Основні розходження між синтетичними релігіями
Основні критерії | Церква Уніфікації | Віра Багаї | Велике Біле Братство |
Час виникнення і поширення | |||
Догматика та ритуальна практика | |||
Закритий чи відкритий характер релігійних організацій | |||
Наявність керівника та його статус | |||
Ставлення до суспільства та інших релігій |
3. Охарактеризувати, проаналізувати (залежно від поставленого завдання) діяльність засновника тієї чи іншої релігійної громади, релігієзнавчу концепцію, догматику та ритуальну практику релігійної течії, історичні документи щодо діяльності релігійних громад, деномінацій, церков.
Охарактеризуйте базові засади філософської системи Тейяра де Шардена (теорія космічної еволюції (космогенез) – „христогенез”. (Шарден Тейяр де. Феномен человека. – М: Мысль, 1987. – 345с.)
4. Дати відповідь на тестове завдання.
Примас – це…
а) у католицькій церкві головний з єпископів, який має вищу владу стосовно духовенства даної країни;
б) у католицькій та англіканській церквах головний з єпископів, який має вищу владу стосовно духовенства даної країни;
в) людина, яка прийняла нову віру;
г) у протестантських церквах і християнських сектах – керівник громади.
5. Вказати назву праці.
На підставі якого твору митрополита Іларіона вчені стверджують, що, в період князювання Ярослава Мудрого, Марія-Оранта була покровителькою Києва і всіх його жителів.
Варіант № 24
1. Розкрити зміст наступних понять: “домініканці”, “єзуїти”, “єретик”, “жертвоприношення”, “замови”.
Заповнити тематичну таблицю.
Основні розходження між індуїзмом та неорієнтальними релігіями
Основні критерії | Індуїзм | Неорієнтальні релігії | ||
Міжнародне Товариство Свідомості Крішни | Центр Шрі Чінмоя | Всесвітня чиста релігія | ||
Час виникнення і поширення | ||||
Догматика та ритуальна практика | ||||
Закритий чи відкритий характер релігійних організацій | ||||
Наявність керівника та його статус | ||||
Ставлення до суспільства та інших релігій |
3. Охарактеризувати, проаналізувати (залежно від поставленого завдання) діяльність засновника тієї чи іншої релігійної громади, релігієзнавчу концепцію, догматику та ритуальну практику релігійної течії, історичні документи щодо діяльності релігійних громад, деномінацій, церков.
Охарактеризуйте догматичні розбіжності, які до тепер розділяють католицьку та православну церкви:
- догмат про „філіокве”;
- догмат про чистилище;
- учення про наднеобхідні заслуги;
- теорія та практика індульгенцій;
- піднесене шанування Богородиці;
- учення про верховенство Папи Римського над усіма християнами та його непомилість.
4. Дати відповідь на тестове завдання.
До яких релігій чи їх напрямків належать ці Символи Віри (кредо);
а) ”Вірую в усіх українських Богів, єдиних у Сварозі”;
б) ”Вірую в єдиного Бога-отця і Бога-Сина і Бога-Святого Духа, що від Отця походить”;
в) ”Вірую в єдиного Бога-отця і Бога-Сина і Бога-Святого Духа, що від Отця і від Сина походить”.
Назвати працю.
Назвіть основну працю німецького теолога Отто Рудольфа в якій він пояснював, що релігія – це зустріч людини зі „святим”, породжує у його психіці особливі відчуття і переживання, головні з яких – жах та захоплення.
Варіант № 25
1. Розкрити зміст наступних понять: “ідол”, “ігумен”, “капелан”, “клерикали”, “Коляда”.
2. Скласти порівняльну таблицю
Основні розходження між традиційним християнством та неохристиянством
Основні критерії | Християнство | Неохристиянські течії | ||
Церква Ісуса Христа Святих останніх днів (мормони) | Церква "Нове покоління" | „Свідки Ієгови” | ||
Час виникнення і поширення | ||||
Догматика та ритуальна практика | ||||
Закритий чи відкритий характер релігійних організацій | ||||
Наявність керівника та його статус | ||||
Ставлення до суспільства та інших релігій |
3. Охарактеризувати, проаналізувати (залежно від поставленого завдання) діяльність засновника тієї чи іншої релігійної громади, релігієзнавчу концепцію, догматику та ритуальну практику релігійної течії, історичні документи щодо діяльності релігійних громад, деномінацій, церков.
Охарактеризуйте основні напрями діяльності та функціональні обов’язки підрозділів Римської курії (Секретаріату, Ради у зовнішніх справах церкви, 10 конгрегацій, трибуналів).
4.Дати відповідь на тестове завдання.
Бюрократична установа, яку заснував Петро І у 1721 р. для нагляду за справами церкви – це:
а) патріархат;
б) Священний синод;
в) установа нагляду;
г) управлінський орган.
5. Вказати назву праці Ф. Аквінського, в якій він стверджував наявність у світі доцільності, породженої Богом: „Ми переконуємося, що предмети, позбавлені розуму, якими є природні тіла, підкоряються доцільності лише остільки, оскільки їх скеровує хтось обдарований розумом, розумінням, як стрілець направляє стрілу. Отже, є розумна істота, яка надає ціль для всього, що відбувається в природі, її ми називаємо Богом”.
4. ПИТАННЯ ДО ЗАЛІКУ
1. Релігієзнавство як сфера гуманітарного знання.
2. Поняття релігії як історичної форми світогляду.
3. Місце релігії у суспільстві. Релігія і культура.
4. Структура релігії.
