Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Вчення Ф.Бекона про ІДОЛИ та метод пізнання




ЗМІСТ

Вступ

Френсіс бекон

Вчення Ф.Бекона про "ІДОЛИ" та метод пізнання

Висновок

Список використаної літератури:

ВСТУП

ХVII та ХVII століття – епоха видатних досягнень у філософії, науці і культурі Нового часу. ХVII століття визначається як століття геніїв та вільнодумців, а ХVII століття – як століття Просвітництва. Інтелектуальний і духовний потенціал цієї епохи своїм джерелом має значною мірою процеси розвитку буржуазних економічних відносин і видатні наукові відкриття Коперніка і Галілея. Виникає не лише справді наукове природознавство, а й обгрунтування наукою та філософськи осмислена якісно нова картина природи.

Методологія філософії Нового часу – одна із суттєвих передумов не лише розробки нової теорії пізнання, а й нової онтології та похідної значною мірою від них картини світу. Той конкретний емпіричний матеріал, який накопичувало наукове пізнання, слід було структурно упорядкувати згідно з певними методологічними правилами, принципами, що забезпечували б пояснення його. Це бачення зумовлює своєрідність нової онтології і нової картини світу, останні ж, у свою чергу, впливають на характер тлумачення і способи бачення емпіричного матеріалу науки і на оцінку засобів і методів, які застосовувалися в науці.

Філософія Нового часу протиставляє себе середні віковому світобаченню негативним відношенням до схоластики. Схоласти бачили істину в Богові і шукали її в книгах. Пантеїзм епохи Відродження бачив істину також в Богові, але шукали її в світі. Бекон утверджує істину в речах і необхідність шукати її в природі. Схоластиці він протиставляв концепцію, яка базувалася на дослідному пізнанні.

 

ФРЕНСІС БЕКОН

 

В силу ряду історичних обставин емпіризм в Новий час отримав своє переважне розвиток в Англії. Він став продовженням середньовічного номіналізму, який мав переважний вплив саме в цій країні. Представники емпіризму Нового часу, як і завжди, виходили з того, що основою і джерелом усіх наших знань про світ є досвід. Саме слово «емпірія» в перекладі з грецького означає саме «досвід». Але оскільки досвід буває зовнішній і внутрішній, інтелектуальний і містичний, слід уточнити, що в емпіризмі під досвідом розуміють насамперед зовнішній досвід, який ми отримуємо за допомогою органів чуття. Іноді цю позицію в теорії пізнання позначають терміном «сенсуалізм» від латинського sensus, що значить почуття. Але вдаватися в тонкощі відмінності між «емпіризмом» і «сенсуалізмом» ми тут не будемо.Якщо виходити з того, що почуття - це головні свідки і гаранти достовірності наших знань про світ, то природною буде переконаність в існуванні цього зовнішнього світу, причому ще до нашої появи та участі в його долі. Тим не менше, не всі емпірики Нового часу були матеріалістами. Історія англійського емпіризму показала, що виходячи з чуттєвого досвіду, можна прийти не тільки до матеріалізму, але і до скептицизму, а також до того, що називають суб'єктивним ідеалізмом.Родоначальником англійського емпіризму прийнято вважати Френсіса Бекона (1561-1626). Він належав до знатного англійської сімейству. Батько Бекона був великим сановником - лордом-хранителем великої королівської печатки. Молоді роки Бекон провів у Франції, де був свідком боротьби між католиками і гугенотами. Повернувшись до Англії, він почав робити політичну кар'єру спочатку в якості адвоката, а потім як член палати громад. При Якові I (Шотландському) він досяг вершини своєї кар'єри, ставши лордом-канцлером Англії.Характерним фактом з біографії Бекона є те, що в своєму сходженні по політичній драбині, Бекон спирався на підтримку улюбленця королеви Єлизавети лорда Ессекса. Але коли Ессекс був оголошений державним зрадником і постав перед судом, Бекон виявився обвинувачем на цьому процесі. Зазначений факт і деякі інші дав привід Гегелю в його лекціях з історії філософії говорити про Бекона як людині невдячній і слабохарактерний. Треба сказати, що під кінець життя Бекон і сам був звинувачений в інтригах і хабарництві, яке останнім часом у нас іменують менш образливим словом «корупція». Що стосується Бекона, то він був посаджений у Тауер, засуджений до великого грошового штрафу, позбавлений парламентських повноважень і звільнений з суду. Через кілька днів його випустили і штрафу теж вдалося уникнути, але після цих колотнеч він уже присвячував себе тільки науковим заняттям. Бекона часто характеризують як останнього філософа Відродження і першого філософа Нового часу. І це відповідає дійсності, оскільки, подібно багатьом діячам Відродження, він поєднав у своїй особистості пристрасть до збагачення з пристрастю до осягнення істини. Незважаючи на зайнятість по службі, Бекон все життя займався наукою, і, можна сказати, став жертвою цієї своєї пристрасті. Справа в тому, що він помер від застуди, а застудився через те, що в наукових цілях набивав курку снігом. Останнім Бекон хотів довести, що м'ясо краще зберігається в холоді. Адже він був не тільки теоретиком, але і практиком експериментування.

