К а́ко не диви́мся/ Богому́жному Рождеству́ Твоему́, Пречестна́я?/ Искуше́ния бо му́жескаго не прие́мши, Всенепоро́чная,/ родила́ бо еси́ без Отца́ Сы́на пло́тию./ Пре́жде век от Отца́ рожде́ннаго без ма́тере,/ ника́коже претерпе́вшаго измене́ния,/ или́ смеше́ния, или́ разделе́ния,/ но обою́ существу́ сво́йство це́ло сохра́ншаго./ Те́мже, Ма́ти Де́во Влады́чице,/ Того́ моли́ спасти́ся душа́м,// правосла́вно Богоро́дицу испове́дающих Тя.
Вход с кади́лом:
Диа́кон: П рему́дрость, про́сти.
Све́те Тихи́й:
Хор: С ве́те Ти́хий святы́я сла́вы Безсме́ртнаго Отца́ Небе́снаго, Свята́го, Блаже́ннаго, Иису́се Христе́! Прише́дше на за́пад со́лнца, ви́девше свет вече́рний, пое́м Отца́, Сы́на и Свята́го Ду́ха, Бо́га. Досто́ин еси́ во вся времена́ пет бы́ти гла́сы преподо́бными, Сы́не Бо́жий, живо́т дая́й; те́мже мир Тя сла́вит.
Диа́кон: В о́нмем.
Иере́й: Мир всем.
Хор: И ду́хови твоему́.
Проки́мен воскре́сный:
Диа́кон: П рему́дрость во́нмем. П роки́мен, глас 6-й:
Г оспо́дь воцари́ся, в ле́поту облече́ся.
Хор: Г оспо́дь воцари́ся, в ле́поту облече́ся.
Диа́кон: О блече́ся Госпо́дь в си́лу, и препоя́сася.
Хор: Г оспо́дь воцари́ся, в ле́поту облече́ся. (На каждый стих)
Стих 2. И́ бо утверди́ вселе́нную, я́же не подви́жится.
Стих 3. Д о́му Твоему́ подоба́ет святы́ня, Го́споди, в долготу́ дний.
Диа́кон: Г оспо́дь воцари́ся.
Хор: В ле́поту облече́ся.
Пареми́и отцо́в:
Диа́кон: П рему́дрость.
Чтец: Б ытия́ чте́ние.
Диа́кон: В о́нмем.
(Из главы 14:)
Чтец: С лы́шав Авра́м, я́ко плене́н бысть Лот, брата́нич его́, сочте́ свои́х си домоча́дец три́ста и осмна́десять и погна́ во след их да́же до Да́на. И нападе́ на ня но́щию сам и о́троцы его́ с ним; и порази́ их, и гони́ их до Хова́ла, е́же есть ошу́юю Дама́ска. И возврати́ вся́каго коня́ Содо́мскаго, и Ло́та, брата́нича своего́, возврати́, и вся име́ния его́, и жены́, и лю́ди. Изы́де же царь Содо́мский в сре́тение ему́, повнегда́ возврати́тися ему́ от се́ча ходоллогомо́рскаго и с царьми́, и́же с ним, во удо́ль Сави́ну, сие́ же бя́ше по́ле царе́во. И Мелхиседе́к, царь Сали́мский, изнесе́ хле́бы и вино́, бя́ше же свяще́нник Бо́га Вы́шняго. И благослови́ Авра́ма, и рече́: благослове́н Авра́м Бо́гу Вы́шнему, И́же созда́ Не́бо и зе́млю, и благослове́н Бог Вы́шний, И́же предаде́ враги́ твоя́ под ру́ки тебе́.
Диа́кон: П рему́дрость.
Чтец: В тора́го зако́на чте́ние.
Диа́кон: В о́нмем.