5. Різноманітність релігій та їх класифікація.
6. Історичний характер релігії. Релігійне переповідання як внутрішній закон життя церкви.
7. Проблема походження релігії.
8. Особливості первісних культів.
9. Основні форми первісних культів.
10. Класичний період розвитку релігії у Давній Греції. Роль храмів у релігійному житті.
11. Історичне значення античної релігії та міфології для розвитку культури, філософії, мистецтва для Європи та інших країн.
12. Вплив давньогрецької релігії на християнство.
13. Пантеон давньоримських Богів. Культ покровителя Риму - Юпітера.
14. Взаємовідношення давньоримських культів і християнства.
15. Релігії стародавньої та сучасної Індії.
16. Релігії Китаю. Конфуціанство. Даосизм.
17. Релігія в Японії. Синтоїзм - релігія культу природи.
18. Іудаїзм - одна з найдавніших релігій світу.
19. Культ іудейської релігії. Закон, обряди та звичаї.
20. Іудаїзм у сучасному світі.
21. Соціально-політичні і духовно-культурні передумови виникнення християнства.
22. Особистість Ісуса Христа та сутність його вчення.
23. Біблія - Старий і Новий Завіт.
24. Заснування християнської церкви та умови існування перших християнських общин.
25. Вселенські собори і розколи християнської церкви.
26. Соціально-політичні передумови виникнення православ’я.
27. Руська православна церква та головні віхи її історії.
28. Сучасний стан православних церков. Відмінності православ’я від інших християнських конфесій.
29. Головні віхи історії католицизму.
30. Інститут папства та організація католицької церкви.
31. Організація сучасної католицької церкви. Вплив католицизму на духовне, політичне та економічне життя віруючих.
32. Особливості католицького віровчення, догматики та обрядовості.
33. Роль католицької церкви в сучасному світі.
34. Виникнення протестантизму та його загальні риси.
35. Відмінності протестантизму від православ’я і католицизму.
36. Друга хвиля протестантизму: анабаптизм, меноніти, баптисти, п’ятидесятники, квакери, методисти, адвентисти.
37. Місце і роль протестантських церков і сект у християнському світі та їх місіонерська діяльність. Модернізація культу.
38. Буддизм - найдавніша із трьох світових релігій.
39. Буддійський канон та історія розповсюдження буддизму.
40. Головні школи буддизму та формування його міфології.
41. Роль буддизму в історії народів Азії.
42. Іслам - наймолодша із трьох світових релігій.
43. Основні догмати ісламу.
44. Головні течії ісламу.
45. Організація та общини ісламу.
46. Іслам у сучасному світі. Ісламський фундаменталізм.
47. Загальні особливості нетрадиційної релігійності.
48. Нетрадиційні релігії (неорелігії, неосекти, неокульти, нетрадиційні вірування).
49. Секулярні вчення релігійного характеру.
50. Дохристиянські вірування східних слов'ян. Міфологічний характер праслов’янської релігії.
51. Хрещення Київської Русі. Головні етапи розвитку християнської церкви в Україні.
52. Київська митрополія. Петро Могила і Києво-Могилянська академія.
53. Зростання української церкви впродовж Х1Х-ХХ ст.
54. Сучасний стан релігії і церкви в Україні.
55. Інші релігійні організації та общини в Україні.
56. Треби і таїнства у християнській церкві.
57. Особливості календаря християнських свят. Християнські свята.
58. Інтегральна функція релігії зі збереження і зміцнення існуючої суспільно-політичної системи. Історичні місії релігії.
59. Сутність проблеми свободи совісті.
60. Свобода совісті та демократизація суспільно-політичного процесу державотворення в Україні.
ЛІТЕРАТУРА
Основна
1. Гудима А.М. Релігієзнавство. – T., 2000. – 385 с.
2. Історія релігії в Україні. Під ред. Б.А. Лобовика. Т.2 Українське православ’я 988-1686 рр. – К.,1997. – 438 с.
3. Лубський В. Релігієзнавство. – К.: Вілбор, 1997. – 380с.
4. Философия. Введение в философию. В 2-х частях. Под ред. Фролова И.Т. - 333 с.
5. Самойленко Є.М. Релігієзнавство: Курс лекцій. – Донецьк: Дон УЕП, 2004. – 89 с.
6. Поправко А.К., Белова А.А. Религиезнавство. Курс лекций. – Донецк: ДИЭХП, 2001. – 78 с.
Додаткова
1. Академічне релігієзнавство / За ред. А. Колодного. – К.: Світ Знання, 2000. – 862 с.
2. Бєлікова Н.Ю. Неорелігійні рухи та течії в Донецькій області (90-і роки ХХ століття // Нові сторінки історії Донбасу: Ст. Кн 7. / Голов.ред. З.Г.Лихолобова. - Донецьк, 1999. - С.123-135.
3. Бондаренко В., Кардашук М. «Дажбоже наш. Ми вірні внуки твої..» // Людина і світ. – 1991. - №7. – С.15-21.
4. Гордієнко В.В. Німецький фашистсько–окупаційний режим і православні конфесії в Україні // Український історичний журнал. – 1998. – №3. – С.107 – 119.
5. Єленський В. «Доженемо й переженемо Африку?» Про нові релігійні течії в Україні // Людина і світ.– 1994. №9. – С.5-9.
6. Петренко В. Перевернуте розп’яття. Сатаніти в сучасній Україні // Людина і світ. – 1998. - №7. – С.50-52.
7. Петрик В. Церква сайенталогії // ЛіС. – 2000. - №4. – С.39-43.