Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Зв’язаний і розв’язаний клавікорд




Слоник термінологій

 

Монохорд (mono - один + chorde - струна) старовинний однострунний

щипковий музичний інструмент - був одним з перших, хоча і

крихітних кроків на шляху до народження фортепіано.

 

Bebung -/ з нім.- тремтіння/- спосіб тремтливого звукодобування на

клавікорді; вібратор.

 

Клавікорд – (clavis –ключ + chorde – струна) клавішно-струнній інструмент,

в якому звук видобувається доторкуванням до струни металевої

пластини.

Зв’язаний і розв’язаний клавікорд

Зв’язаним називається клавікорд, якому до однієї струни було

підведено декілька (2,3,4) клавіш; а в розв’язаному клавікорді

кожній клавіші відповідала окрема струна.

 

Клавесин, клавіцимбали - (від clavis (лат.) – ключ) – клавішно-струнний

інструмент зі щипковим способом видобування звуку

 

жанр – вид музичного твору, що історично склався в зв’язку з певним

життєвим призначенням і умовами виконання та має

відповідний зміст.

 

орнаментація – (лат – оздоблення, прикрашання) в музиці ХІІІ –ХУІІ

ст..практика імпровізованого варіювання мелодії або фактури.

 

Мелізми (від грец. melos — пісня, мелодія) — невеликі мелодичні прикраси та їх умовні

позначки, один з різновидів музичної ораментики. До мелізмів

належать форшлаґ, ґрупето, подвійний мордент, перекреслений мордент,

подвійний перекреслений мордент та інші.

 

Морде́нт (італ. mordente, букв. — гострий, їдкий, кусючий) — назва мелізму, швидке

чергування основного звуку і допоміжного (секундою вище або нижче за

головний). Всі морденти виконуються за рахунок тривалості основної ноти.

Мордент, як і вібрато (а також і трель), позначається на письмі своєрідною

хвилястою лінією. Існують такі різновиди мордентів:

· Простий мордент (верхній, або просто мордент). Складається з 3-х звуків: основного, допоміжного (секундою вище) і повторення основного. Якщо допоміжний звук необхідно альтерований, знак альтерації ставиться над мордентом.

· Перекреслений мордент (або зворотний, нижній). Складається з 3-х звуків: основного, допоміжного (секундою нижче) і повторення основного. Якщо допоміжний звук альтерірований, знак альтерації ставиться під перекресленим мордент.

 

 

Фактура – звукова тканина музики, утворена голосами, акордами, фігураціями та

іншими компонентами, що знаходяться між собою у системному

співвідношенні. Синоніми: клавірне (чи фортепіанне) письмо, клавірний

виклад, стиль викладу, клавірний (або фортепіанний стиль).

музична риторика – ставлення до музики як до мови. В термінах риторики

осмислюється новий музичний лексикон, що вбирає в себе численні гостро-

виразові прийоми.. Музично-риторичні фігури стають носіями визначеного і

зрозумілого всім змісту – логіки музичного твору.

 

Вірджинал -малий прямокутний клавесин,інструмент англійських клаверистів.

Соната - Один з основних жанрів інструментальної музики – соната (італ. sonata, від

sonare - «звучатиме»). Це багаточастинний (звичайно з трьох або чотирьох

частин) твір; у композиторів другої половини XIX – початку XX ст. є і

одночастинні твори.

Інвенція (лат. inventio знахідка, винахід) — невелика дво- або триголосна поліфонічна

п'єса, що відзначається винахідливістю як з погляду мелодики, так і з погляду

розвитку теми та побудови форми. У інвенції зазвичай присутня якась

особлива композиційно-технічна ідея, наприклад, в основу першої

інвенції Й. С. Баха покладено 2 мотиву, які розробляються в імпровізаційно-

імітаційної манері. Термін «інвенція» вперше зустрічається у збірнику

багатоголосих шансонів К. Жанекена.

 

Інтерме́дія (лат. intermedius — проміжний, середній) називають частину фуги між

двома сусіднім проведеннями теми. За композиційним значенням інтермедії

бувають:

· Зв'язуючі, що слугують переходом від одного проведення теми до іншого

· Заключні, що завершуються кадансом і відділяють один розділ фуги від іншого

· Самостійні, досить великих розмірів, контрастуючі з проведеннями теми.

 

 

Агогіка – (гр.. віднесення, відведення) темпоритмічні відтінки музичного виконання,

головними серед яких є сповільнення й прискорення.

 

Транскрипція – (від лат- переписуючи) обробка музичного твору, що передбачає

більші чи менші його зміни, передусім у фактурі

Туше – (фр. – торкатися) спосіб дотику до клавіш при грі на фортепіано.

 

Уртекст – (нім – первісний +текст) 1) початковий авторський варіант тексту музичного

твору; 2) видання, що відтворює початковий авторський текст.

Фраза – (від гр.. зворот мови) у виконавстві: музичний зворот, що становить

інтонаційну чи смислову єдність та відділяється від наступного

попереднього руху музики цезурою, віддихом.

 

Цезура – (лат. – відрубую) невелика пауза, віддих між завершеними фрагментами чи

частинами музичного твору.

 

Ритм - рівномірне чергування звуків в музичному творі. У музиці за одиницю часу

вважається такт, а задається ритм кількістю тривалостей в такті.

