Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Культура дохристиянських словян




2) в господарському укладі слов'ян давно вже переважало землеробство - підсічно-вогневе в поліській зоні й орне - у лісостепу. Для обробки землі предки сучасних українців застосовували плуг і соху, використовували тяглову силу волів і коней. До цього часу в лісостепу давно переважало двопілля - одне поле засівалося, а друге залишалося під паром. Скотарство, полювання, рибальство і бортництво (лісове бджільництво) для основного населення Русі стали до того часу підсобними, хоч і дуже важливими, промислами. Досить високого рівня досягло до Х віку і ремесло. Виготовленням виробів із заліза і кольорових металів займалися переважно майстри-професіонали. Ковальська справа вважалася заняттям почесним і навіть чаклунським. Розвивалися гончарна справа, ткацтво, вичинка й обробка шкіри, різьблення по каменю і дереву. З льону, конопель і вовни слов'янки ткали чудові сукна і полотна, їм було знайоме складне малюнкове ткання і вишивка. Високим умінням відрізнялися майстри обробки шкір. Торгівля продуктами сільського господарства і ремесла, що зароджувалася, спочатку мала характер обміну як всередині общини, так і між племенами та землями. Згодом зародилися товарно-грошові відносини. Древні слов'янські вірування були язичницькими і ґрунтувалися на обожнюванні сил природи. Все життя слов'ян пронизувала віра у втручання надприродних сил, залежність людей від богів і духів. Найбільше вражали слов'ян явища природи, пов'язані з виявом сили та міці:

блискавка, грім, сильний вітер, палахкотіння вогню. Не випадково верховним божеством був Перун - бог блискавки і грому, який, як і всі інші боги, втілював у собі добрий і злий початок: він міг уразити людину, її житло блискавкою, але водночас він, згідно з міфом, переслідує Змія, який переховується в будь-якому предметі, наздоганяє і вбиває його. Після перемоги над Змієм іде дощ і очищає землю від нечистої сили. Не менш сильними і грізними були Сварог - бог вогню; Стрибог - бог вітрів, який втілює стріли і війну; Даждьбог - бог успіху, який ототожнювався з сонцем; Хорс - бог сонця (іноді місяця); Симаргл - бог підземного світу, як він здебільшого трактується. Уявляли його в образі крилатого пса та інш. Протягом сторіч у східних слов'ян нагромаджувався багатий досвід архітектури, склалася національна традиція містобудування. Довгий час як головний будівельний матеріал використовувалася деревина, що була в достатку доступна. У центрі поселень знаходилися "гради", які служили для захисту від ворогів, проведення племінних зборів і культових обрядів. Більшість споруд у слов'янських "градах" споруджувалася зі зрубів - колод, укладених в чотирикутні вінці. Зі зрубів будувалися і прості хати, і 2-3-поверхові тереми, зруби закладалися в основу кріпосних валів.

Вироби з дерева, металу, кістки, каменю, глини не просто задовольняли потреби людей, але й прикрашали їх життя. Характерним для творів прикладного мистецтва був рослинний орнамент, на відміну від геометричного візантійського.

Особливо вражають високою естетикою і технікою виконання ювелірні вироби. Були відомі і застосовувалися чорніння срібла,лиття з дорогоцінних металів, карбування, інкрустація, техніка скані (узори з тонких металевих ниток) і зерні (прикраси з напаяних дрібних металевих кульок)

 

 

 

Білет 15 питання 1. Українська культура в умовах Великого Князівства Литовського.

У землях і князівствах, які опинилися у васальній залежності від великих князів литовських, а це була більшість українських земель, зберігалися традиції з доби Київської Русі та удільних князівств часу політичної роздробленості. Тому старі княжі та боярські роди могли з успіхом підтримувати рідну церкву, школу й культуру взагалі. Хоча загальна тенденція, на тлі суспільно-політичних процесів, була такою, що гальмувалась поява нових явищ у сфері української культури та інтеграція в європейський культурно-історичний простір.

Поза цим, доцільно звернути увагу на окремі здобутки української культури.

відбудовували зруйновані татарами київські храми, насамперед Софійський собор, заново переписали Києво-Печерський патерик (1460, 1462), з’явилися українські рукописні книги «Листвиця» (1455), «Златоструй»(1474).

Це відбулось за часів Олельковичів – литовсько-український князівський рід. Олельковицький ренесанс відбувався в роки правління останнього київського князя Семена Олельковича (р.н. невідомий – 1470), останній київський удільний князь (1455–1470).

Нове відчуття світу, розуміння ролі людини у світі, бажання передати власні знання і досвід майбутнім поколінням привели до виникнення українського книгодрукування. З предмета сакральної або принаймні наближеної до духовної сфери книга перетворилась на знаряддя пізнання..

