Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Методологія наукового пізнання




У ставленні до методологічної ролі філософії в науко­вому пізнанні сформувалося умоспоглядально-філософський та позитивістський підходи. Сутністю умоспоглядально-філософського підходу (натурфілософія, філософія іс­торії) є пряме виведення вихідних положень наукових теорій безпосередньо з філософських принципів, крім ана­лізу спеціального матеріалу науки (концепції Шеллінга та Гегеля). А позитивізм вважає науку філософією. Отже, якщо в першому випадку роль філософії в науковому пі­знанні абсолютизується, то у другому — принижується або навіть зовсім заперечується.

Історія пізнання в самій філософії вказує, що філосо­фія впливає на наукове пізнання певною мірою на всіх його етапах, але найбільше — при побудові теорій, особ­ливо фундаментальних. Найактивніше це відбувається під час стрімкого ломання понять та принципів у процесі на­укових революцій. Але такий вплив може бути як пози­тивним, так і негативним. Це залежить від того, якою саме філософією керується вчений. «Погана філософія, — казав В. Гайзенберг, — потайки винищує хорошу фізи­ку». Суттєвий вплив на розвиток наукового пізнання фі­лософія справляє своєю умоспоглядально-прогнозуючою фу­нкцією: в її надрах відтворюються ідеї, наукова значу­щість яких підтверджується через великий проміжок часу (Демокріт про атоми; Ленін про невичерпність електро­на). Крім того, принципи філософії при переході від умо-споглядання до теоретичного дослідження виконують селе­ктивну функцію. Йдеться про відбір вченим раціональних конструкцій, які є адекватними його власним філософсь­ким уявленням.

Вплив філософських принципів на процес наукового дослідження завжди здійснюється не прямо, безпосеред­ньо, а через методи, форми та концепції інших методоло­гічних рівнів. Філософські методи не завжди наявне спо­віщають про себе в процесі дослідження, вони можуть за­стосовуватись як свідомо, так і стихійно. Але будь-яка наука оперує елементами всезагального значення (зако­ни, категорії, причини), які перетворюють цю науку на прикладну логіку, просякнуту філософією. Філософські принципи функціонують щодо науки у формі загальних регулятивів, універсальних норм, що створюють у своїй сукупності методологічну програму найвищого рівня. Ця програма повинна бути гнучким і динамічним загальним керівництвом дослідження. Філософія створює певні уні­версальні моделі реальності, які формують погляд вчено­го на предмет дослідження, скеровують його вибір загаль­них пізнавальних засобів (категорій, принципів), а також певних світоглядних та ціннісних орієнтирів. Особливо це стосується гуманітарних наук.

Науковими методами емпіричного дослідження є:

спо­стереження цілеспрямоване сприйняття явищ дійсно­сті (їх опис та вимірювання),

порівняння

експеримент, які передбачають активне втручання в процеси.

Серед наукових методів теоретичного дослідження най­поширенішими є формалізація, аксіоматичний та гіпотетико-дедуктивний методи.

Формалізація — відображення змістовного знання у формалізо­ваній мові, яка створюється для точного вираження думок з метою запобігання можливості неоднозначного розуміння.

Йдеться про оперування знаками, формулами у міркуванні про об'єкт. Формалізація відіграє важливу роль в уточненні нау­кових понять. Вона може проводитись із різною мірою вичерпно­сті, але в теорії завжди є елементи, які не можна формалізувати, тобто жодна теорія не може бути повністю формалізованою.

Аксіоматичний метод — спосіб побудови наукової теорії, коли за основу беруться аксіоми, з яких усі інші твердження цієї теорії виводяться логічним шляхом (доведенням).

Для такого доведення (теорем з аксіом чи одних формул з інших) є спеціальні правила.

Гіпотетико-дедуктивний метод — спосіб теоретичного досліджен­ня, що передбачає створення системи дедуктивне пов'язаних між собою гіпотез, з яких виводять твердження про емпіричні факти.

Цей метод заснований на виведенні висновків (дедук­ції) з гіпотез та інших засновків, міра істинності яких є невідомою. Іншими словами, висновки, отримані за да­ним методом, неминуче матимуть вірогіднісний характер.

У науковому дослідженні застосовуються загальнологічні методи та засоби дослідження:

аналіз — реальний чи мислений поділ об'єкта на складові; синтез — поєд­нання елементів об'єкта у ціле;

абстрагування — про­цес відходу від певних якостей та відносин досліджува­ного явища з одночасним виділенням потрібних для дослідника властивостей;

ідеалізація — мислительна про­цедура, яка пов'язана з утворенням абстрактних, ідеалі­зованих об'єктів, що є принципово неможливим («абсо­лютно чорне тіло», «ідеальний газ» тощо), ідеалізація тісно пов'язана з абстрагуванням та мисленим експери­ментом;

індукція — це рух думки від одиничного до за­гального, від досвіду, фактів — до їх узагальнення та висновків;

дедукція — сходження у пізнанні від загально­го до одиничного;

