№ п/п | Тема | Теоретичні відомості | Матеріал для сприймання | Матеріал для виконання | Дата |
Тема 1. Пісенність, танцювальність, маршовість | |||||
Пісня, танець, марш переростають у пісенність, танцювальність, маршовість | Пісня, танець, марш; пісенність, танцювальність, маршовість; тривалості нот, звукоряд; увертюра, опера «Кармен» | П.Майборода. «Пісня про вчительку» Ж.Бізе. Опера «Кармен». Увертюра | Поспівка «Ми – третьокласники» | ||
Пісенність, танцювальність, маршовість як основні властивості музики | Пісенність, танцювальність, маршовість; балет «Горбоконик» | Р.Щедрін. Балет «Горбоконик» (уривки «Ніч», «Золоті рибки», «Цар Горох») | «Літо минулося» Сл. К.Різниченка, муз. Я.Степового | ||
Пісенність | Пісенність, характер музики, симфонічний оркестр | Е. Гріг. «Ранок» | «Літо минулося» Сл. К.Різниченка, муз. Я.Степового | ||
Пісенність у вокальній музиці | Опера, дума, кобзар | М.Лисенко. Опера «Тарас Бульба». Дума кобзаря «Ой не чорна то хмара над Вкраїною стала» | Українська народна пісня «Дівка Явдошка» | ||
Танцювальність | Танцювальність, ліга у вокальній музиці, симфонія, звичаї нашого народу (жниварський обряд), козачок | Український народний танець «Козачок» Симфонія невідомого автора. Фінал. | Українська народна пісня «Вийшли в поле косарі» | ||
Танцювальність | Танцювальність, життя і творчість М.Глінки, кастаньєти | М. Глінка «Арагонська хота» | Поспівка «Дівчатка ми» Українська народна пісня «Вийшли в поле косарі» | ||
Маршовість | Маршовість, оркестр, бандура, засоби музичної виразності | Є.Адамцевич. «Козацький марш» | Українська народна пісня «Вийшли в поле косарі» Українська народна пісня «Гей, там, на горі, Січ іде» | ||
Маршовість у симфонічній музиці | Маршовість, пісня-марш, життя і творчість Л.Бетховена, симфонія, симфонічна музика, симфонічний оркестр | Л.Бетховен. V симфонія. «Тема долі» Л.Бетховен. V симфонія. III частина (уривок) | Українська народна пісня «Гей, там, на горі, Січ іде» | ||
Зустріч пісенності, танцювальності, маршовості (узагальнення теми) | Пісенність, танцювальність, маршовість; життя і творчість Ф.Шопена, прелюдія, полонез | Музична вікторина Ф.Шопен. Прелюдія №7 Ф.Шопен. Прелюдія №20 Ф.Шопен. Полонез ля мажор | Виконання пісень за бажанням | ||
Тема 2. Інтонація | |||||
Інтонація | Інтонації в мові, інтонації в музиці; скоромовка; питальні, стверджувальні, звуконаслідувальні інтонації | Вірш А.Барто «Базіка» С.Прокоф’єв «Базіка» В.Сокальський «Пташка» | «Хто чергові?» Сл. Е.Шварца муз. Д.Кабалевського | ||
Інтонація | Питальні, стверджувальні, діалогічні, гумористичні інтонації | Українська народна пісня «Зайчик та Лисичка» В.Косенко. «Гумореска» | «Хто чергові?» Сл. Е.Шварца муз. Д.Кабалевського | ||
Головна інтонація | Головна інтонація, обробка народної пісні, дуда, дударик | М.Леонтович. Обробка української народної пісні «Дударик» Е.Гріг. «Весільний день у Трольхаугені» | Українська народна пісня «Дударик» | ||
Зерно-інтонація | «Зерно» – інтонація, звичаї нашого народу (обряд щедрування), обробка народної пісні | Л.Бетховен. V симфонія. III частина (уривок) М.Леонтович. Обробка української народної пісні «Щедрик» | Українські народні пісні «Ой хто, хто Миколая любить», «Щедрик» | ||
Виражальні та зображальні інтонації | Виражальні та зображальні інтонації, звичаї нашого народу (обряд колядування) | М. Римський-Корсаков. «Політ джмеля» | Українські народні пісні «Ой хто, хто Миколая любить», «Уставай же, брате» | ||
Єдність виражальних та зображальних інтонацій в музичних творах | Єдність виражальних та зображальних інтонацій, засоби музичної виразності | В. Косенко. «Дощик» В.Кирейко. Опера «Лісова пісня». «Награші Лукаша» | Українська народна пісня«Уставай же, брате» | ||
«Подорож лісовою стежкою до замку «Інтонація» (узагальнення теми) | Підсумок знань | Музична вікторина | Виконання вивчених пісень | ||
Тема 3. Розвиток музики | |||||