 

Такт - (від лат. «Дотик») одиниця музичного ритму. Зазвичай наголос або акцент

падає на першу частку такту. «Ненаголошені» частки називаються слабкими

частками такту. У такті, як і в слові, може бути тільки одне наголос. Все твір

ділиться на такти, рівні по тривалості. На листі відокремлюються

вертикальною лінією, що перетинає нотний стан. Вона називається тактовою

рисою. А кількість часток в такті визначає розмір.

 

Розмір - загальне число часток в такті. Позначається у вигляді дробу на початку

нотного тексту, відразу після ключа. Чисельник показує кількість часток в

такті, а знаменник - яких саме часток. Диригент керує оркестром або хором по

тактам: сильна частка відзначається рухом руки вниз, а кінець такту (слабка

частка) - вгору.

 

Темп - (від лат. «Час») - швидкість виконання музичного твору, яка визначається

числом припадають на одиницю часу часткою. Існує багато темпів (всі вони

носять італійські назви), але основних п'ять: ларго (широко, повільно), адажіо

(повільно, але не занадто), Анданте (спокійно), алегро (швидко, жваво), престо

(дуже швидко). Темп може змінюватися протягом твору.

 

Тембр - індивідуальна забарвлення звуку, голосу. Тембр - одна з найважливіших

характеристик музичного звуку.

 

Мелодія - (грец. «Спів») - розвинена і закінчена музична думка, виражена одним

голосом. Будь-який музичний твір можна наспівати одній людині. Цей наспів

і буде мелодією. Найвища точка мелодії називається кульмінацією. Виразний

елемент мелодії - це мотив (лат. «Рухаю»)

 

 

Поліфонія - (грец. «Численний звук або голос») - Вид багатоголосся, в якому звучить

відразу кілька самостійних голосів або мелодій.

 

Гармонія - (грец. «Стрункість або згода») - 1.аккорди, які супроводжують мелодію.

 

Ad libitum - (лат. До вподоби, за бажанням) ремарка в нотному тексті, що надає

свободу трактування виконавцеві.

 

Демферна педаль – (нім – глушник) права педаль фортепіано, що усуває зі струн

глушників механізм в цілому і цим подовжує, посилює, забарвлює звук.

 

Імітація – (лат. Наслідувати) 1)наслідування взагалі; 2)повторення музичної теми

одним з голосів безпосередньо вслід за іншими голосами

 

Імітаційна поліфонія – багатоголосся, оперте на імітаціях тематичного матеріалу.

 

Контрасна поліфонія – багатоголосся, в якому голоси відрізняються між собою

мелодійним змістом.

 

Метричність – у виконанні: акцентне підкреслення рівномірної пульсації.

 

Прихована поліфонія – зявляється в одноголоссі, коли при ходах на широкі інтервали

виникають додаткові інтонаційні повязання між близькими за висотою,

хоч і не сусідніми в послідовності звуками, і мелодія ніби поділяється на

декілька голосів.

 

Темпоритм – поняття, що характеризує руховий аспект виконання: вибір швидкості,

стійке або мінливе її дотримання, масштаб, силу і характер темпових

відтінків, а також силу метричної акцентності. Особливості темпоритму

піаніста виявляються найповніше у тому, яких темпових коливань зазнає

основна метрична пульсація.

 

Експозиція – (лат. – виклад, опис) у теорії музичної форми: перша частина музичної

форми або фуги, де викладено основні теми.

 

Каденція – (лат. – падаю, припиняюся)

1) Заключний гармонічний або мелодійний зворот, який завершує музичний твір;

2) Більш чи менш розгорнутий сольний епізод імпровізаційно – віртуозного характеру, що виник як орнаментальне прзширення заключної каденції.

3)

Perle - (фр. – перлина) вид фортепіанного туше, що застосовується у швидких

пальцевих послідовностях і характеризується активним ударом пальця та

чітким, розбірливим звучанням.

 

Форшлаг - переднотка, мелодійна прикраса з одного – трьох звуків типу

затримання. Довгі переднотки як характерна прикраса галантного стилю

поширилася в другій половині ХУІІІ ст.. З ХІХ ст. переважали короткі

переднотки.

 

Фразування – виконавське виявлення логіко – синтаксичної будови музики через

об’єднуючу або членуючи дію виконавських засобів, зокрема, агогіки та

динаміки.

 

Метр – закономірна система впорядкування ритмічних співвідношень у музиці, в

основі якої лежить відчуття рівномірної пульсації. В класичній музиці

поняття метру співпадає з тактовим розміром.

 

Такт – це відрізок часу, що утворюється при діленні часового потоку наголосами

різних рівнів.

 

Темп - (лат.-час) швидкість, з якою виконується музичний твір. Вимірюється

кількістю метричних ударів на одиницю часу. В теперішньому розумінні

більш відповідає поняттю movimento (іт) що означає «рух».

 

Штрих – (нім. – риса) – спосіб видобуття і ведення звуку смичком на струнних

інструментах.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-01-21; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 1582 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Чтобы получился студенческий борщ, его нужно варить также как и домашний, только без мяса и развести водой 1:10 © Неизвестно
==> читать все изречения...

2407 - | 2289 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.