. По-русски это че-

ловек, который делает землю, по-украински – он делает хлеб. Для украинца ка-

жется вполне естественным делать хлеб: его нет, и он появляется после целого

ряда действий, как результат таковых; но делать землю украинцу кажется пол-

ным абсурдом: ведь земля есть всегда, как же ее можно делать? Не ясно ли, что,

желая вытеснить слово «хлебороб» словом «земледелец», мы заставляем мысль

украинца не только пойти по иному направлению, но и по такому, которое для

него является ложным?» [2, с. 36].

У дореволюційній Російській імперії офіційна культурно-освітня політика

заохочувала денаціоналізацію неросійського населення. Заборона на школу й

пресу українською мовою супроводжувалася насильницькою русифікацією. Як

базова модель для типів шкіл пропонувалися мова, культура, історія, традиції

та вірування російського народу. Книги для читання в українських школах міс-

тили російський етнографічний, географічний, історичний матеріал. От, напри-

клад, який образ Батьківщини з'являвся перед українською дитиною зі сторінок

підручника: «Невзрачна, некрасива наша деревенька: кое где торчат около по-

черневших изб березки; румяная раскидалась рябина со своими ярко-красными

кистями; иногда деревянный репеёк (резной из дерева круг вроде флага) разви-

вается над крышей с мочальной лентой, либо деревянный резной петушок тор-

чит». Б.Грінченко аналізує цю ситуацію так: «Но ведь это совершенно чуждо

нашему ребенку: наши хаты не строятся из еловых или сосновых бревен; ре-

пейков, вырезных петушков и мочальных лент на них нет; стены не чернеют, а

белеют; березы возле них не торчат, а растут вишневые деревья, вербы и пр.;

если есть лес, то он не еловый и пр. Что, кроме унылого недоумения, может вы-

звать такое описание в душе нашего ученика? Разве это его родина?.. Но иной

родины в книге нет, и ему приказывают считать своей ту, которая полагается по

программе» [2, с. 87].

На єдності природознавства, батьківщиноведення й народознавства в на-

вчанні й вихованні наполягав І.Я.Франко. Він указував, зокрема, що краєзнавс-

тво дає «можливість ґрунтовно познайомитися зі своїм краєм і всією батьків-

щиною, з її географічним положенням, ґрунтами, кліматом, шляхами сполучен-

ня, містами, людьми, суспільним устроєм, історією, пам'ятниками й т.д. Наскі-

льки таке знайомство корисно не потрібно доводити. Адже це перший щабель,

перша прикмета раціональної освіти – знати своє найближче оточення, знати

минуле й сьогодення свого народу й почувати себе істинним і свідомим членом

живого, свідомого і єдиного організму» [15, с.116].

У філософській творчості російських мислителів 19 – початку 20 століття

визрівала думка про повернення в школу античного культу природи

(В.Соловйов, М.Бердяєв, В.Розанов, П.Флоренський). Відчуження від природи

було одним з головних пороків школи як державно-бюрократичної установи.

Воно стояло в одному ряді з відчуження її від суспільства, культури, історії,

мистецтва й, з рештою, від людини, підданою мільйонам земних страстей і по-

в'язаною з Космосом.

На думку В.В. Розанова, культура життя в природі нерозривна з культом

природи; культура починається там де починається любов, де виникає прихи-

льність і повага.

«Культ есть внутреннее и особенное внимание к чему-нибудь – предпоч-

тение некоторого всему остальному. Дикарь… на всю природу смотрит равно

изумленным или, напротив, равно охладевшим взглядом. …По отношению к

внутреннему существу его все предметы, большие и малые, ценные и незначи-

тельные, равно удалены, то есть, для него нет, собственно ничего ценного, и в

этом именно заключается сущность его без культурности» [9, с. 29].

