Тимчасовий поворот до нових принципів керування життям країни на засадах НЕП почав приносити переконливі результати не
лише в галузі господарювання, а й у культурно-духовній сфері. Більшовицька влада тією чи іншою мірою вимушена була пристосовуватися до змін у суспільстві, інколи йдучи на кроки, мету яких важко було швидко й однозначно оцінити.
Один із таких кроків Москви — політика «коренізації», проголошена XII з'їздом РКП у квітні 1923 р. Перед місцевим апаратом ставилися вимоги поповнення своїх лав за рахунок національних кадрів, користування рідною мовою в державних установах і закладах, сприяння розвиткові національної культури. Український різновид цієї політики дістав назву українізації.
Здійснення цього курсу в національних республіках, у тому числі в Україні, відповідало насамперед стратегічним інтересам центральної влади, яка прагнула зміцнити свої позиції в національних республіках. До того ж уся світова громадськість мала зрозуміти, що саме більшовицька, а не якась інша влада, виявляє турботу про розквіт національних республік. Хоч би як там було, але українська національна культура отримала хоч і тимчасову, але унікальну за весь період радянського правління можливість для більш-менш нормального розвитку і значною мірою скористалася нею.
Основні завдання й напрями українізації були визначені у декреті Раднаркому УСРР від 27липня 1923 р. «Про заходи в справі українізації шкільно-виховних і культурно-освітніх установ». Проблема українізації, однак, не вичерпувалася цією сферою. Здійснювалися заходи, спрямовані на вдосконалення адміністративно-територіального управління. У жовтні
1924 р. у складі УСРР була створена автономна Молдавська республіка. Протягом 1924— 1925 pp. створено сім німецьких, чотири болгарських, польський та єврейський національні райони, а також 954 ради національних меншин.
Центром українізації став наркомат освіти, який очолювали послідовно Г. Гринько, О. Шумський, М. Скрипник.
Процес українізації проходив у складних умовах. Не вистачало вчителів української мови, підручників. Давалися взнаки шовіністичні, антиукраїнські настрої. Л. Каганович, якого Москва призначила на керівну роботу в Україні, вважав українізацію відступом від ленінської національної політики, організовував цькування прихильників українізації.
Але попри труднощі й перешкоди українізація давала перші результати. Серед службовців державного апарату в 1923—1927 pp. частка українців зросла від 35 до 54%. Якщо в 1922 р. українською мовою здійснювалося 20% діловодства, то в 1927 р. — уже понад 70%. У 1929 р. навчання українською мовою вели понад 80% загальноосвітніх шкіл, понад 75% технікумів і 30% вузів. Чимало позитивних змін сталося в літературі, мистецтві. З еміграції в Україну повернулися М. Грушевський, С. Рудницький та інші відомі діячі науки, освіти, культури. В літературі активно працювали П. Тичина, В. Еллан-Блакитний, В. Сосюра, М. Рильський, М. Драй-Хмара, М. Хвильовий, М. Зеров, М. Куліш та багато інших. Виникали національні культурні та літературні організації («Гарт», «Плуг», «Авангард» тощо). У 1925 р. постала Вільна академія пролетарської літератури (ВАПЛІТЕ), яка об'єднала талановитих письменників, активних учасників руху за відродження української духовності. Значний внесок у розвиток української музикальної культури зробили Л. Ревуцький, Б. Лятошинський, М. Вериківський. В образотворчому мистецтві активно працювали М. Бойчук, І. Їжакевич, А. Петрицький, Б. Іванов, В. Касіян та ін. Видатним діячем української сцени був Л. Курбас, який у березні 1922 р. організував унікальний театральний колектив «Березіль». Це був новий крок на шляху оновлення національного театру. В 1927 р. була створена Київська кіностудія.
Що ж до становища церкви, то воно залишалося вкрай складним. У листі до членів політбюро ЦК РКП(б) у березні 1922 р. Ленін наголошував: чим більше представників реакційного духовенства вдасться розстріляти, тим краще. Частина духовенства, яка обрала шлях компромісу з більшовиками, в 1923 р. створює Українську православну автокефальну церкву (УПАЦ). Раніше, в жовтні 1921 p., виникає справді незалежна національна церква — Українська автокефальна православна церква (УАПЦ). її становище, як і загалом становище релігії в Україні, ставало дедалі гіршим. Друга п'ятирічка була оголошена «п'ятирічкою знищення релігії». У середині 30-х років в Україні залишилось лише 9% церковних споруд порівняно з 1913 р.