(Из главы 1:)
Чтец: Во днех о́нех рече́ Моисе́й к сыно́м Изра́илевым: ви́дите, преда́х пред лице́м ва́шим зе́млю, вше́дше, насле́дуйте ю, ю́же кля́тся Госпо́дь отце́м ва́шим, Авраа́му, и Исаа́ку, и Иа́кову, да́ти им и се́мени их по них. И реко́х к вам во вре́мя о́но, глаго́ля: не возмогу́ еди́н води́ти вас. Госпо́дь Бог ваш умно́жил вы есть, и се есте́ днесь, я́ко зве́зды небе́сныя, мно́жеством. Госпо́дь Бог оте́ц на́ших да приложи́т вам, я́ко да бу́дете ты́сящами сугу́бо, и да благослови́т вас, я́коже глаго́ла вам. И взях от вас му́жи му́дры, и све́домы, и смы́сленны, и поста́вих их владе́ти над ва́ми, тысященача́льники, и стонача́льники, и пятьдесятонача́льники, и десятонача́льники, и письмоводи́тели судия́м ва́шим. И запове́дах судия́м ва́шим во вре́мя о́но, глаго́ля: разслу́шайте посреде́ бра́тий ва́ших и суди́те пра́ведно посреде́ му́жа, и посреде́ бра́та его́, и посреде́ прише́льца его́. Да не позна́ете лица́ в суде́, ма́лому и вели́кому су́диши и не устыди́шися лица́ челове́ческа, я́ко суд Бо́жий есть.
Диа́кон: П рему́дрость.
Чтец: В тора́го зако́на чте́ние.
Диа́кон: В о́нмем.
(Из главы 10:)
Чтец: В о днех о́нех рече́ Моисе́й к сыно́м Изра́илевым: се Го́спода Бо́га твоего́ не́бо и не́бо небесе́, земля́ и вся, ели́ка суть на ней. Оба́че отцы́ ва́ша произво́ли Госпо́дь люби́ти их и избра́ се́мя их по них, вас, па́че всех язы́к, в день сей. И обре́жите жестокосе́рдие ва́ше, и вы́я ва́ша не ожесточи́те ктому́. И́бо Госпо́дь Бог ваш, Сей Бог бого́в и Госпо́дь господе́й, Бог вели́кий, и кре́пкий, и стра́шный, И́же не диви́тся лицу́, ниже́ взе́млет дар. Творя́й суд прише́льцу, и си́ру, и вдови́це и лю́бит прише́льца, да́ти ему́ хлеб и ри́зу. И возлюби́те прише́льца, прише́льцы бо бе́сте в земли́ Еги́петстей. Го́спода Бо́га твоего́ да убои́шися, и Тому́ еди́ному послу́жиши, и к Нему́ прилепи́шися, и И́менем Его́ клене́шися. Той хвала́ твоя́, и Той Бог твой, и́же сотвори́л ти есть вели́кая и сла́вная сия́, я́же ви́десте о́чи твои́.
Пареми́и Богоро́дицы:
Диа́кон: П ремудрость.
Чтец: Б ытия́ чте́ние.
Диа́кон: В о́нмем.
(Из главы 28:)
Чтец: И зы́де Иа́ков от студенца́ кля́твеннаго и и́де в Харра́нь. И обре́те ме́сто, и спа та́мо: за́йде бо со́лнце, и взят от ка́мения ме́ста того́, и положи́ возгла́вие себе́, и спа на ме́сте о́ном. И сон ви́де. И се ле́ствица, утвержде́на на земли́, eя́же глава́ досяза́ше до небе́с, и А́нгели Бо́жии восхожда́ху и низхожда́ху по ней. Госпо́дь же утвержда́шеся на ней, и рече́: Аз Бог Авраа́мов, отца́ твоего́, и Бог Исаа́ков, не бо́йся: земля́, иде́же ты спи́ши на ней, тебе́ дам ю и се́мени твоему́. И бу́дет се́мя твое́, я́ко песо́к земны́й, и распространи́тся на мо́ре, и ли́ву, и се́вер, и на восто́ки; и возблагословя́тся о тебе́ вся коле́на земна́я и о се́мени твое́м. И се Аз с тобо́ю, сохраня́яй тя на вся́ком пути́, а́може а́ще по́йдеши. И возвращу́ тя в зе́млю сию́, яко не и́мам тебе́ оста́вити, до́ндеже сотвори́ти Ми вся, ели́ка глаго́лах тебе́. И воста́ Иа́ков от сна своего́, и рече́: яко eсть Госпо́дь на ме́сте сем, аз же не ве́дех. И убоя́ся, и рече́: я́ко стра́шно ме́сто сие́; несть сие́, но дом Бо́жий и сия́ врата́ Небе́сная.