Головна естетична прикмета миру – у його єдності. Реалізації цієї ідеї

сприяла, дидактична розробка П.Ф.Каптєрєвим проблем концентрації навчаль-

них предметів і створення синтетичного знання, у тому числі природничо-

наукового. «Концентрация – есть объединение всего учебного курса, отыскива-

ние логической связи между преподаваемыми предметами, их органического

единства и, на этом основании, создание в сознании учащихся основ стройного

мировоззрения» [1, с. 196]. При концентрації множинність (предметів) зрівню-

ється, за словами П.Каптєрєва, їх (світоглядною) єдністю. Цей підхід збігається

з позицією В.П.Вахтерова, який вказував: «Наука едина. Все части ее тесно свя-

заны друг с другом. Одна не могла бы существовать без другой, смежной с ней.

Нельзя изучать физику, не зная математики. Нельзя изучать биологию, не зная

физики и химии. Нельзя изучать анатомию и физиологию человека, не зная

биологии. Без этих последних наук нельзя изучать психологию, а без нее соци-

ологию» [1, с. 394]. При цьому в навчальному процесі варто використати акти-

вні методи – екскурсії, спостереження, експерименти, досвіди, складання гер-

баріїв, малювання об'єктів природи, виготовлення моделей, макетів, приладів й

ін. Єдність почуття мислення й дій – основа процесу навчання, що приводить

учнів до розуміння цілісності миру, до відшукування загальної закономірності в

природі та в житті суспільства.

Першим масовим дитячим рухом, що поставив однієї з головних своїх ці-

лей естетико-екологічне виховання підлітків, став скаутизм, основоположником

якого був Р.Баден-Пауелл. За змістом діяльності в скаутському русі виділялося

об'єднання Лісових братів, послідовників ідей гри в слідопитів лісу, мисливців

описаних у книзі Е.Сетон-Томпсона «Берестяний свисток». Як говорилося в

Маніфесті російських скаутів, братство лісних братів головним методом вихо-

вання визначає вплив природи. Встановити закони Братства лісових племен не-

можливо оскільки вони повинні розроблятися життям групи… Зовнішні форми

вони перейняли від індіанців. Структурними компонентами є: ланка–зграя–

плем’я–братство лісових племен. Діяльність лісових братів перейнята духом

екологічної романтики й турботи, пізнання та активного життя в природі. Есте-

тичні засади були присутні в усіх атрибутах, ритуалах, традиціях цих рухів. На-

віть символом скаутської організації була біла лілія. Скільки екологічної гар-

монії, преклоніння перед красою природи в тих псевдонімах, які приймали під-

літки, вступаючи в організацію, – Дочка місячної долини, Вода, що сміється,

Гострозорий вовк, Піночка,що співає, Голос сутінків...

Значний внесок у розвиток ідей естетико-екологічного виховання вніс

С.Т.Шацький своїми експериментами в трудовій колонії «Бадьоре життя»

(1911–1917 р.). На основі дитячої самодіяльності й самоврядування успішно

реалізувався синтез фізичної розумової праці, мистецтва та ігри в умовах при-

родного оточення. Слід зазначити, що мабуть уперше в історії екологічного ви-

ховання та навчання С.Т.Шацьким організована підготовка вчителів до аналогі-

чної практичної роботи (на базі «Першої досвідченої станції народної освіти

Наркомпроса РСФСР»). Багато уваги Шацький С.Т. приділяв питанням естети-

чного виховання розробивши розгорнуту систему прилучення дітей до миру

прекрасного - музики, образотворчого мистецтва, драматургії. Подання про

прекрасне входять у загальну структуру світогляду, регулюють склад компоне-

нтів образу світу у свідомості людини, у тому числі із природи.