Наприкінці 20-х років процес українізації, який постійно наштовхувався на перешкоди й спротив, практично припинився. Почався цілеспрямований наступ на все національне. Жорстоким переслідуванням були піддані всі ті, хто, з точки зору Москви, відстоював «помилкові погляди». С. Косіор, В. Чубар, В. Затонський та інші керівники України були оголошені «ворогами народу» і знищені. В українському націоналізмі були звинувачені О. Шумський, М. Хвильовий, М. Волобуєв, який у своїй праці «До проблеми української економіки» заявив, що Україна економічно експлуатується радянською Росією. 7 липня 1933 p., звинувачений у причетності до контрреволюційної організації, покінчив самогубством головний провідник політики українізації — М. Скрипник. Загинула також величезна кількість рядових учасників процесу українізації. її широкий розмах налякав Москву, яка прагнула до тотальної влади. Саме з цією метою центральне керівництво й розгорнуло в кінці 20-х років шалену боротьбу проти так званих буржуазного націоналізму і націонал-ухильництва в лавах комуністичної партії.
Найтиповіші запитання на вступних іспитах:
Що таке політика «коренізації»? Як вона втілювалася в Україні?
Хто з українських письменників входив до ВАПЛІТЕ? Яку назву мав театр, створений Л. Курбасом?
Гупан
Культурне будівництво в Україні за радянської доби здійснювалося в складних умовах. Більшість дорослого населення не вміла читати і писати. Звичайно, будувати нове суспільство, державу за таких умов було неможливо, і більшовицький режим це добре розумів. Державі були вкрай необхідні фахівці, інженери, управлінці, які б поділяли комуністичну ідеологію. Переважна більшість дореволюційної інтелігенції ставилася до комуністичних експериментів ворожо, прогнозуючи їх сумні наслідки. Тому більшовикам необхідно було подбати про підготовку своєї «інтелігенції робітничо-селянської». Саме така інтелігенція мала бути для них не тільки безпечною, а й вдячною за те, що влада надала можливість піднятися на більш престижний щабель у суспільстві. Крім того, була ще одна причина більшовицької боротьби з неписьменністю. Формування світогляду нового суспільства здійснювалося засобами масової агітації. Важливе місце у ній відводилося пресі. Вона була могутнім важелем в ідеологічній роботі серед населення, але за умов, коли населення вміє читати. Все це, звичайно, рядилося в шати піклування про людину, надання їй можливості гармонійно розвиватися. У 1921 р. була створена Всеукраїнська надзвичайна комісія по боротьбі з неписьменністю. Держава залучила до цієї справи комсомол, профспілки, культурно-освітні установи, військові частини. У 1923 р. було створено товариство «Геть неписьменність!». Результатом цих зусиль став той факт, що до 1927 р. в Україні навчилися читати і писати 2 млн. осіб.
Перебуваючи під впливом такої політики, суспільство приділяло велику увагу школі. Разом з державними органами її матеріально підтримували трудівники, особливо на селі. Батьки учнів ремонтували шкільні приміщення, виготовляли інвентар тощо.
Скрутне матеріальне становище на початку 20-х pp., мізерна заробітна платня спонукали вчителів до страйків. Більшість вчителів не довіряла новій владі. Вони навіть ставили питання про деполітизацію школи. Та введення непу покращило економічне становище республіки, а посилення уваги держави до культурно-освітньої роботи у суспільстві сприяло співпраці вчителів з новою владою. У 1928-1929 навчальному році кількість учнів у школах зросла до 2,6 млн., хоча ще майже третина дітей шкільного віку залишалися поза школою. Того ж року в Україні діяли 351 польська школа, 592 німецькі, 480 єврейських.
