З встановленням імперії одним із головних тим, у римському мистецтві стає прославляння імператора. Сам перший імператор Октавіан Август та її помічники дбайливо підтримували ті напрями у літературі й мистецтві, які відповідали духу офіційної ідеології. Прославляння "божественного Августа", оспівування римського світу, ідеалізація старовини стають головними мотивами творчості римських поетів і від художників. Величний стиль Фідія, ідеальна атлетична краса статуйПоликлета найкраще підходили висловлення нових ідей.Скульптурние зображення цього періоду значно різняться від скульптурних портретів республіканського періоду.
У відомих зображеннях Октавіан Август зображений у військових обладунках полководця. Амур на дельфіні в його ніг нагадує про божественному походженні Августа (дельфін - атрибут Венери, яку рідЮлиев вважав своєї божественної прародичкою). Обличчя імператора і постать занадтоприукрашени. Відомо, що з Августа були великі вуха, упалі щоки, слабка йсутулое тіло. Обличчя позбавлене ознак віку. Герой, напівбог, звертаючись до військ впевнений у їхній відданості. На панцирі імператора зображені боги піднебіння та землі, алегоричні постаті позначають скорені провінціїГаллии та Іспанії - оповідний рельєф.
Август, хоч і показаний в парадному озброєнні, зображений босим, як грецький Бог і добрі герой. Статуя як і грецька була розфарбована. У основі статуї Августа лежить класична скульптура школиПоликлета. Ця статуя перебувала біля вівтаря храму Марса під час будівництва Августом свого форуму.
І це Август котрий засідає на троні з богинею перемоги Ніке у правій руці і жезлом який у лівій з влади над світом. Це відома композиція в античному світі: композиція статуї Зевса Олімпійського (5 в. е.) з золота і слонячої кістки, виконана Фідієм. Августполуобнажен, оскільки було винесено передавати у грецькому мистецтві богів катастрофи та героїв.
Скульптурний портрет згодом змінюється. З часу Адріана (2 в. н.е.) римські скульптори перестають розфарбовувати мармур: райдужна оболонка очей, зіницю, брови тепер передаються різцем. Поверхня оголених частин тіла полірується до яскравого блиску, а волосся і одяг залишаються матовими. На багатофігурних рельєфах розфарбування продовжувала зберігатися.
У численних портретах імператорів, їх дружин, членів їхнім родинам та порожніх приватних осіб завжди суворо дотримуються портретне подібність, індивідуальні особливості складу обличчя і зачіски. Однак дісталося усім портретів властиві й спільні риси: цей вислів сумного роздуми, самозаглибленість, іноді сум. Ідеї офіційної філософії стоїцизму були просякнуті песимізмом і розчарування у земних благах. Це читають особі Марка Аврелія у його портретної статуї (кінну статую160-е -170-е рр. н.е.).
Вважалося особливої честю закарбувати імператора, воєначальника чи іншого політичного діяча вершники (кінь був древнім символом сонця). Доля кінної статуї Марка Аврелія цікава тим, що визнана у середньовіччя за зображення імператора Костянтина, шанованого християнської церквою святим, вона знищили як язичницька, бережно зберігалася і стала зразком для кінних статуй епохи Відродження.
>Мечтательной меланхолією сповнений образКоммода, представленого у вигляді Геркулеса (190 р. н.е.,ил.64), така вираз не відповідає грубому і жорстокому характеру цього останнього правителя з династіїАнтонинов. На плечах в нього левова шкура, у правій руці ломака, який у лівій чарівні яблука, повертають молодість.
Особливої блиску у 2 в. досяг рельєф.Рельефи прикрашали форум Траяна і знамениту меморіальну колону (>ил.61). Колона з капітеллю доричного типу слід за цоколі зионической базою, обрамленої лавровим вінком.Вершину колони вінчала бронзова позолочена статуя імператора, в цоколі колони був похований його прах у "золотий урні.Рельефи на колоні роблять 23 витка і досягають 200 метрів за довжину. Рельєф колони Траяна протокольно точно розповідає про всіх подробицях походів римських військ на Дунай в 101-102 і 105-106 рр. протидаков.
Композиція всього рельєфу належить одному автору, але виконавців було багато, всі відомі майстри пройшли школу грецького, точніше, елліністичного мистецтва, але різних напрямів, що особливо помітно у трактуванні лідерів та голівдаков. Весь багатофігурний фриз (понад 2.000 постатей) підпорядкований однієї ідеї: демонстрації сили, організованості, витримки й дисципліни римського війська - переможця. Траян було зображено 90 раз.Даки охарактеризовані відважними, хоробрими, алемалоорганизованними варварами. Образидаков виявилися більш виразними, ніж образи римлян, їх емоції відкрито виступають назовні.