Безсумнівний екологічний зміст має ідея П.П.Блонського про гуманіза-

цію й гуманітаризацію шкільного природознавства. Його мрією була школа в

якій природа вивчається не як щось самодостатнє, але як те, у чому живе люди-

на, тобто в її відношенні до людини, як предмет людської праці і як навколиш-

нє її середовище [3, с. 59]. Процес пізнання дійсності повинен йти по концент-

ричних колах, що розширюються, по ступені близькості до досвіду дітей: спо-

чатку школа, потім сім'я, квартал у місті або село, природа, нарешті, батьків-

щина й рідний народ. Головний предмет у школі вважав П.П.Блонський, можна

«назвать географией, понимая под последней изучение того, как в различных

местах на земле живут люди; можно его также назвать родиноведением так как

в начальной школе это будет изучением родины, но самое правильное название

– человековедение» [3, с. 63]. Глибоко діалектично вирішував П.П.Блонський

питання про співвідношення національного й загальнолюдського у вихованні й

освіті на різних щаблях навчання, що має безпосереднє відношення до естети-

ко-екологічної проблеми.

Багато елементів естетико-екологічного виховання присутні в практиці

роботи установ керованих А.С.Макаренко. Головна мета в цьому питанні вира-

жена наступними словами «Бити на красу, значить бити напевно», оскільки

прагнення до краси міцно закладене природою в кожній людині. Це кращий

важіль, яким можна повернути людину до культури. Естетичне розглядалося їм

як основа морального та духовного. Естетичне в природі це не тільки доцільне,

корисне в гуманітарно-прикладному значенні, але необхідне для гармонійного

розвитку колективу. Виховання «почуття краси» можливо лише в контексті за-

гального естетичного розвитку особистості. Тому категорія естетичного в трак-

туванні А.С.Макаренко має широкий зміст. Педагог говорить про естетику ко-

лективного життя, праці, гри, дисципліни, учинку, одягу, тіла й ін. Естетика

підвищує в особистості вимогливість до себе, умовам життя, формує почуття

людського достоїнства, поваги до самої себе. Значимість естетичної діяльності

в очах дитини підвищується в умовах колективного її виконання, що дає мож-

ливість порівнювати свої досягнення, змагатися з іншими, вчитися в них. У від-

повідності зі знаменитим законом: «рух – форма життя колективу, зупинка –

форма його смерті» А.С.Макаренко вимагав постійного ускладнення змісту ес-

тетичної діяльності дітей, розмаїтості форм і методів виховання. Необхідного

залучення всіх без винятку підлітків у доступні їм види естетичної діяльності,

що розвивають їхні здатності до ступеня майстерності.

У досвіді роботи А.С.Макаренко використалися потужні форми й методи

естетико-екологічного виховання:

– сільськогосподарська праця: обробка землі, вирощування фруктів, зла-

кових, баштанних культур, робота на фермі, в оранжереї, на пасіці;

– робота з екологічного благоустрою колонії і її околиць: посадка алей і

саду, квітників, проріджування лісу, очищення берегів ріки й озера, збереження

природної краси природи;

– селекційна робота із тваринами й рослинами, оволодіння раціональ-

ними засобами їхнього вирощування;

– підвищення культури рослинництва й тваринництва, засвоєння агро-

номічних, зоотехнічних, метеорологічних й ін. знань, читання відповідної нау-

ково-популярної літератури;

– спілкування з селянами прилеглих сіл, засвоєння народної культури,

філософії та моралі трудової діяльності, поведінки в природі;

– прищеплювання вихованцям санітарно-гігієнічних норм, формування

здорового способу життя, краси людського тіла, загартовування природними

факторами;

– естетизація трудової діяльності: впровадження свят, ритуалів, тради-

цій пов'язаних з господарською діяльністю

– походи, спів, прогулянки по околицях, подорожі й екскурсії по країні;

– заняття фізичною культурою, проведення спортивних свят, ігор, зма-

гань на місцевості;

– читання художньої літератури, бесіди, знайомство з фольклором;

– заняття естетичною діяльністю в різних творчих кружках і колективах.

Головним результатом естетико-екологічного виховання, активної праці в

природі було формування в молоді відносин до неї як духовно-естетичної цін-

ності.