Шанування національних інтересів не було випадковим. Більшовики, які прийшли до влади, розуміли, що необачність у національних проблемах може викликати поширення конфронтації і навіть призвести до втрати певних територій. Вони вже мали прикрий досвід з Польщею, Фінляндією, прибалтійськими республіками. Саме тому радянський уряд вдався до політики коренізації. В Україні вона була представлена українізацією. Ця політика передбачала підготовку для партійно-державного апарату кадрів української національності, запровадження навчання, видання книг, газет і журналів рідною мовою. Крім того, більшовицький режим враховував і той факт, що східні промислові райони заселялися переважно російськими пролетарями, а селянство на 80% складалося з українців. Українізація повинна була зблизити робітничий клас, охоплений українізацією, з селянством. Українізація розглядалася більшовиками не як самоціль, а як засіб зміцнення основ «диктатури пролетаріату».
Внаслідок здійснення політики українізації вже в 1927 р. в УРСР 80% шкіл перейшли на українську мову навчання. На
українську мову було переведено 2/3 діловодства. Українською мовою видавалося більше половини книг і журналів, повністю велося радіомовлення, випускалися майже всі кінофільми. Проте з середини 20-х pp. процес українізації був загальмований, а на початку 30-х і взагалі зведений нанівець.
У складному стані в цей час опинилася українська наука. До матеріальних труднощів слід додати тиск з боку влади на професуру, що перебувала під постійною підозрою як «неблагонадійний елемент». Але й за цих обставин наука продовжувала розвиватися. Було засновано кілька технічних інститутів. Плідно працювали фізики Українського фізико-технічного інституту в Харкові. Вагомий внесок у боротьбу з епідеміями зробили вчені зі світовими іменами М. Гамалія, Д. Заболотний.
Розширювалися масштаби робіт у галузі суспільних наук. Активно працювали історики Д. Багалій, Д. Яворницький, М. Яворський, М. Слабченко, літературознавці С. Єфремов, О. Білецький, економіст К. Воблій та ін. У 1924 р. з еміграції повернувся історик М. Грушевський, праці якого набули світового визнання. У тому ж році його обрали академіком АН УСРР, а в 1929 р. — академіком АН СРСР. Науковий потенціал республіки зростав. У 1928 р. в науково-дослідницьких установах працювало 3,7 тис. науковців. Влада докладала зусиль до того, щоб поставити науку під партійний і державний контроль. У 20-х pp. розпочалися погроми серед науковців. Закривали навіть наукові установи, де, на думку керівництва, працювало багато «буржуазних» професорів.
Помітним явищем культурного життя стали здобутки в літературі. Вражають своєю активною працею молоді літератори, творчість більшості з яких сповнював дух революційної романтики (П. Тичина, В. Сосюра, М. Бажан, В. Чумак, М. Рильський та ін.). З'явилося чимало творів письменників, які були безпосередніми учасниками революційних перетворень («Вальдшнепи», «Санаторійна зона» М. Хвильового; «Вершники» Ю. Яновського; збірка «Червона писанка» О. Донченка; «Восени», «Меценати», «Без ґрунту» Г. Епіка та ін.). Молоді літератори пробували свої сили, і держава їх підтримала, надала можливість друкуватися в газетах і журналах. Але вона визначала тематику публікацій. У 20-х pp. виникло багато літературних об'єднань: «Гарт», «Плуг», «Нова генерація», «Молодняк», «Авангард» та ін. У 1925 р. виникла «Вільна академія пролетарської літератури» (ВАПЛІТЕ). До неї увійшли П. Тичина, В. Сосюра, М. Бажан, О. Довженко, П. Панч, Ю. Яновський, М. Куліш та ін. Першим її президентом буй відомий на той час літератор Я. Яловий. Ця організація була створена з метою захисту від адміністративно-командного втручання у творчі справи.
Літератори, вихідці із західноукраїнських земель, які з різних причин опинилися на території радянської України, в 1925 р. створили спілку письменників «Західна Україна». До неї увійшли М. Ірчан, І. Ткачук, Д. Загул, Ю. Мережаний та інші.
У 1925 р. широко розгорнулася літературна дискусія з проблем розвитку української літератури. Поряд з творчими питаннями більш рельєфно виступили оцінки політичні, які згодом перейшли у площину звинувачень окремих літераторів, зокрема М. Хвильового (Фітільова). Приводом стало його гасло «Геть від Москви!». Це був заклик до українського письменства не копіювати культурні надбання російської літератури, а виявити у своїй творчості національні риси. За це письменник був звинувачений у націоналізмі і виключений у 1927 р. з ВАПЛІТЕ. У 1928 р. ця організація за вказівкою більшовицького керівництва була розпущена.