Розвиток музики (введення в тему) | Розвиток музики, взаємозв’язок музики з життям, творчість С.Прокоф’єва, симфонічна казка, інструменти симфонічного оркестру | С.Прокоф’єв. Симфонічна казка «Петрик і Вовк». Тема Петрика | «Чому ведмідь взимку спить» Сл. О.Коваленкова, муз. Л.Кніппера | ||
Прийоми розвитку музики | Прийоми розвитку музики (ладовий, тембровий розвиток), мажор, мінор, динаміка, темп, характер музики, інструменти симфонічного оркестру | С.Прокоф’єв. Симфонічна казка «Петрик і Вовк». Тема Качки. Cцена Петрика і Пташки. | «Гра в слова» Сл. А.Барто муз І.Арсєєва «Чому ведмідь взимку спить» Сл. О.Коваленкова муз.Л.Кніппера | ||
Прийоми розвитку музики. Жанровий та симфонічний розвиток | Прийоми розвитку музики (тембровий, динамічний, жанровий, симфонічний розвиток), коломийка, рапсодія, групи симфонічного оркестру, творчість Е.Гріга | Е.Гріг. «Ранок» Г.Майборода. «Гуцульська рапсодія» (фрагмент) | Українська народна пісня «Верховино, світку ти наш» | ||
Розвиток музики і розвиток образу | Прийоми розвитку музики (динамічний, темповий, виконавський), розвиток образу, творчість Е.Гріга | Е.Гріг. «Навесні» Г. Майборода. «Гуцульська рапсодія» | Українські народні пісні «Верховино, світку ти наш», «Грицю, Грицю, до роботи» | ||
Розвиток музики і розвиток образу | Прийоми розвитку музики (динамічний, тембровий, жанровий, темповий, інтонацій-но-мелодичний), розвиток образу, творчість Е.Гріга | Е.Гріг. «В печері гірського короля» | Українська народна пісня«Грицю, Грицю, до роботи» | ||
Сюжетний розвиток музики | Сюжетний розвиток музики, музичний діалог, життєвий і творчий шлях С.Гулака – Артемівського | С.Гулак-Артемовський. Опера «Запорожець за Дунаєм». Дует Карася та Одарки | Повторення вивчених пісень | ||
Інтонаційно-мелодичний розвиток музики | Інтонаційно – мелодичний розвиток музики, веснянки, життєвий і творчий шлях Ф.Шопена, прелюдія | Ф.Шопен. Прелюдія №7 Ф.Шопен. Прелюдія №20 | Українська народна пісня «Ягілочка» (обр. Я.Степового) | ||
Ладогармонійний розвиток музики | Ладогармонійний розвиток музики, мажор, мінор, творчість Ф.Шуберта | Ф.Шуберт. Вальс ля бемоль мажор Ф.Шуберт.Алегретто | Українська народна пісня «Ягілочка» (обр. Я.Степового) | ||
Ой, весна, весна, днем красна | Звичаї нашого народу, веснянки, засоби музичної виразності | М. Лисенко. Опера «Зима і весна». Хор «А вже весна» | Українська народна пісня «Ягілочка» (обр. Я.Степового) | ||
Розвиток музики (узагальнення теми) | Підсумок знань | Музична вікторина | |||
Тема 4. Будова (форми) музики | |||||
Будова (форми) музики (введення в тему) | Будова (форми) музики (фрази, частини), одночастинні твори, творчість Е.Гріга | Е. Гріг. «Пісня Сольвейг». І частина | Українська народна пісня «Гей, там, на горі, Січ іде» Французька народна пісня «Пастух» Е. Гріг. «Пісня Сольвейг» (розучування мелодії) | ||
Двочастинна будова музики | Двочастинна будова музики, канон | Е. Гріг. «Пісня Сольвейг» (повністю) | Французька народна пісня «Пастух» | ||
Тричастинна будова музики | Тричастинна будова музики, творчість М. Лисенка, експромт | М. Лисенко «Експромт» | Українська народна пісня «Соловеєчку, сватку, сватку» | ||
Варіації | Форма варіацій | Легенда про калину Ю. Щуровський. «Варіації на тему української народної пісні «Ой єсть в лісі калина» | Українська народна пісня «Ой єсть в лісі калина» | ||
Рондо | Форма рондо, творчість О.Бородіна, романс | О.Бородін. Романс «Спляча княжна» | «Класне рондо» | ||
Рондо. Варіації | Форми рондо та варіацій, канон, підголоски, життєвий і творчий шлях В.Моцарта | М.Ризоль. Варіації на тему Українська народна п. «Ой, на горі жито» В.А.Моцарт. «Рондо в турецькому стилі» | Українська народна пісня «Ой на горі жито» | ||
Три основні групи побудови музичних творів | Три основні групи побудови музичних творів, повторення та контраст, творчість Е.Гріга | Е. Гріг. «Танець Анітри» | Українська народна пісня «Ой на горі жито» | ||
Будова (форми) музики (узагальнення теми) | Підсумок знань | Музична вікторина | |||