Латинські школи, що їх від кінця XIV ст. почали створювати при костелах і монастирях, сприяли формуванню читацького попиту. Деякі з шкіл набули статусу так званих «колоній» Краківського університету, тобто розширили викладання до «семи вільних мистецтв» європейської середньої і вищої школи: арифметики, геометрії, астрономії, музики, граматики, поетики і риторики. Озброївшивихованців знаннями латини, школи Русі відкрили юнакам двері до європейськихуніверситетів..Найяскравішим прикладом злету є доля Юрія Дрогобича (Котермака) (1450–1494), сина дрогобицького ремісника Михайла Котермака.

Впродовж останньої чверті XV ст. і до середини XVI ст. утверджуються на теренах України Гуманізм та раціоналізм. українські гуманісти більшою чи меншою мірою усвідомлювали свою національну належність – русин (українець) і дбали про рідну культуру незалежно від місця своєї просвітницької діяльності.

Торкнулись українських земель і реформаційні процеси.

Найголовніша ідея Реформації – це переклади Св. Письма живоюнародною мовою та її вживанняв богослужінні в Україні з’являються З середини XVI ст.яскравий приклад і визначна пам’ятка староукраїнської літературної мови та мистецтва – «Пересопницьке Євангеліє» (1556–1561).

З середини XVI ст. український культурно-історичний простір охоплює процес становленнянаціональних рис. Активізація цього процесу була пов’язана з конкуренцією двох культурних систем – української (руської) та польської, яка особливо посилилась після укладення в 1569 р. Люблінської унії. У результаті Велике князівство Литовське об’єдналось з Польщею у федеративну Річ Посполиту, а всі українські території Великого князівства (Волинь, Київщина, Брацлавщина, Підляшшя) були передані до складу Польщі і в такий спосіб об’єднались з Галицькою Руссю.

Білет 15, питання 2. Львів як центр ренесансної архітектури

Архітектура епохи Ренесансу представлена оборонними, храмовими та житловими пам’ятками.

Територія середмістя була чітко розпланована: у центрі – площа Ринок, від якої виходило вісім вулиць, по дві з кожного рогу, під прямим кутом. Це був перший вияв регулярного плануванняі руслі ренесансних вимог.Місто зберегло свою центральну частину – середмістя, що повністю сформувалася впродовж другої половини XVI – початку XVII ст. Це ренесансний Львів, що постав після того як готичний Львів загинув у пожежі 1527 року. Найкращими пам’ятками є «Чорна кам’яниця» (№ 4, площа Ринок) та будинок К. Корнякти (№ 6, площа Ринок). У будинку корнякта зберігся внутрішній дворик, прикрашений трьма ярусами аркад, львівяни називають його італійським. До зразків львівського пізньоренесансного житлового будівництва належить будинок Роберта Бандінеллі (№ 2, площа Ринок), родича відомого флорентійського скульптора Баччо Бандінеллі. У 1570-х рр. у стилі німецького ренессансу збудовано будинок родини ШольцВольфовичів (№ 23 на площа Ринок).

Оборонна система міста, яку створювали упродовж XІV–XV ст., належала до кращих зразків продуманої фортифікації міста в Україні. До неї входило два замки: Високий (віддалений від міста на стрімкому пагорбі), Низький (у межах середмістя) та два ряди мурованих стін- високий та низький мури, а також два рови – сухий та мокрий. У місті було два арсенали – Королівський та Міський(зараз там знаходиться музей зброї). Внутрішню вищу оборонну стіну укріплювали 18 веж, згодом їх кількість збільшилась до 25Зовнішня стіна, що обводила квадрат лише з трьох боків(з четвертого захистом служила річка) мала 16 веж..

Храмова архітектура. В українському мистецтві доби Ренесансу визначне місце належить групі архітектурних пам’яток Успенського ансамблю у Львові: Успенській церкві, каплиці Трьох Святителів, вежі Корнякта. У 1573 році було розпочате спорудження вежі під дзвіницю за проектом Петра Барбона (р.н. невід. – 1588). Фінансував будівництво член Успенського братства, грек Костянтин Корнякт У 1591 р. почалося будівництво Успенської церкви за проектом Павла Римлянина Споруда поєднала здобутки італійського ренесансу з традиціями українського храмового будівництва.

(За проектами П. Римлянина у Львові були споруджені костел і монастир бенедиктинок (1590–1595, пл. Вічова, 2), костел бернардинок (1606, пл. Митна), костел бернардинів (1600–1630, пл.Соборна, 3-А)

У Львові найвідоміші дві центричні ренесансні споруди – каплиці-усипальниці Боїмів та Кампіанів Каплицю Боїмів споруджував 1609–1615 рр. архітектор А. Бемер До фасаду каплиці докомпоновано винятково оригінальну архітектурно-скульптурну споруду, подібну до традиційного українського іконостаса, заповнену циклом рельєфних композицій про муки Христові.

 

Білет 18.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-11-12; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 443 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Если вы думаете, что на что-то способны, вы правы; если думаете, что у вас ничего не получится - вы тоже правы. © Генри Форд
==> читать все изречения...

2212 - | 2156 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.008 с.