Диа́кон: П ремудрость.
Чтец: И схóда чте́ние.
Диа́кон: В о́нмем.
(Из главы 3:)
Чтец: М оисе́й бя́ше пасы́й о́вцы Иофо́ра, те́стя своего́, свяще́нника Мадиа́мска, и гна́ше о́вцы в пусты́ню; и прии́де в го́ру Бо́жию Хори́в. Яви́ся же ему́ А́нгел Госпо́день в пла́мени о́гненне из купины́; и ви́дит, я́ко купина́ гори́т огне́м, купина́ же не сгара́ше. Рече́ же Моисе́й: мимоше́д, уви́жду виде́ние вели́кое сие́, я́ко не сгара́ет купина́. Егда́ же ви́де Госпо́дь, я́ко приступа́ет ви́дети, воззва́ его́ Госпо́дь из купины́, глаго́ля: Моисе́е, Моисе́е. Он же рече́: что́ есть, Го́споди? Он же рече́: не приближа́йся се́мо; изу́й сапоги́ от ног твои́х: ме́сто бо, на не́мже ты стои́ши, земля́ свята́ есть.
Диа́кон: П ремудрость.
Чтец: И схóда чте́ние.
Диа́кон: В о́нмем.
(Из главы 13:)
Чтец: О бведе́ Бог лю́ди путе́м, и́же в пусты́ни, к Чермно́му мо́рю: пя́таго же ро́да изыдо́ша сы́нове Изра́илевы от земли́ Еги́петския. И взя Моисе́й ко́сти Ио́сифовы с собо́ю, кля́твою бо закля́ Ио́сиф сы́ны Изра́илевы, глаго́ля: присеще́нием присети́т вас Госпо́дь, и изнесе́те отсю́ду ко́сти моя́ с собо́ю. Воздви́гшеся же сы́нове Изра́илевы от Сокхо́фа, ополчи́шася во Офо́ме при пусты́ни. Бог же вожда́ше их: в день у́бо столпо́м о́блачным, показа́ти им путь, но́щию же столпо́м о́гненным свети́ти им. И не оскуде́ столп о́блачный во дни́, и столп о́гненный но́щию пред все́ми людьми́.
Ектения́ сугу́бая:
Диа́кон: Р це́м вси от всея́ души́, и от всего́ помышле́ния на́шего рцем.
Хор: Г о́споди, поми́луй.
Диа́кон: Г о́споди Вседержи́телю, Бо́же оте́ц на́ших, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.
Хор: Г о́споди, поми́луй.
Диа́кон: П оми́луй нас, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.
Хор: Г о́споди, поми́луй. (Три́жды, на каждое прошение)
Диа́кон: Е ще́ мо́лимся о Вели́ком Господи́не и Отце́ на́шем Святе́йшем Патриа́рхе Кири́лле, и о Господи́не на́шем Высокопреосвяще́ннейшем митрополи́те (или: архиепи́скопе, или: преосвяще́ннейшем епи́скопе имяре́к), и всей во Христе́ бра́тии на́шей.
Е ще́ мо́лимся о Богохрани́мей стране́ на́шей, власте́х и во́инстве ея́, да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́.
Е ще́ мо́лимся о блаже́нных и приснопа́мятных созда́телех свята́го хра́ма сего́, и о всех преждепочи́вших отце́х и бра́тиях, зде лежа́щих и повсю́ду, правосла́вных.
Е ще́ мо́лимся о ми́лости, жи́зни, ми́ре, здра́вии, спасе́нии, посеще́нии, проще́нии и оставле́нии грехо́в рабо́в Бо́жиих настоя́теля, бра́тии и прихо́жан свята́го хра́ма сего́.
Е ще́ мо́лимся о плодонося́щих и доброде́ющих во святе́м и всечестне́м хра́ме сем, тружда́ющихся, пою́щих и предстоя́щих лю́дех, ожида́ющих от Тебе́ вели́кия и бога́тыя ми́лости.