Розгорнуту систему естетико-екологічного виховання створив видатний

український педагог В.О.Сухомлинський. Естетико-екологічне виховання не

зводиться в нього ні до властиво екологічного, ні до естетичного виховання за-

собами природи. Це виховання не є сумою окремих напрямків [10, с. 43].

Єдність екологічного й естетичного дає нову якість – ноосферне вихован-

ня. Причому підкреслимо, що ноосферне виховання – основа всієї педагогічної

системи В.О.Сухомлинського.

У чому сутність ноосферного виховання, по В.О.Сухомлинському? По-

перше, предметом і джерелом екологічного виховання виступають естетичні

параметри природного оточення (у тому числі відбиті у творах мистецтва, фо-

льклорі); по-друге, метою такого виховання є формування відносин до природи

як середовища буття і як естетичного феномену; по-третє, механізм виховання

являє собою взаємодію факторів: естетичних уявлень про природні об'єкти,

явища та процеси, наукових знань про біосферу, що становлять основу ноо-

сферної свідомості, і, нарешті, практичної діяльності, спрямованої, насамперед,

на збереження й відтворення естетичних компонентів природного середовища.

Ноосферне виховання у свою чергу виступає засобом розумового, мора-

льного, громадянського й трудового становлення особистості. Через нього від-

бувається розуміння мети й сенсу життя, виробляється програма життєвого

шляху. Створивши своє педагогічне кредо, В.О.Сухомлинський писав: «Важ-

ную цель всей системы воспитания я видел в том, чтобы школа научила жить

человека в мире прекрасного, чтобы он не мог жить без чувства красоты, чтобы

красота мира творила красоту в нем самом» [11, с. 156]. Як точно визначене тут

головне виховне завдання: вводити естетичні багатства навколишнього світу в

духовне життя дітей, зробити ці багатства однієї з найглибших потреб особис-

тості.

Розроблений педагогом метод естетичного виховання природою являє

собою навчання правильно розуміти її, радуватися нею. Для цього необхідно

вміти бачити ціле: будь-який предмет у його завершеності та зв'язках з іншими

предметами, явище – у єдності всіх його ознак. У такий спосіб естетичне пі-

знання природи є особливий засіб її цілісного сприйняття. «Краса сама по собі

не впливає на душу, – писав В.О.Сухомлинський, – і не вимагає роз'яснення.

Ми любуємося квіткою троянди як би єдиним цілим, і краса була б зруйнована,

якби ми відірвали від квітки пелюстки й аналізували, у чому сутність краси»

[11, с. 184]. Незважаючи на всю могутність природи як засобу естетико-

екологічного виховання, обмежитися тільки нею було б неправильно. Як помі-

тив вчений у своїй книзі «Народження громадянина», «Воспитывать чем-то од-

ним все равно, что пробовать сыграть «Героическую симфонию» Бетховена на

одной клавише. Воспитывает только гармония» [10, с. 42].

Таким чином, в основі естетико-екологічного виховання В.О.Сухомлин-

ського лежить ідея гармонії педагогічних впливів. Гармонія педагогічних впли-

вів будується на використанні чотирьох «променів»:

1) суспільно-корисна праця на уроках, у позаурочний час, у повсякденній

діяльності школярів;

2) творча думка в будь-якій діяльності учнів, не тільки навчальній;

3) співпереживання як основа моральності, основа будь-якого співробіт-

ництва з людьми, і природою;

4) постійна, щоденна взаємодія з природою у продовж всього життя лю-

дини.

«Промені» не відокремлені, вони безпосередньо проникають дуг у друга,

у кожному присутні всі інші.

