ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Навчальна дисципліна „Історія української культури” входить до обов’язкових дисциплін загальногуманітарної підготовки фахівців. Самостійна та індивідуальна робота має на меті перевірити рівень знань і вмінь студентів після вивчення курсу.
Однією з форм контролю курсу „Історія української культури” є домашня контрольна робота.
Домашня контрольна робота виконується за варіантами (див. таблицю варіантів). Кожний варіант складається з теоретичного питання, відповідь на яке має бути викладена на 5 – 7 аркушах, обов’язково містити посилання на використані джерела та власні аргументовані судження. Друга частина контрольної роботи передбачає роботу зі словниками та довідковою літературою. Студент має виписати визначення запропонованих термінів та понять, зазначивши джерело інформації.
Наприклад: ГОТИКА (від італ. Gotico, букв. – готський, від назви німецького племені готів), готичний стиль – художній стиль (між сер. ХІІ і ХV ст..), що завершив розвиток середньовічного мистецтва в Західній, Центральній і частково Східній Європі. У готиці знайшли відображення кардинальні зміни в структурі середньовічного суспільства. Провідним архітекторним типом став міський собор: каркасна система готичної архітектури дозволила створювати небувалі за висотою і простором інтер’єри соборів, прорізати стіни величезними вікнами з багатобарвними вітражами. Розвивалися містобудування та цивільна архітектура (житлові будинки, ратуші, торгові ряди, міські вежі). У скульптурі, вітражах, мальовничих і різьблених вівтарях, мініатюрах, декоративних виробах символіко-алегоричне спрямування поєднується з новими духовними прагненнями, ліричними емоціями; розширюється інтерес до реального світу, природи, багатства переживань // Словник культурологічних термінів / Укл. В.В.Краснікова. – Донецьк, 2005. – С.8.
Третя частина контрольної роботи пов’язана з ідентифікацією творів мистецтва. У цьому завданні студент обов’язково повинен вказати: автора, назву твору, стиль, до якого належить твір, матеріал, композицію, час створення та надати стислу характеристику.
Контрольна робота оформляється на аркушах білого паперу, формату А-4, кегль 14, інтервал одинарний, поля: ліве - 25-30 мм; праве – 11 мм; вгорі та внизу – 20 мм.
У контрольній роботі студент має показати знання сутності ключових понять з історії української культури, основних культурологічних концепцій, загальних закономірностей культурно-історичного процесу, основні риси ментальності та світоглядні особливості українського народу в контексті світової культури.
Для самоперевірки у методичних вказівках подано тестові завдання.
Завдання 1
Дайте відповідь на питання:
1. Античні впливи в українській культурі епохи Відродження.
2. Архітектура українського бароко.
3. Виникнення українського театру (п.п. ХІХ ст.)
4. Витоки українського Просвітництва: європейська та українська філософська думки. Організаційні форми українського Просвітництва („Зібрання”, „Попівська академія”).
5. Візантійські впливи в культурі Київської Русі.
6. Еклектизм в українській архітектурі.
7. Живопис українського Ренесансу: розвиток жанрів та колористики.
8. Засади українського романтизму як підґрунтя української національної ідеї.
9. Здобутки скіфо-сарматської культури.
10. Літописи як джерело з історії української культури.
11. Митці українського музичного бароко: М. Березовський, Д. Бортнянський, А. Ведель (на розсуд дослідника).
12. Напрямки розвитку архітектури на Україні к. ХІХ століття. Майстри українського живопису к. ХІХ ст.: І.Труш, О.Новаківський, О.Кульчицька).
13. Народне мистецтво Запоріжжя.
14. Початки книгодрукування в Україні.
15. Прибуткова архітектура Олександрівська.
16. Реалізм в українському музичному мистецтві: Микола Леонтович. Проблема дефінітивності стилю в українській музиці: Микола Лисенко.
17. Розквіт класичної архітектури на Україні. Вінченцо і Олександр Беретті - видатні київські архітектори.
18. Сакральна архітектура Львова.
19. Становлення українського модернізму.
20. Стародавній Київ: архітектурні пам’ятки.
21. Стилі та напрямки в архітектурі Галицько-Волинського князівства.
22. Стиль рококо в українській архітектурі.
23. Традиції іконописання в Київській Русі.
24. Трипільська версія походження українців як типовий приклад історичної міфотворчості.
25. Українська культура в світовому контексті.
26. Українське декоративне-прикладне мистецтво.
27. Український аматорський та професійний театр: проблеми функціонування. Родина Тобілевичів та її внесок в розвиток українського театрального мистецтва.