Стежками музичного мистецтва | Музика — це мистецтво, що передає почуття, думки й настрої людини та постійно розвивається у звуковому потоці. | Тестові завдання |
Клас
Музика єднає світ
№ п/п | Тема | Теоретичні відомості | Матеріал для сприймання | Матеріал для виконання | Дата |
Тема 1. Музика мого народу | |||||
Музика мого народу | Символи України, Державний гімн України, музика професійна, народна та професійна в народному дусі | Легенда про пісню Державний гімн України Українська народна пісня «Ой, гиля, гиля, гусоньки, на став» «Відлітали журавлі» | «Зоре моя вечірняя» Сл. Т.Шевченка, муз. Я.Степового | ||
Троїсті музики | Троїсті музики | Легенда про троїстих музик Троїсті музики | «Зоре моя вечірняя» Сл. Т.Шевченка, муз. Я.Степового | ||
Жниварські пісні | Особливості жанру жниварських пісень, групи жниварських пісень | «Поле моє, поле» Жниварські пісні | Українська народна пісня «Вийшли в поле косарі» | ||
Українські народні жартівливі пісні | Особливості жанру жартівливих пісень, творчість М.Калачевського, симфонія | Українська народна пісня «Дівка в сінях стояла» М.Калачевський «Українська симфонія», II частина | Українська народна пісня «Сіяв мужик просо» | ||
Коломийки | Коломийки, народні інструменти гуцульського краю | Коломийки | Коломийка «Підійдемо до калини» | ||
Колискові | Особливості жанру колискових пісень, ліга у вокальній музиці, канон | Казка «Колискова Дряпушкові» | Українська народна пісня«Ой ходить сон» | ||
Вокальна й інструментальна музика | Вокальна й інструментальна музика, рапсодія, елегія, коломийка | Українська народна пісня«Верховино, світку ти наш» Г.Майборода. «Гуцульська рапсодія» М.Лисенко «Елегія» | «Рідна мова» Сл. і муз. М.Катричко | ||
Музика мого народу (закріплення та узагальнення знань) | Підсумок знань | Музична вікторина Тестові завдання | Виконання вивчених пісень | ||
Історичні пісні | Особливості жанру історичних пісень, козацтво, гетьмани України | Українська народна пісня «Ой на горі та й женці жнуть» | Українська народна пісня «Ой на горі та й женці жнуть» | ||
Думи | Думи, кобзар – народний співець, виконавець дум, музичні інструменти кобзарів | Дума «Іван Богун» | Українська народна пісня «Ой на горі та й женці жнуть» | ||
Кобзар – невмирущий народний співець | Думи, кобзар – народний співець, виконавець дум, музичні інструменти кобзарів | Т.Шевченко, вірш «Перебендя» «Дума про козака Голоту» | Українська народна пісня «Ой на горі та й женці жнуть» | ||
Постать творця (Маруся Чурай) | Постать Марусі Чурай, її пісенна творчість | Українська народна пісня «Засвіт встали козаченьки» | |||
Використання народних мелодій у творчості композиторів | Опера, увертюра, творчість М.Лисенка | М.Лисенко. Опера «Тарас Бульба». Увертюра | Щедрівка «Слава нашим господарям» | ||
Ліричні пісні | Особливості жанру ліричних пісень, симфонічний оркестр | Українська народна пісня «Віють вітри…» М.Калачевський «Українська симфонія» I частина (уривок) | Сл. В.Лебедової, муз. Д.Сичінського «Чом, чом, чом, земле моя» | ||
Календарно-обрядові пісні | Особливості жанру календарно-обрядових пісень, традиції свята Миколая, колядки, щедрівки | Колядки, щедрівки | Українська народна пісня «Забілів від снігу гай» Українська щедрівка «Чи дома, дома» | ||
Музика мого народу (підсумковий урок) | Підсумок знань | Музична вікторина | Виконання вивчених пісень | ||
Тема 2. Музика не знає кордонів | |||||
Музика не знає кордонів | Спільні й відмінні риси музики різних народів, жанр «концерту» | Український народний танець «Гопак» Бєларуський народний пісня-танець «Бульба» Грузинський народний танець «Лезгинка» П.Чайковський Перший концерт для фортепіано з оркестром. Фінал (фрагмент) | Українська народна пісня «Вийди, вийди, Іванку» | ||
Музика українського та російського народів | Історична, мовна та культурна спорідненість українського та російського народів, спільні та відмінні риси музики українського та російського народів | Українська народна пісня «Реве та стогне Дніпр широкий» Російська народна пісня «Вниз по матушке по Волге» «Пісня про Дніпро» | Українська народна пісня «Вийди, вийди, Іванку» | ||