Рельєф був строкато розфарбований, деталі позолочені; він виглядав як яскрава мальовнича стрічка, повна живих динамічних картин. Останній третини століття, у рельєфах колони Марка Аврелія вже зрозуміло виступають риси зміни стилю, його "варваризації". Цей процес відбувається отримує інтенсивна розбудова в 3-4 ст.
Тільки вольові енергійні суворі правителі змогли приховати владу у себе в нинішній період кризи і розпаду імперії. Портрети із зображенням м'якої смутку, меланхолії поступаються місце не зображенню будь-якого настрої, а розкриття характеру. Такий, наприклад, портрет ФіліппаАравитянина (3 в. н.е.). Цей правитель убив свого попередника і, спираючись на віддані йому війська, прийшов до влади. Видатний скульптор передав похмуре обличчя ФіліппаАравитянина, його енергійносомкнутие губи, обвітрену шкіру солдата. Портрет розкриває хоробрість і сила, і навіть підозрілість і висловлював недовіру до оточуючих. Так само виразний портрет імператора Каракали.
Торжество християнської церкви супроводжувалося загибеллю багатьох пам'яток античної скульптури.
Высновок
скульптура римський статуяцерера
Спочатку римляни повністю наслідували грецької скульптурі, яку нині вважає самою довершеністю, часто робили копії з уцілілих найбільшпонравившихся грецьких статуй. І все-таки римські скульптури набагато відрізнялися від грецьких. Греки зображували часто-густо Богів як статуй, а римляни намагалися надати образ людини: його зовнішність. Вони робили погруддя та статуї величезні на повен зріст. У ІІ. до зв. е. форум був такий захаращений бронзовими статуями, видане спеціальне рішення, яким чимало їх було знято.
Першої бронзової скульптурою була статуя богині родючостіЦерери, відлита на початку V в. е. З IV в. е. починають ставити статуї римським магістратам і навіть приватних осіб. Багато римляни прагнули поставити статуї собі чи своїх предків форумі. Для римлян найважливішим в статуї уявлялося портретне схожість із оригіналом. Статуя мала прославити даної людини, його нащадків, і було важливо, щоб зображене обличчя не сплутали з кимось іншим.
У численних портретах імператорів, їх дружин, членів їхнім родинам і доходи приватних осіб завжди суворо дотримуються портретне подібність, індивідуальні особливості складу обличчя і зачіски.
Вважалося особливої честю закарбувати імператора, воєначальника чи іншого політичного діяча конем. Завоювання Греції та елліністичних держав супроводжувалося грандіозним здирством грецьких міст. Поруч із рабами, різноманітних матеріальними цінностями вивозилися до Рима у безлічі грецькі статуї й загальної картини. То існували перевезені до Рима твориСкопаса, Праксителя,Лисиппа і багатьох інших великих грецьких майстрів.
2.3 Висновок
Культура Стародавнього Риму — другий етап античної культури. Вплив культури Стародавньої Греції на Рим не підлягає сумніву. Давньогрецький історик, автор фундаментальної 40-томної «Загальної історії» Полібій, який прожив у Римі 16 років, підкреслив одну з особливостей давньоримської культури: «Римляни, виявляється, можуть краще за всякий інший народ змінити свої звички і запозичити корисне». Але в той же час римська культура не копіювала грецьку, вона розвивала, поглиблювала досягнуте, а також привносила власні національні риси — практицизм, дисциплінованість, дотримання суворої системи. Найбільші завойовники старовини — римляни, підкоряючи різні народи, вбирали їх культурні досягнення, але при цьому зберігали й свої «домашні» звичаї. Динамізм римської культури — така ж істотна її особливість, як і традиціоналізм. Взаємодія цих двох начал обумовила і її життєздатність, і величезну роль для подальшої культурної історії Європи, особливо Західної.
2.4 Використана література
1 Історія світової та вітчизняної культури: підручник для вищ.закладів освіти/ В.А.Греченко, І.В.Чорний, В.А.Кушнерук, В.А.Режко.- К.:Літера ЛТД, 2010.-24-40 с.
2 Шейко В.М., Гаврюшенко О.А., Кравченко О.В. Історія світової культури: Навч.посібник/Наук.ред.В.М.Шейко.-К.: Кондор, 2006.-92-120 с.
3 http://bukvar.su/kultura-i-iskusstvo/147259-Skul-ptura-Rima.html