28. Український іконопис епохи бароко.
29. Художньо-естетичні особливості української барокової літератури.
30. Черняхівська культура. Пам’ятки сакральної архітектури Києва.
Завдання 2
Дайте визначення понять:
1. Абстракціонізм
2. Авангардизм
3. Агіографія
4. Академізм
5. Акведук
6. Альтруїзм
7. Ампір
8. Анімізм
9. Антропоморфізм
10. Антропоцентризм
11. Апокрифи
12. Апостоли
13. Артефакт
14. Базиліка
15. Бароко
16. Билини
17. Бувальщини
18. Вертеп
19. Вітраж
20. Гармонія
21. Голосіння
22. Готичний стиль
23. Гравюра
24. Графіка
25. Графіті
26. Гуманізм
27. Догма
28. Екзистенція
29. Еклектизм
30. Експресіонізм
31. Елітарна культура
32. Епос
33. Естетизм
34. Есхатологія
35. Етюд
36. Жрець
37. Замовляння
38. Звичай
39. Ідіома
40. Ікона
41. Імпресіонізм
42. Ініціація
43. Інкрустація
44. Класицизм
45. Конструктивізм
46. Концептуалізм
47. Кордоцентризм
48. Культура
49. Культурна криза
50. Культурний застій
51. Культурологія
52. Літопис
53. Магія
54. Маньєризм
55. Менталітет
56. Ментальність
57. Метаморфоза
58. Містицизм
59. Модернізм
60. Мозаїка
61. Натюрморт
62. Неоромантизм
63. Неф
64. Оранта
65. Панегірик
66. Партесний спів
67. Пастораль
68. Патетика
69. Пафос
70. Пейзаж
71. Пілястри
72. Реалізм
73. Ренесанс
74. Риторика
75. Романський стиль
76. Романтизм
77. Ротонда
78. Середньовіччя
79. Символізм
80. Скоморох
81. Смальта
82. Супрематизм
83. Темпера
84. Тотемізм
85. Устав (Напівустав)
86. Фетишизм
87. Фреска
88. Фронтон
89. Шістдесятники
90. Язичництво
Завдання 3
Ідентифікуйте пам’ятки. Коротко охарактеризуйте їх
Тестові завдання
1 Духовна культура включає в себе...
а) мистецтво, науку, побут;
б) мистецтво, науку, релігію;
в) побут; науку, техніку;
2 Мистецтво - це...
а) образне відтворення світу, закріплене матеріально;
б) музика, література й живопис;
в) творчість народів світу.
3 Матеріальна культура – це...
а) сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених людиною;
б) сукупність матеріальних цінностей, а також засобів їх створення;
в) сукупність досягнень певної цивілізації.
4 Слово „культура” в перекладі означає...
а) вирощування;
б) культ краси;
в) поклоніння прекрасному.
5 Артефакти це:
а) матеріальні й духовні реальності, створені людиною;
б) колективне несвідоме;
в) містичні співи й танці;
г) загальноприйняті поняття.
6 Субкультура - це:
а) явище в мистецтві, що характерне особливим, символічним способом зображення дійсності;
б) специфічні культурні феномени, що народжуються всередині різних суспільних груп, закріплюються в особливих рисах поведінки, мові, свідомості;
в) культура окремих етносів, що не мають контактів з іншими етносами;
г) культура, що виробляється щоденно у великих обсягах.
7 Партесний спів - це:
а) хоровий спів на сцені;
б) сольна партія;
в) розкладений на голоси: сопрано, альт, тенор бас;
г) народний святковий спів.
8 Закони, що регулюють суспільні відносини в первісному колективі - це:
а) право; б) мораль;
в) табу; г) договір.
9 Віра в наявність душі чи духу в кожній речі, або явищі навколишнього світу - це:
а) фетишизм; б) тотемізм;
в) анімізм; д) магія.
10 Ініціація — це:
а) форма релігії; б) посвята у дорослі;
в) міф; г) фреска.
11 Віра в надприродні властивості неодухотворених предметів — це:
а) магія; б) анімізм;
в) тотемізм; г) фетишизм.
12 Перенесення людських рис на природу і богів - це:
а) анімізм; б) антропоморфізм;
в) гармонія; г) табу.
13 Віра в те, що людина може вплинути на перебіг звичайного життя за допомогою незвичайних дій - це:
а) ритуал; б) ініціація;
в) магія; г) синкретизм.