Методами естетико-екологічного виховання виступають: праця, спосте-

реження природи, різні види мистецтва, художня творчість дітей, науковий по-

шук, свята, екскурсії й ін. Методика естетико-екологічного виховання припус-

кає активну взаємодією дітей з світом природи. Хоча як відзначав, В.О. Сухо-

млинський природа сама собою не виховує. Дарма очікувати від людини, що

залишилася наодинці із природою, підвищення інтелектуального рівня, удо-

сконалення моральних особистісних якостей. Виховувати може тільки активна

взаємодія людини з природою. Взаємодія з природою здатна вирішувати не

тільки педагогічні завдання, затверджуючи гуманістичні цінності й ідеали, але

й медико-терапевтичні проблеми, знімаючи психофізіологічну напруженість і

відновлюючи психічну рівновагу.

Аналіз педагогічної системи В.О.Сухомлинського показав, що головним

підсумком ноосферного виховання є здатність особистості переживати естети-

ко-екологічний катарсис від взаємодії з природою. Під естетико-екологічним

катарсисом ми розуміємо складний духовний стан особистості, що виражає її

глибоке задоволення від сприйняття, відновлення або творчості краси й гармо-

нії природних об'єктів. Спілкування та діяльність у природі саме тому так бла-

готворно впливають на людину, що впливають на цілісний мир особистості.

Таким чином, розгляд найбільш значущих аспектів естетико-екологічного

виховання в історії педагогіки дозволяє накопичити матеріал, необхідний для

розуміння цілей, принципів, змісту, форм і методів роботи в сучасній українсь-

кій школі; обґрунтувати нові підходи до вирішення проблем екологічного ви-

ховання молоді. Перспективами подальшої роботи є: розробка нових техноло-

гій ноосферного (естетико-екологічного) навчання та виховання особистості,

розробка програми підготовки фахівців вищої кваліфікації, здатних вести дітей

до досягнення гармонії у взаєминах із природою.

Література

1. Антология педагогической мысли России второй половины 19 – нача-

ла 20 века. – М.: Педагогика, 1990. – 474 с.

2. Антология педагогическй мысли Украинской ССР / Сост. Н.П.Калини-

ченко. – М.: «Просвещение», 1988. – 458 с.

3. Блонский П.П. Избр. пед. и психол. соч.: В 2 т. – М.: Педагогика,

1989.– Т. 1.– С. 59.

4. Бунаков Н.Ф. Родной язык как предмет изучения в начальной школе с

трехгодичным курсом // Избр. пед. соч. – М.: Изд-во АПН РСФСР, 1953. –

286 с.

5. Каптерев П.Ф. История русской педагогики // Педагогика. – 1993. –

№3 – 2.– С.48.

6. Коменский Я.А., Локк Д., Руссо Ж.Ж., Песталоцци И.Г. Педагогиче-

ское наследие. – М.: Педагогика, 1987. – 417 с.

7. Макаренко А.С. Методика организации воспитательного процесса.

Проблемы школьного советского воспитания // Собр. соч.: В 5 т.– М.: Изд-во

АПН РСФСР, 1980. – Т. 5. – С. 9–190.

8. Платон. Законы // Соч.: В 3 т. – М., 1972. – Т. 3. –Ч. 1. – С. 539.

9. Розанов В.В. Сумерки просвещения. – М.: Педагогика, 1990. – 624 с.

10. Сухомлинский В.А. Школа и природа // Сов. педагогика. – 1970. –

№ 5. – С. 42–43.

11. Сухомлинский В.А. О воспитании / Сост. и авт. вступ. очерков

С.Соловейчик. – 4-е изд. – М.: Политиздат, 1982. – 270 с.

12. Сухомлинский В.А. Рождение гражданина // Избр. пед. соч.: В 3 т. –

Т. 1. – М.: Педагогика, 1979. – С. 267–539.

13. Ушинский К.Д. Родное__



<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
 | Какие точки линии (фагуры) сечения поверэшоотйвращения называется характерными, особыми, оиоряыми?.
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-02-11; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 467 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Сложнее всего начать действовать, все остальное зависит только от упорства. © Амелия Эрхарт
==> читать все изречения...

2192 - | 2075 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.015 с.