Знайомство з музикою білоруського народу | Історія, культура та побут бєларуського народу. Особливості музичної мови бєларуського народу. | К.М’ясков «Білоруський танець» | Бєларуська народна пісня «Перепілонька» | ||
Спорідненість музики слов’янських народів | Спільні риси музики слов’янських народів, жанр «концерту» | Порівняльна характеристика трьох прикладів музики слов’янських народів С.Рахманінов. Третій концерт для фортепіано, І частина (фрагмент) | Російська народна пісня «Со в’юном я хожу» | ||
Спорідненість музики слов’янських народів | Спільні риси музики слов’янських народів, жанр «концерту», коломийки, частівки, життєвий і творчий шлях М.Глінки | Р.Щедрін. Концерт для оркестру «Пустотливі частівки» | «Гуде вітер вельми в полі» Сл. В.Забіли, муз. М.Глінки | ||
Музика народів Закавказзя | Історія, культура та побут народів Закавказзя. Особливості музичної мови народів Закавказзя | Грузинський народний танець «Лезгинка" А.Хачатурян. Балет «Гаяне». Гопак | «Курчатка» Сл. Т.Муталібова (пер. М.Яскулка), муз. Г.Гусейнлі | ||
Музика народів Середньої Азії | Історія, культура та побут народів Середньої Азії. Особливості музичної мови народів Середньої Азії | Узбецька народна пісня-танець «Мавриги» К.М’ясков «Туркменський танець» | «Курчатка» Сл. Т.Муталібова (пер. М.Яскулка), муз. Г.Гусейнлі | ||
Музика народів Прибалтики | Історія, культура та побут народів Прибалтики. Особливості музичної мови народів Прибалтики. | Українська народна пісня «Женчичок–бренчичок» К.М’ясков «Литовський танець» | Латиська народна пісня «Півник» | ||
Українські веснянки | Традиції зустрічі весни | Українські веснянки | Українська народна пісня «Вербовая дощечка» | ||
Музика не знає кордонів (закріплення та узагальнення знань) | Тестові завдання | ||||
Музика не знає кордонів | Інтернаціональна сутність музичної мови | Д.Гершвін Опера «Поргі та Бесс» Колискова Болгарська народна пісня «Посадив полин я» | «Захід сонця» Муз.Е.Гріга, сл.А.Мукка (Переклад з норвезької М. Яскулка) | ||
Музична мова композиторів різних країн | Особливості музичної мови композиторів різних країн, «баркарола», життєвий і творчий шлях М.Глінки | М.Лисенко «Баркарола» М.Глінка Романс «Венеціанська ніч» | Муз. Е.Гріга, сл. А.Мукка Романс «Захід сонця» (Переклад з норвезької М. Яскулка) | ||
Подорож країнами світу разом із музикою | Історія, культура та побут народів Чехії та Угорщини.. Особливості музичної мови народів народів Чехії та Угорщини. | З.Кодай Чардаш з опери «Харі Янош» Й.Брамс «Угорський танець №2» | Чеська народна пісня-танець «Полька» | ||
Подорож країнами світу разом із музикою | Історія, культура та побут народів Франції та Австрії Особливості музичної мови народів народів Франції та Австрії, життєвий і творчий шлях В.Моцарта, форма варіацій | В.Моцарт Варіації на тему французької народної пісні В.Моцарт Симфонія соль мінор, І частина (фрагмент) | Французька народна пісня «Пастух» | ||
Музика польського народу | Історія, культура та побут польського народу. Особливості музичної мови польського народу, життєвий і творчий шлях Ф.Шопена, мазурка | Ф.Шопен Мазурка ля мінор | Польська народна пісня «Жайворонок» Українська народна пісня «Женчичок-бренчичок» | ||
Музика не знає кордонів | Історія, культура та побут японського народу. Особливості музичної мови японського народу, форма варіацій | Д.Кабалевський Варіації на японську народну тему | Японська народна пісня «Вишня» | ||
Музика не знає кордонів | Історія, культура та побут індонезійського народу. Особливості музичної мови індонезійського народу | Індонезійська народна пісня «Прогулянка з батьком» | |||
Подорож країнами світу разом із музикою | Музична вікторина | ||||
Композитор. Слухач. Виконавець (підсумковий урок за рік) | Тестові завдання | Слухання музики за бажанням | Виконання пісень за бажанням |