14 Віра у зв'язок між групою людей і певним видом тварин чи рослин -це:
а) анімізм; б) фетишизм;
в) магія; г) тотемізм.
15 Культура XX ст. і мистецтво, зокрема, характерні:
а) уніфікацією стилів і напрямків;
б) ідеалізацією світу в мистецтві;
в) формуванням єдиного стилю як нового типу мислення;
г) появою великої кількості свідомо інваріантних течій і напрямів.
16 Геометричну структуру об’єму прагнули виразити:
а) футуристи; б) кубісти;
в) фовісти; г) експресіоністи.
17 Імпресіонізм в перекладі з французької означає:
а) сила; б) враження;
в) почуття; г) інтелект.
18 Трипільці будували свої міста у вигляді...
а) ромбу, з майданом посередині;
б) квадрату, з майданом посередині;
в) кола, з майданом посередині;
19 Скіфський меч має назву...
а) пектораль;
б) акінак;
в) дольмен.
20 Основні дані про скіфську культуру нам дають...
а) письмові скитські пам’ятки;
б) розкопки курганів;
в) археологічні дослідження античних міст.
21 Правильною хронологічною послідовністю є...
а) кіммерійці, скіфи, сармати;
б) скіфи, кіммерійці, сармати;
в) кіммерійці, сармати, скіфи.
22 Верховним богом язичницького пантеону слов’ян був...
а) Даждьбог;
б) Перун;
в) Велес.
23 Хто перший із названих осіб прийняв християнство на Русі:
а) Володимир;
б) Ольга;
в) Ярослав.
24 Одним зі збережених до наших днів шедеврів архітектури Київської Русі є...
а) Десятинна церква;
б) Софіївський собор;
в) Михайлівський собор.
25 Найбільшим літописним зведенням Київської Русі є...
а) „Повість временних літ”;
б) „Слово о полку Ігоревім”;
в) „Руська правда”.
26 Що віщувало поразку князя Ігоря в „Слові о полку Ігоревім”...
а) буря;
б) сонячне затемнення;
в) посуха.
27 Козацька держава була...
а) конституційною монархією;
б) абсолютною монархією;
в) республікою.
28 Перша друкарня в Україні належала...
а) Івану Федорову;
б) Швайнтполю Фіолю;
в) Петру Могилі.
29 Першим навчальним закладом вищого типу у східних слов’ян можна вважати...
а) Острозьку колегію;
б) Києво-Могилянську академію;
в) Львівський університет.
30 Основним жанром українського барокового живопису був...
а) портрет;
б) пейзаж;
в) натюрморт.
31 Збірка творів Григорія Сковороди мала назву...
а) „Плела і Шершень”;
б) „Басні Харківські”;
в)”Букварь миру”.
32 Григорій Сковорода є автором твору...
а) „Хто кріпко на Бога уповая...”;
б) „Всякому городу нрав і права..”;
в) „Милість Божа”.
33 Перший твір нової української літератури – це...
а) „Маруся” Г.Квітку-Основ’яненка;
б) „Причина” Т.Шевченка;
в) „Енеїда” І.Котляревського.
34 У якій техніці Т. Шевченко досяг найбільшої майстерності...
а) офорт;
б) сепія;
в) малюнок олівцем.
35 Одним з найвідоміших живописних полотен Т.Шевченка є...
а) „Портрет Карла Брюллова”;
б) „Портрет Василя Жуковського”;
в) „Портрет Ганни Закревської”.
36 Який з творів Т. Шевченка має літературне і живописне авторське втілення?
а) „Наймичка”;
б) „Катерина”;
в) „Гайдамаки”.
37 В якому творі Т. Шевченко показав визвольну боротьбу українського народу...
а) „Гайдамаки”;
б) „Великий льох”;
в) „Сон”.
38 Як називав Т.Шевченко збірку віршів, написаних у засланні...
а) „Кобзар”;
б) „Три літа”;
в) Захалявна книжечка.
39 Одним з найбільш відомих драматичних творів Івана Франка є...
а) „Перехресні стежки”;
б) „Украдене щастя”;
в) „Лісова пісня”.
40 Як називається фільм О.Довженка, який в 1958 році на Всесвітній виставці в Брюсселі було включено до почесного списку 12 кращих фільмів світу всіх часів і народів?
а) „Зачарована Десна”;
б) „Земля”;
в) „Повість минулих літ”.
41 Хто з українських письменників належав до „неокласиків”?
а) М.Рильський, М.Драй-Хмара, М.Зеров;
б) П.Панч, М.Хвильовий, М.Семенко;
в) В.Сосюра, П.Тичина, В.Підмогильний.