Наука, на думку Бекона, не повинна служити цілям обгрунтування Бога, також бути знанням заради знання. Кінцева мета науки - винаходи і відкриття. Мета ж винаходів і відкриттів - людська користь: задоволення потреб і покращення життя людей. Однак, на думку Бекона, сучасна йому наука не спорсобна вирішувати такі завдання. Необхідно перебудувати будинок науки, а для цього необхідно виконати два види робіт: критичну роботу і позитивну. Критична частина філософії Бекона спрямована на вироблення рекомендацій щодо подолання недосконалостей науки. Тут можна виділити два основних напрямки: критику схоластичного методу пізнання і вчення про ідолів або примар. Бекон повністю відкидає середньовічну схоластику з її основним методом - арістотелівської силлогистикой. Для нього сіллогістіка - метод, абсолютно не придатний для відкриття нового. Сам він висловлювався навіть ще різкіше: «Логіка, якої тепер користуються, швидше служить зміцненню та збереженню помилок, мають свою основу в загальноприйнятих поняттях, ніж відшукання істини. Тому вона більш шкідлива, ніж корисна».Свій підхід до проблем науки Бекон виклав у трактаті «Новий органон», що вийшов в 1620 році.

 

 

Вчення Ф.Бекона про "ІДОЛИ" та метод пізнання

 

Аналізуючи сучасний йому стан науки, Бекон характеризує її як мертву, непорушну, як статуя, порівнює з вмглядом Сцілли – з лицем діви і тілом, що переходить у звірине. Отже, за загальним положенням науки, яка начебто має гарний, привабливий вигляд, криються пусті слова. Наука займається зіставленням давно відкритих речей, а не пошуком шляхів до нових відкриттів. Адже кінцева мета науки – винаходи та відкриття, задоволення потреб і покращення життя, а не людська користь. Оскільки в сучасному стані наука не здатна вирішувати позитивні завдання, слід її перебудувати.

Критична, руйнівна частинна філософської системи Бекона спрямована на виявлення причин людських помилок і на вироблення рекомендацій для їх переборення. В його творчості виділяють два основних напрями: вчення про “ідолів” (або привиди) і критика схоластичного методу пізнання.

Головною перепоною на шляху пізнання природи є засміченість відомості так званими “ідолами” – спотвореними образами дійсності, хибними уявленнями й поняттями. Людина помиляється через тупість, недостатність знань, обмеженність.

Розділяють чотири види “ідолів”: “ідоли” роду, “ідоли” печери,





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-01-21; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 966 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Либо вы управляете вашим днем, либо день управляет вами. © Джим Рон
==> читать все изречения...

2227 - | 1965 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.007 с.