У 20-х pp. в Україні набула поширення художня творчість. Формувалися самодіяльні і професійні музичні колективи, відкривалися культурні установи. У 1926 р. музиканти-ентузіасти на чолі з В. Яблонським заснували перший в Україні Київський симфонічний ансамбль. Плідно працювали композитори Г. Вєрьовка, П. Козицький, Л. Ревуцький. Становлення українського радянського театру пов'язане з творчістю Леся Курбаса, Г. Юри, О. Сердюка, А. Бучми. Розвивалося образотворче мистецтво. Його представляли як художники старшого покоління М. Бойчук, І. Їжакевич, К. Трохименко, так і молоді — В. Касіян, А. Петрицький та ін. Перші кроки зробило українське кіномистецтво. У 1927 р. почалося будівництво Київської кіностудії. У цій галузі плідно працював О. Довженко, в 1928 р. з'явився його фільм «Звенигора».
Проте під тиском більшовицького режиму в культурному житті все більш помітною ставала підміна загальнолюдських цінностей класовими, а це, в свою чергу, призвело до підміни естетичних понять політикою, до надмірної ідеологізації мистецтва.
Отже, в культурному житті України 20-х pp. сталися значні зрушення. Суспільству вдалося, подолати масову неписьменність серед дорослого населення. Значно зросла кількість шкіл, переважна більшість дітей була охоплена шкільним навчанням. Зростання освітнього рівня населення дозволило державі вирішувати проблему кадрів для господарства. Нарощувався науковий потенціал республіки. Світова наукова скарбниця поповнилася багатьма відкриттями українських вчених. Великі здобутки мали літератори та діячі мистецтва. їх творчість формувала свідомість нового суспільства. Та, на жаль, культурне життя України в цей час підпало під сильний прес більшовицької ідеологізації. Творча інтелігенція зазнавала репресій, що дуже послабило потенційні можливості республіки.
Шляхами віків
Українізація. У квітні 1923 р. XII з'їзд РКП (б) проголосив політику коренізації. Щоб зміцнити контроль над національними окраїнами і поширити свій вплив на місцеве населення, апарат державної влади мав перейти у спілкування з трудящими масами на їхню мову. Перед партією ставили завдання інтенсивніше поповнювати свої лави за рахунок місцевих кадрів, дбати про видання газет, журналів і книг місцевими мовами, сприяти розвиткові національної за формою культури. Український різновид політики коренізації дістав назву українізації.
Основні напрями політики коренізації в Україні були проголошені партією набагато раніше, зокрема у вищезгаданій резолюції VIII конференції РКП(б) у грудні 1919 р. «Про радянську владу на Україні». Проте державний апарат у республіці, що складався переважно з дореволюційних чиновників, глухо, але успішно опирався українізації. Партійний апарат теж не виявляв ентузіазму в торуванні дороги українській мові. Секретар ЦК КПб)У Д. Лебідь обґрунтовував цю нехіть тезою про «боротьбу двох культур». Оскільки, твердив він, російська культура в Україні пов'язана з містом і пролетаріатом, тобто «найпрогресивнішим» класом, а українська культура — з селом і «відсталим» селянством, то обов'язок комуніста полягає у сприянні «природному процесу» перемоги російської культури. Ідеї, висловлені Лебедем, поділялися багатьма у партійному керівництві, але запровадження їх вважалося передчасним. І хоча ніхто не заважав Раковському розгромити платформу Лебедя, російськомовна більшість в ЦК КПб)У і губкомах партії майже нічого не робила, щоб прискорити українізацію навіть після проголошення цього курсу офіційним для всієї партії.
Становище змінилося тільки з приходом до керівництва Л. Кагановича, який заходився по-чиновницькому старанно втілювати в життя офіційний курс і незабаром домігся неабияких успіхів. Кількість українців серед службовців державного апарату з 1923 по 1927 р. зросла з 35 до 54%. На кінець 1927 р. на українську мову навчання перейшло більше чверті інститутів, понад половину технікумів і 4/5 загальноосвітніх шкіл. Понад половину книжок і газет стали видавати українською мовою. З ініціативи М. Скрипника національна мова впроваджувалася навіть в школах командного складу і в деяких червоноармійських частинах. На Кубані та в інших регіонах Росії, де компактно проживали українці, відкривалися українські школи, видавалися українські газети, працювало українське радіомовлення.
Українці діставали перевагу під час чергових масових наборів у партію. Якщо у 1923 р. вони становили лише 23 % членів КП(б)У, то в 1927 р.— 52 %. Представництво українців в ЦК КП(б)У, однак, не перевищувало чверті. Першими (з березня 1925 р.— генеральними) секретарями ЦК КП(б)У призначалися більшовицьким центром тільки неукраїнці: німець Е. Квірінг, єврей Л. Каганович, поляк С. Косіор.
Так само наполегливо здійснювалася політика коренізації в районах України, населених національними меншинами. У жовтні 1924 р. було утворено Молдавську автономну республіку. Інтенсивно провадилося національно-територіальне районування: було виділено 13 національних районів, 954 сільради, 100 містечкових рад, працювали сотні шкіл з німецькою, єврейською, болгарською, польською, татарською та іншими мовами навчання.
Король
Розвиток науки і культури
Культурне життя в Україні було позначене певним відродженням у 20-ті роки і надзвичайною ідеологізацією культури в 30-ті.
Держава сприяла розвитку масової культури, підвищенню рівня освіти. Для реалізації планів перетворення країни на промислово розвинуту потрібні були освічені кадри. У 1920 р. було створено Всеукраїнську надзвичайну комісію для боротьби з неписьменністю. У травні 1921 року РНК УСРР прийняв декрет, за яким усе неписьменне населення віком від 8 до 50 років зобов'язувалося навчатися грамоти. Уже в 1927 р. могли читати й писати 2 млн. осіб. У 1928/29 навчальному році чисельність учнів зросла до 2,6 млн. В Україні діяли 351 польська школа, 592 німецькі, 480 єврейських.
Наприкінці 1927 р. в республіці, 80 % якої становили українці, майже в усіх школах, більшій частині технікумів і понад чверті інститутів навчання велося українською мовою. На українську мову було переведено дві третини діловодства. Українізація як складова коренізації (заохочування розвитку національних культур) поширювалася також на ті регіони СРСР, де компактно проживали багато українців (Кубань, окремі території Казахстану, Зелений Клин на Далекому Сході). Відкривалися школи з українською мовою навчання, українські газети тощо. Було дозволено навіть українізацію церкви, що стало однією з причин формування у 1921 р. Української автокефальної (незалежної) православної церкви. Богослужіння в ній здійснювалося українською мовою. Проте цей процес був недовгим, і вже у 1930 р. УАПЦ було ліквідовано. Греко-католицьку церкву в Україні очолив митрополит А. Шептицький.
Водночас забезпечувалися умови для всебічного розвитку національних меншин. У процесі національно-територіального районування в республіці було визначено 13 національних районів, утворено 954 сільські та 100 містечкових рад національних меншин, працювали сотні шкіл з німецькою, єврейською, татарською, болгарською мовами навчання. Іноді влада вдавалася до волюнтаризму, як це було з утворенням у 1924 р. Молдавської Автономної Республіки у складі УСРР на території, де молдавани не становили більшості населення.
Проте справжнє вирішення національного питання загалом не відповідало інтересам Сталіна. Це далося взнаки під час перебування при владі в Україні Генерального секретаря ЦК КП(б)У (1925—1928) Л. Кагановича. Він організував цькування наркома освіти О. Шумського, звинувативши того в націоналізмі.
Шумський Олександр Якович (1890—1946) — партійний і державний діяч. Народився у Волинській губернії в бідній селянській родині. У 1915 р. вступив до Московського ветеринарного інституту, тоді ж приєднався до есерівського руху. Один з лідерів лівої течії УПСР, що в 1919 р. остаточно оформилася в УКП(б). Після її саморозпуску (1920) — член КП(б)У, а згодом — член її ЦК. Протягом 1924—1927 pp. — нарком освіти УСРР. У лютому — березні 1927 р. — на об'єднаному пленумі ЦК і ЦКК КП(б)У з ініціативи Л. Кагановича звинувачений у «націоналістичному ухилі» (т. зв. шумськізм). У 1931—1933 pp. — голова ЦК профспілок працівників освіти, член президії ВЦРПС. У 1933 р. засуджений до 10 років виправно-трудових таборів, з 1935 р. — на засланні. Загинув у Саратові.
У цьому ж був звинувачений і його наступник М. Скрипник. Це вкрай негативно позначилося на становищі культури та освіти в Україні. На початку 30-х років було припинено політику коренізації. Однак, незважаючи на це, ліквідація неписьменності тривала. Перепис населення 1939 року показав, що в Україні є 85,3 % письменних віком від 9 до 50 років, хоча голодомор призвів до зменшення кількості учнів. Кадри нової інтелігенції готувалися через систему середніх і вищих професійних шкіл, зокрема робітничих факультетів. Загалом наприкінці 30-х років було підготовлено майже 400 тис. дипломованих спеціалістів.
20-ті роки стали періодом творчого злету української науки. Розгорнули діяльність відомі наукові колективи, зокрема математична школа Д. Граве. Праці М. Крилова та М. Боголюбова заклали основи нелінійної механіки. Л. Ландау став ініціатором досліджень із термоядерного синтезу. Значний внесок у теорію освоєння космосу зробив О. Кондратюк (О. Шаргей). Видатним конструктором став І. Сікорський, який потім виїхав до США. Вагомих здобутків у боротьбі з епідеміями досягли М. Гамалія і Д. Заболотний. У царині медицини та біології плідно працювали О. Богомолець, О. Палладій, видатні вчені Ф. Яновський, М. Стражеско, у сфері генетики й селекції рослин і тварин — М. Холодний, А. Сапегін, В. Юр'єв. У суспільних науках вирізнялися історики Д. Багалій, Д. Яворницький, М. Яворський, М. Грушевський, який повернувся з еміграції, літературознавці С. Єфремов, О. Білецький, економіст К. Воблий, статистик М. Птуха, демограф О. Корчак-Чепурківський та ін. М. Грушевський продовжував плідні пошуки на історичній ниві. Тоді ж його було обрано (1924) академіком АН УСРР, а 1929 року — академіком АН СРСР. У 1928 р. в науково-дослідних установах працювало 37 тис. науковців.
На початку 20-х років почалося переслідування інтелігенції. У травні 1921 року в Києві було заарештовано й засуджено за політичні переконання низку діячів інтелігенції — колишніх членів партії українських есерів. Наступного року з Одеси, Києва, Харкова, Катеринослава у віддалені північні місцевості Росії та за кордон було вислано кілька десятків вузівських професорів, які засуджували тодішні напрями розвитку вищої школи. У заслання потрапили й інші представники інтелектуальної еліти.
За кордоном представники української інтелігенції відкрили Український вільний університет у Чехословаччині (з січня по осінь 1921 р. він працював у Відні, ліквідований після вступу до Праги Радянської армії. Відновив свою діяльність у 1946 р. в Мюнхені), Українську академію сільського господарства, кілька науково-академічних установ в Берліні та Варшаві.
Наприкінці 20-х років почалося переслідування вчених. У 1930 р. відбувся процес над неіснуючою «Спілкою визволення України» (СВУ). Серед 45 засуджених було 2 академіки, 11 професорів, 2 письменники. Головним звинуваченим був С. Єфремов. Потім чекісти вигадали «Український національний центр» (УНЦ) та його «бойовий» підрозділ — «Українську військову організацію» (УВО), керівником якої оголосили М. Грушевського. До самогубства було доведено М. Скрипника, репресовано вчених-істориків М. Слабченка, Ф. Гавриленка, М. Горбаня та ін., філософів П. Лемчук, І. Агол, геолога Н. Світальського та ін. Заарештували Л. Ландау, якого згодом урятував П. Капиця. У листопаді 1937 року розстріляли М. Яворського. Діячів інтелігенції «притягли» до «шахтинської справи» (1928), коли в «шкідництві» звинуватили групу інженерів із Донбасу.
Українська література 20—30-х років характеризувалася поєднанням демократичних традицій дореволюційних часів і нового досвіду творчих сил. Революційно-романтичну течію, яка сформувалася в Україні у 20-ті роки, уособлювали В. Еллан-Блакитний (Елланський), В. Чумак, В. Сосюра, П. Тичина, М. Бажан. Вагомо заявили про себе представники інших напрямів у літературі — «неокласики» М. Рильський, П. Филипович, М. Драй-Хмара, а також митці старшого покоління — М. Вороний, А. Кримський, П. Капельгородський. Визначальним для літературного процесу стало виникнення у 20-ті роки численних літературних організацій («Гарт», «Плуг», «Авангард», «Молодняк», «Урбіно», ВУСПП (Всеукраїнська спілка пролетарських письменників та ін.) У 1925 р. було створено Вільну академію пролетарської літератури (ВАПЛІТЕ), яка об'єднувала 22 письменників і поетів (М. Бажана, О. Довженка, В. Сосюру, П. Тичину, Леся Курбаса, М. Куліша, Ю. Яновського та ін.). Ідейним керівником цього об'єднання був М. Хвильовий, а першим президентом — прозаїк, поет і драматург В. Яловий. Ця організація намагалася протистояти втручанню бюрократичного апарату в культурне життя. Того ж року вихідці з Західної України об'єднались у Спілку революційних письменників «Західна Україна» (М. Ірчан, І. Ткачук, Д. Загул та ін.).
У центрі боротьби літературних течій опинився М. Хвильовий, який у творах «Я (Романтика)», «Дві сили», «Вальдшнепи» та інші відтворив об'єктивну історичну картину тих часів. Його гасло «Геть від Москви!» закликало лише не копіювати здобутків інших народів, але було розцінено як політичний злочин і націоналізм, у якому регулярно звинувачували також М. Рильського, М. Драй-Хмару, М. Семенка, Є. Плужника, М. Зерова та ін. Звинувачення у націоналізмі тривали і після організаційного оформлення на І з'їзді письменників України 1934 р. Спілки радянських письменників, до якої тоді належали 120 членів і 73 кандидатів-стажистів. У середині 30-х років, після припинення українізації, почалася хвиля репресій проти майстрів слова. її жертвами стали Остап Вишня (П. Губенко), В. Яловий, М. Хвильовий (доведений до самогубства). За належність до УВО було заарештовано М. Ірчана. У 1934 р. загинули в більшовицьких катівнях Г. Косинка, Д. Фальківський, К. Буревій, О. Близько. У в'язниці опинилися В. Підмогильний, Є. Плужник. У 1935 р. заарештували групу «неокласиків»: М. Зерова, П. Филиповича, А. Лебедя, М. Драй-Хмару, М. Рильського (останнього звільнили завдяки віршеві «Пісня про Сталіна»). Усього протягом 1934—1938 pp. було репресовано більшу частину членів і кандидатів-стажистів Спілки письменників України.
Хоча у такий спосіб талант багатьох літераторів було деформовано, література мала вагомі творчі здобутки. У 20-ті роки завдяки процесові українізації бурхливо розвивалися різні види мистецтва. Виникали самодіяльні та професійні музичні колективи: капела «Думка», Київський симфонічний ансамбль, очолений В. Яблонським та ін. Новими здобутками збагатили музичну культуру Г. Верьовка, П. Козицький, Л. Ревуцький, а згодом — Б. Лятошинський, М. Вериківський, В. Косенко, К. Данькевич. У 30-ті роки було відкрито Київську, Харківську та Одеську консерваторії. Проте і музичні діячі зазнали репресій. Безпідставно були заарештовані В. Верховинець, К. Богуславський та ін.
Становлення українського театру пов'язано з іменами Леся Курбаса, Г. Юри, А. Бучми, Ю. Шумського, до яких приєдналися з молоді сили: О. Сердюк, Н. Ужвій, О. Ватуля, Г. Борисоглібська, П. Нятко, які під впливом П. Сакса-ганського, М. Садовського гідно представляли українське театральне мистецтво. Жертвами сталінщини стали Лесь Курбас — автор і керівник театрального колективу «Березіль», Ф. Лопатинський, М. Надемський та ін. Але репресії не зупинили розвитку театрального мистецтва. Наприкінці 30-х років в Україні було понад 80 театрів. З'явилися національні театри в Харкові, Києві, Одесі.
Образотворче мистецтво представляли М. Дерегус, Б. Іванов, А. Петрицький, Л. Муравін, В. Касіян та інші, які спільно з митцями старшого покоління М. Бойчуком, І. їжакевичем, О. Шовкуненком, К. Трохименком поповнили українську культуру оригінальними творами.