42 Театр Леся Курбаса мав назву...
а) Молодий театр;
б) „Березіль”;
в) „Гарт”.
43 Майстрами українського поетичного кіно другої половини ХХ ст.. були...
а) С.Параджанов, І.Миколайчук;
б) А.Малишко, Л.Биков;
в) Д.Павличко, Г.Данелія.
44 Живописні твори Катерини Білокур належать до...
а) імпресіонізму;
б) народного мистецтва;
в) соцреалізму.
45 Києво-Печерський Патерик - це:
а) літературна пам'ятка; б) настінний розпис;
в) ікона; г) скульптура.
46 Один із найвпливовіших освітніх центрів України ХVШ ст.:
а) Києво-Могилянська академія; б) Острозька школа;
в) Київський університет; г) Харківський університет.
47 Тип Богоматері, зображеної у вівтарній частині Софії Київської:
а) „Одигітрія"; б) „Оранта";
в) „Умиління"; г) „Євхаристія".
48 Скоморохи - це:
а) скульптори; б) літописці;
в) мандрівні актори; г) гравери.
49 Жанр «Слова о полку Ігоровім»
а) літопис; б) агіографічний твір;
в) художньо-публіцистичний твір; г) апокриф.
50 Архітектором дзвіниці Києво-Печерської Лаври був:
а) Й.Шедель; б) Б.Растреллі;
в) Б.Меретин; г) С.Ковнір.
51 "Слово о полку Ігоровім" - це пам'ятка літератури:
а) X ст.; б) XIV ст.;
в) XII ст.; г) XI ст.
52 Мозаїчне зображення Богоматері-Оранти вміщене у соборі:
а) Миколаївському; б) Успенському;
в) Софійському; г) Михайлівському Золотоверхому
53 Дума - це:
а) історичний твір; б) театр;
в) гравюра; г) музичний інструмент.
54 Софійський собор споруджений князем:
а) Володимиром Великим; б) Ярославом Мудрим;
в) Володимиром Мономахом; г) Іваном Грозним.
55 До агіографічної літератури Київської Русі належить твір:
а) „Повість врем’яних літ"; б) „Києво-Печерський патерик";
в) „Слово про закон і благодать"; г) „Слово о полку Ігоровім".
56 Вертеп - це:
а) народна дума; б) сатиричний вірш;
в) музичний інструмент; г) ляльковий театр.
Література
1. Актуальные проблемы культуры XX века. - М., 1993.
2. Арнолъдов А. М. Введение в культорологию. - М., 1993.
3. Артапоаский С. Н. Некоторые проблемы теории культуры, -Л., 1977.
4. Банфи А. Философия искусства. - М., 1989.
5. Барт Р. Мифология. - М., 1996.
6. Белик А. А. Культурология. Антропологические теории культур. - М., 1998.
7. Бердяев Н. А. Философия творчества, культуры и искусства: В 2т. - М., 1997.
8. Бобахо В. А., Левикова С. И. Культурология. - М., 2002.
9. Дмитриева Н. П. Краткая история искусств. - М., 1991.
10. Ерасов Б. С. Социальная культурология. В 2 ч. - М., 1999.
11. Історія українського мистецтва: В 6 т. - К, 1968. - Т.З.
12. Історія української культури / за ред. Крип’якевича. - К.,1968., Т.3
13. Кармин А. С. Культурология. - СПб., 2000.
14. Кулътурна політика України. - К., 1995.
15. Кулътурология. Учеб. для технич. вузов / Под ред.Н.Г.Бодасарьяна. - М., 1998.
16. Межуев В. Н. Культура и история. - М., 1977.
17. Мистецтво і етнос. Культурологічний аспект. - К, 1991.
18. Немировская Л. З. Культорология. История и теория культуры. - М., 1992.
19. Піча В. М. Культурологія. - Львів: Магнолія плюс, 2003.
20. Подольська Є.А., Лихвар В.Д., Іванова К.І. Культурологія. – К., 2005.
21. Пономарёва Г. М., Немировская Л. З., Тюляева Т. И. Основы культорологии: Учеб. пособие. - М., 1998.
22. Соколов Э. В. Культурология. Очерки теории культуры. - М., 1994.
23. Тэнасе А. Культура и религия. - М., 1975.
24. Українська та зарубіжна культура. Навч. посібник / за ред. М. М. Заковича. - К., 2001.
25. Шевнюк О. Л. Українська та зарубіжна культура. Навч. посібник. - К., 2002.
Додаток 1