аналогія — встановлення подібності, відповідності певних сторін, властивостей та відношень між нетотожніми об'єктами. На основі виявленої схо­жості роблять відповідний висновок — умовивід за ана­логією. Загальна схема такого умовиводу: об'єкт А має ознаки а, в, с, д; об'єкт В має ознаки е, с, д; отже, об'єкт В, можливо, має ознаку а. Отже, аналогія надає не досто­вірне, а вірогіднісне знання;

моделювання — метод до­слідження певних об'єктів, який передбачає відтворення їхніх властивостей на іншому об'єкті — моделі, що є аналогом оригінального об'єкта. Між моделлю та об'єк­том, який цікавить дослідника, повинна існувати подіб­ність, відповідність фізичних характеристик, структур, функцій тощо. Прикладами моделювання можуть бути речове (предметне), знакове моделювання. У свою чергу, прикладом знакового моделювання є математичне, комп'ютерне моделювання. Системний підхід — сукуп­ність загальнонаукових методологічних принципів, що ґрунтуються на розгляді об'єктів як систем. Цими прин­ципами є: необхідність виявлення залежності кожного елемента від його місця та функцій у системі, зважаючи на те, що властивості цілого нетотожні сумі властивос­тей його складових; аналіз ступеня зумовленості пове­дінки системи особливостями її окремих елементів та вла­стивостями її структури; необхідність дослідження ме­ханізму взаємодії системи й середовища; розуміння особливостей ієрархічності даної системи; забезпечення всебічного багатовимірного змалювання системи тощо.

Сучасний, постнекласичний етап розвитку науки характеризують такі методологічні новації: зміна специфіки дослідження та зростання ролі міждисциплінарних, компле­ксних програм у дослідженні відкритих складних людино-вимірних систем, що саморозвиваються (у цьому зв'язку змінюється й ідеал ціннісно-нейтрального дослідження); змі­цнення цілісності та прагнення до неї, тобто усвідомлення необхідності глобального всебічного погляду на світ (а звідси і зближення східної та західної парадигм мислення, раціо­нальності та ірраціональності, методологічний плюралізм); впровадження ідей та методів синергетики -— теорії само­організації, орієнтованої на пошук законів еволюції від­критих несталих природних, соціальних чи когнітивних систем (для останніх є кілька альтернативних шляхів роз­витку, а хаос може бути креативною засадою і навіть конс­труктивним механізмом еволюції, при цьому майбутній стан системи певним чином формує і змінює її теперішній стан); висування на перший план понять невизначеності, вірогід­ності, хаосу, нелінійності, біфуркації та флуктуації, які відображають характеристики сучасного несталого світу (ак­туалізація категорій випадковості, можливості, причинно­сті, розвитку та суперечності).

Зростає роль і значення в сучасній науці діалектично­го філософського методу, намагання вченими поєднати (за допомогою часу) буття та становлення. Відбувається по­єднання макро- та мікросвітів; руйнується жорстка дихотомія природничих та соціальних наук, зближуються та взаємодіють їхні методи; підсилюється значення «антроп­ного принципу», який передбачає встановлення зв'язку між Всесвітом та життямлюдини на Землі. У цьому кон­тексті Всесвіт розглядають як складну самоорганізовану систему, найважливішим елементом якої є людина. От­же, згідно з антропним принципом, формуються погляди на Всесвіт як на людиновимірний об'єкт, завдяки чому долається відокремлення об'єкта від суб'єкта, які стають лише відносно автономними компонентами особливої ці­лісної системи, що розвивається.

Зростаюча математизація наукових теорій, їх рівень абс­трактності й складності тісно пов'язані з підсиленням зна­чення й ролі філософських методів, без яких не може обійти­ся жодна наука. Йдеться також про все більшу значущість апарату герменевтики, «особистісних методів» (біографіч­ного), ціннісного та інформаційного підходів, методу соці­ально-гуманітарних експертиз, семіотичних методів, кіль­кісних та статистично-ймовірнісних засобів пізнання. А фі­лософський гносеологічний аналіз і аргументація дедалі ширше залучають опрацьовані й усвідомлені результати і методи спеціальних наук, культурологічних набутків.

 

 

Запитання. Завдання

1. Що вивчає гносеологія і як формулюється її основне питання і чому? Аргументуйте відповідь.

2. Яку гносеології визначались І сьогодні визначаються об'єкт та суб'єкт пізнання? Проілюструйте на конкретних прикладах.

3. Чому пізнавальне відношення суб'єкта має суспільно-історичний характер. Доведіть свою позицію.

4. Доведіть, що чуттєве й раціональне в пізнанні — це два рівні єдиного нерозривного процесу.

5. Хто має рацію (і чому?) у поглядах на пізнання: прибічники сен­суалізму, раціоналізму чи інтуїтивізму? Ваші аргументи.

6. Охарактеризуйте основні форми наукового пізнання.

7. Розкрийте зміст загальнонаукових методів пізнання (аналіз, син­тез, індукція, дедукція, аналогія, моделювання).

8. Вичленіть спільне і відмінне у рпостереженні й експерименті як емпіричних методах наукового пізнання.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-12-17; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 409 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Неосмысленная жизнь не стоит того, чтобы жить. © Сократ
==> читать все изречения...

2280 - | 1986 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.01 с.