Иере́й: Я́ко Ми́лостив и Человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.
Хор: А ми́нь.
Сподо́би, Го́споди:
Хор: С подо́би, Го́споди, в ве́чер сей без греха́ сохрани́тися нам. Благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших, и хва́льно и просла́влено и́мя Твое́ во ве́ки. А ми́нь.
Б у́ди, Го́споди, ми́лость Твоя́ на нас, я́коже упова́хом на Тя. Благослове́н еси́, Го́споди, научи́ мя оправда́нием Твои́м. Благослове́н еси́, Влады́ко, вразуми́ мя оправда́нием Твои́м. Благослове́н еси́, Святы́й, просвети́ мя оправда́нии Твои́ми.
Г о́споди, ми́лость Твоя́ во век, дел руку́ Твое́ю не пре́зри. Тебе́ подоба́ет хвала́, Тебе́ подоба́ет пе́ние, Тебе́ сла́ва подоба́ет. Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. А ми́нь.
Ектения́ проси́тельная:
Диа́кон: И спо́лним вече́рнюю моли́тву на́шу Го́сподеви.
Хор: Г о́споди, поми́луй.
Диа́кон: З аступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.
Хор: Г о́споди, поми́луй.
Диа́кон: В е́чера всего́ соверше́нна, свя́та, ми́рна и безгре́шна у Го́спода про́сим.
Хор: П ода́й, Го́споди. (На каждое прошение)
Диа́кон: А́ нгела ми́рна, ве́рна наста́вника, храни́теля душ и теле́с на́ших, у Го́спода про́сим.
П роще́ния и оставле́ния грехо́в и прегреше́ний на́ших у Го́спода про́сим.
Д о́брых и поле́зных душа́м на́шим и ми́ра ми́рови у Го́спода про́сим.
П ро́чее вре́мя живота́ на́шего в ми́ре и покая́нии сконча́ти у Го́спода про́сим.
Х ристиа́нския кончи́ны живота́ на́шего, безболе́знены, непосты́дны, ми́рны и до́браго отве́та на Стра́шнем Суди́щи Христо́ве про́сим.
П ресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю, со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́, и дру́г дру́га, и весь живо́т наш Христу́ Бо́гу предади́м.
Хор:Т ебе́, Го́споди.
Иере́й: Я́ко Бла́г и Человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.
Хор: А ми́нь.
Иере́й: Мир всем.
Хор: И ду́хови твоему́.
Диа́кон: Г лавы́ на́ша Го́сподеви прикло́ним.
Хор: Т ебе́, Го́споди.
Иере́й: Бу́ди держа́ва Ца́рствия Твоего́ благослове́на и препросла́влена. Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.
Хор: А ми́нь.
Лития́:
Стихи́ры Богоро́дицы, глас 8:
Хор: П рииди́те, празднолю́бцы и по́стников сосло́вие,/ ве́рою соше́дшеся, хвале́бныя пе́сни принесе́м Мари́и Присноде́ве,/ днесь бо наста́ све́тлое торжество́,/ явле́ние честны́я Ея́ ико́ны И́верския,/ ю́же обстоя́ще со стра́хом и любо́вию, воспои́м Богоро́дице:/ ра́дуйся, неисповеди́мая ра́досте всем;/ ра́дуйся, о́бразом Твои́м святы́м нас просвеща́ющая;/ ра́дуйся, всем похвало́ и утвержде́ние;// ра́дуйся, спасе́ние душ на́ших.
Ч то тя нарече́м, Богоро́дице Де́во:/ столп ли о́гненный, к ве́чному насле́дию нас веду́щий;/ сте́ну ли кре́пкую, я́ко правосла́вный род защища́еши;/ стра́жа ли неусы́пна, я́ко оби́тель Твою́ охраня́еши и спаса́еши./ Те́мже от належа́щих бед избавля́еми, возопии́м Влады́чице:/ ра́дуйся, благи́х вино́вная,// изве́стное христиа́н упова́ние.
Стихи́ра отцо́в, глас 3: