Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Політична думка епохи Відродження.




Порівняльна характеристика політичних ідей Стародавнього сходу і античної Греції та Риму.

Політична думка Стародавнього Сходу. Перші соці­ально-політичні погляди мали релігійно-міфологічний харак­тер і лише у XI - VIII ст. ст. до н. е. відбувається перехід до відносно раціонального погляду на світ в цілому та державу, зокрема. Це проявляється у вченнях Конфуція, Мо Цзи, Лао- цзи (Китай), Будди (Індія), Заратустри (Персія) та ін.

Конфуцій розвиває патріархальну концепцію держави: держава – це велика сім’я, а влада імператора є чимось на зразок влади батька. Відносини правителів і підданих схожі на відносини у сім’ї, де молодші залежні від старших. Соціально-політична ієрархія будується на принципі нерівності людей: “темні люди” (простолюдини) повинні підпорядковуватися благо­родним мужам. Конфуцій виступав за аристократичну фор­му правління; його ідеалом було керівництво аристократів, яких характеризували знання та доброчесність, а не поход­ження та багатство. Конфуцій був прихильником ненасиль­ницьких методів правління, відданості правителю, абсолют­ного послуху усім “старшим”. Політична етика Конфуція спрямована на досягнення внутрішнього миру між верхами та низами суспільства; він відкидав бунти, війни, завойов­ницькі походи, боротьбу за владу.

Школа даосизму заснована в VI ст. до н. е. китайським мислителем Лао-цзи. Даосисти виходили з того, що людина частина природи, і знаходить своє щастя у єдності з при­родою. Цивілізація є джерелом нещасть, бо людина втрачає спокій. Держави повинні бути маленькі, з нечисельним на­селенням. Лао-цзи називають одним із перших анархістів за Пою засудження доцільності існування держави. Ідея дао сизму передбачала створення міні-держав на рівні сіл, об­щин; правителям рекомендувалося якнайменше втручатися у природний плин життя.

Легізм, засновником якого є Шан Ян. Легісти вва­жали, що держава повинна ліквідувати розпущеність на­роду, встановлювати певні еталони в думках і діях усіх громадян. Вони виступали за укріплення чиновницького та карального апарату, запровадження жорстких норм, що регламентують усі сфери життя і виконання яких забезпе­чується під загрозою покарання. Легісти були проти на­громадження громадянами приватної власності. Апарат управління був суворо централізований. Будь-яке праг­нення особи до самостійності, творчості вважалося злочи­ном. Легісти ділили суспільство на два класи: ті, хто прав­лять, і ті, ким управляють. Легізм сприяв утвердженню деспотії.

Китайський мислитель Мо-Цзи виступав із ідеями вибор­ності правителя, соціальної рівності людей. Він критикував соціальну несправедливість, засуджував аристократизм і закликав до проведення реформ на користь народу. Він вва­жав, що здійснення реформ передбачає не тільки викорис­тання звичаїв, а й запровадження законів.

Антична греція

На думку старогрецького політичного та державного діяча Солона, держава потребує таких законів, які поєднали б право і силу. У результаті проведених ним реформ, полі­тичні права громадян почали залежати не від походження, а від розміру їх власності. Видатний афінський реформатор вважає, що беззаконня та міжусобиці - найбільше зло, а по­рядок і закон - найбільше добро для держави.

Піфагор і його послідовники - піфагорійці (Архіт, Лізіт, Філолай та ін.) виступали за правління аристократів - розу­мової та моральної еліти суспільства. Вони першими роз­почали теоретичну розробку поняття ‘‘рівність’’. Справед­ливість, на думку піфагорійців, полягає у рівній віддачі за рівне. Найбільшим злом вони вважали анархію. На їх дум­ку, людина за своєю природою не може обійтися без керів­ництва та належного виховання. Піфагор писав: “Правителі повинні бути не тільки людьми знаючими, але й гуманни­ми”.

Геракліт твердив, що люди нерівноцінні одні одним, нерівні між собою; більшість людей не розумі­ють сенсу того, з чим стикаються, і за це Геракліт критику­вав демократію. Демократію він розглядав як правління “нерозумних”, а ідеальною формою правління вважав арис­тократію, під якою розумів не родову знать, а аристократію духу. Геракліт відстоював думки, що в основі державного управління повинна лежати поміркованість, яка дозволить із допомогою законів узгодити суперечливі інтереси.

Демокріт розглядав політику як найважливіше мистецт­во, завдання якого - забезпечити інтереси вільних громадян поліса. Як прихильник демократії, він вважав, що держава - це спільна справа усіх її громадян. Ідеалом Демокріт вва­жав синтез демократії з таким ладом, де обрані народом правителі були б людьми високого інтелекту та моралі. Для того, щоб держава була упорядкована, необхідні однодум- ство та морально-соціальна солідарність усіх. Закон розгля­дався Демокрітом як примусовий засіб, спрямований проти тих, хто з огляду на свою розумову та моральну непов­ноцінність, добровільно не спонукається до доброчесної по­ведінки.

Сократ був принциповим при­бічником законності. Він виділив такі форми правління: царство - влада, яка грунтується на волі народу та зас­новується на державних законах; тиранія - влада, яка базується на сваволі правителя (ти­рана), а не на законах; аристократія - це правління кращих громадян, які ви­конують закони; плутократія - влада, яка походить від багатства; демократія - влада, яка походить від волі усіх.

Критикуючи демократію, Сократ наголошував, що ос­новний її недолік - некомпетентність посадових осіб, обра­них випадково (шляхом жеребкування), а тому цю форму правління треба удосконалити у напрямку компетентного управління. Сократ першим сформулював концепцію дого­вірних відносин між державою та її громадянами. Мож­ливість політичної свободи він пов’язував із пануванням мудрих і справедливих законів.

У діалозі “Держава” Платон розробив концепцію “ідеальної держави", суть якої полягає у тому, що кожен член суспільства мав “робити своє” і “лише своє”, не роблячи того, що є обов’язком інших гро­мадян. Для ідеальної держави характерні поділ праці та відмінності між моральними якостями громадян; у відпо­відності з цим держава складається із трьох верств грома­дян: правителів, воїнів, виробників. Справедливість полягає у тому, щоб кожен працював згідно власних задатків і до­тримувався відповідного місця в суспільстві. Правителі, які природою наділені розумом і мали нахил до роздумів, пра­вили б, воїни - захищали б державу. Ці обидва стани мали б керувати третім, до якого входили ремісники і землероби. Правителі і воїни не мали сімей, воїни не мали права на приватну власність. Дітей виховувала держава, жінки мали рівні права з чоловіками. Усе життя громадян в ідеальній державі Платона мало підпорядковуватися інтересам держа­ви. Справедливість, на думку Платона, це коли у правителів переважає мудрість, у воїнів - мужність і сила, у виробників - поміркованість. Ідеальною формою держави Платон вва­жав аристократію.

Арістотель першим назвав людину "істотою політичною ", тобто такою, що може жити лише у державі. На його думку, “природа вселила в люди­ну прагнення до державного об’єднання”. Арістотель пер­шим розділив владу на законодавчу, виконавчу та судову. Він розрізняв правильні та неправильні форми держави: правильні - монархія, аристократія, політея; неправильні - ти­ранія, олігархія, демократія. Найправильнішою формою держави Арістотель назвав політею, під якою розумів прав­ління більшості в інтересах загального блага. Мислитель виділяв такі класи давньогрецького суспільства: хлібороби, ремісники, торговці, наймані робітники, заможні люди, військові, судді, посадові особи; найкориснішим класом вважав клас хліборобів.

Арістотель розробив питання про громадянство. Грома­дянином, на його думку, був той, хто “володів сукупністю громадянських прав, захищав поліс, брав участь в уп­равлінні, суді”. Мислитель виправдовував рабство як “річ натуральну”. У цілому Арістотель пов’язував політику з моральністю (доброчесністю) та етикою, що є вступом до політики.

Епікур вважав, що держава сформувалося шляхом суспільного дого­вору. Епікур був прихильником поміркованого варіанту античної демократії, за якої панує закон у поєднанні з са­мостійністю особистості. Вважав, що головна мета держав­ної влади - це гарантувати людям безпеку, навчити їх не іаподіювати шкоди один одному. Для Епікура характерне трактування закону як засобу захисту “мудрих” (тобто, людей етично досконалих) від “натовпу”. Діяльність дер­жави та закони повинні відповідати уявленню про справед­ливість.

Полібій вважав, що історія виникнення держави та зміна її форм відбувається по кругообігу й проходить шість основних стадій: царство, тиранія, аристократія, олігархія, демокра­тія, охлократія. Найкращою формою правління є поєднан­ня царської влади, аристократії, демократії; така змішана форма забезпечує стабільність у державі.

Античний Рим

Марк Тулій Ціцерон увійшов в історію політичної думки працями "Про державу", "Про закон”, "Про обов’язки". Дер­жаву Ціцерон визначав як справу, надбання усього народу. Він наголошував, що "народ - не будь-яке об’єднання лю­дей, зібраних разом якимось чином, а об’єднання людей, по­в’язаних між собою згодою в питаннях права та спільністю інтересів”. Тобто, держава є узгодженим правовим спілкуванням громадян. Головною причиною поход­ження держави є вроджена потреба людей жити разом та не­обхідність охорони власності.

У залежності від кількості суб’єктів влади в державі, Ціцерон ділив держави на монархії (царську владу), арис­тократії (владу оптиматів), демократії (народну владу), причому вказував, що у природі існує кругообіг цих форм. Ідеалом Ціцерон вважав змішану форму, яка мала б еле­менти трьох названих форм держави; вона привела б до за­гальної рівності та міцності держави.

Ціцеронові належить першість у закладенні основ міжнарод­ного права. Він сформулював принцип необхідності дотримання зобов’язань за міжнародними договорами. Війну Ціцерон характеризує як вимушений акт, припустимий тільки у ви­падку безуспішності мирних переговорів. Усі війни він поді­ляв на справедливі (насамперед, оборонні) та несправедливі.

Одним із найвідоміших представників римського стої­цизму був Луцій Анней Сенека. Він відстоював ідею духов­ної свободи усіх людей незалежно від їх місця у суспільстві. Не заперечуючи проти рабства як суспільно-політичного інституту, Сенека, проте, відстоював людську гідність рабів і закликав до гуманного ставлення до цієї соціальної групи. Він був схильний до проповіді космополітизму, індиві­дуалістичної етики, морального самовдосконалення.

 

Політична думка епохи Відродження.

Відродження” на початку означав факт відновлення в культурі видатних досягнень ан­тичної цивілізації, втрачених у епоху Середньовіччя. Згодом це поняття починає використовуватися на позначення усьо­го комплексу змін, які відбувалися у Європі. Серед цих змін - формування національної державності, криза римо- католицької церкви, формування гуманістичної системи цінностей. Ця епоха припадає на середину XIV - початок XVII ст. ст. і характеризується постановкою у центр уваги людини з її потребами та поглядами. Підставою для цього були економічні, духовні та інші чинники, зокрема, зрос­тання авторитету науки, падіння впливу церкви, Реформа­ція, крах схоластичної системи, поширення раціоналізму.

Для епохи Відродження характерний гуманізм, визнання унікальності кожного індивіда, заклик до автономії особис­тості. Мислителі Відродження вважали, що доля людини виз­начається не її знатним походженням, конфесійним статусом, а виключно її активністю, доблестю, благородством. Голов­ними чеснотами особи стають громадянський обов’язок, без­корисливе служіння загальній справі. Ідеалом вважалася дер­жава з республіканським устроєм, яка опиралася на принцип рівності та справедливості, гарантією яких мало бути прий­няття й дотримання законів, зміст яких гармоніював із єством людини.

Політична думка епохи Відродження у своєму розвитку пройшла три етапи:

1) гуманістичний або антропоцентричпий (середина XIV - середина XV ст. ст.). Характеризується протиставленням се­редньовічному теоцентризму інтересу до людини у її сто­сунках зі світом;

2) неоплатонічний (середина XV - перша третина XVI ст.ст.). Відзначається постановкою проблеми соціального буття;

3) натуралістичний (середина XVI - початок XVII ст.ст.). На цьому етапі закони природи намагаються застосовувати до пізнання соціальної дійсності.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-02-11; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 692 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Ваше время ограничено, не тратьте его, живя чужой жизнью © Стив Джобс
==> читать все изречения...

2264 - | 2207 -


© 2015-2025 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.012 с.