У 1927 р. почалося будівництво однієї з найбільших у світі Київської кіностудії. Уже в 1928 р. з'явився перший фільм молодого О. Довженка «Звенигора», а невдовзі — картини нової генерації «Арсенал» і «Земля». Першими звуковими фільмами в республіці були «Симфонія Донбасу» Д. Вертова і «Фронт» В. Соловйова. Тоді ж О. Довженко зняв фільм «Щорс». Усього протягом 1929—1934 pp. в Україні було знято до 180 фільмів різних жанрів.
Розвивалися пісенно-музична та декоративно-прикладна творчість. Увагу громадськості привернула виставка народного мистецтва (1936), експонати якої бачили в Києві, Москві, Ленінграді.
Очевидно, що набутки української культури були б значно вагомішими, якби не втрати внаслідок репресій, утисків командно-адміністративної системи, тотального наступу на духовну спадщину українського народу, насамперед на релігію та пов'язані з нею історичні пам'ятки. Така політика здійснювалася на землях, історія яких сягає часів Київської Русі. Продуманим був і збіг в Україні голодомору 1932—1933 pp. з тотальним наступом на інтелігенцію. Знищення історичного минулого народу, його культурних пам'яток, насамперед церков, було випробуваним засобом позбавлення народу духовної пам'яті, перетворення людей на «гвинтиків» сталінської тоталітарної системи. По-варварському було зруйновано Михайлівський Золотоверхий собор (XI—XII ст.), Військово-Микільський собор та Братський Богоявленський монастир, на основі якого діяла Києво-Могилянська академія, церкву Богородиці Пи-рогощої (XII ст.), згадувану у «Слові про Ігорів похід», та інші церкви Києва. На Замковій горі, на кладовищі Флорівського жіночого монастиря 1929 року вночі розібрали Троїцьку церкву, неподалік якої було поховано юнаків, що загинули під Крутами в 1918 р. При цьому була зруйнована й кам'яна дзвіниця з шістьма дзвонами, чотири з них були відлиті у 1856 р. (найбільший важив 49 пудів і 16 фунтів). Постраждав не тільки Київ, а й Київщина, особливо її південь. За даними дослідника Білоцерківщини Є. Чернецького, вже у 20-ті роки починається брутальний наступ на місцеве священство. Білоцерківська газета друкує рішення сходів про «вигнання попів з Заріччя». До 1930 р. були закриті всі міські церкви, а їх будівлі передані для господарчого використання. Держава перетворила Білу Церкву та її околиці на місце адміністративної висилки священиків з інших районів України. Працювали вони на найбрудніших роботах, бо на інші їх не брали. У 1938 р. групу священиків, які мешкали в Білій Церкві, розстріляли. (Тільки за німецької окупації по всій Україні були відновлені православні парафії, зокрема Преображення Господнього та св. Марії Магдалини.) У Харкові висадили в повітря Миколаївську церкву, в Сумах знищили Покровську церкву (XVII ст.), в Охтирці — Юріївську церкву XIII ст., унікальну церкву XIX ст. ім. Андрія Первозванного в с. Мостищах під Києвом, на Північному Лівобережжі ліквідували 9 із 10 монастирів, шість церков XVII ст., шістнадцять — XVIII ст. і чотирнадцять — XIX ст., а Чернігівський Преображенський собор XV ст., в якому було поховано князя Ігоря, церкву св. Бориса (X ст.) перетворили на м'ясопереробний цех. Тільки до жовтня 1930 р. в Україні було закрито 533 церкви. Майже 70 % церков, які діяли до 1939 p., взагалі зникли. У 1917 р. в Україні було 1710 діючих церков, а в 1940 р. — лише 2, відповідно, монастирів було 23, а не залишилося жодного. А з 1435 священиків у 1940 р. залишилося лише 3. Ініціаторами гонінь були В. Затонський, П. Постишев, С. Косіор, Л. Каганович, В. Чубар, Г. Петровський та ін.
Величезних утрат зазнала українська та світова культура внаслідок вилучення історичних цінностей із православних церков. Цей процес тривав десятиліттями. Лише протягом 1918—1923 pp. було вилучено понад 10 млн. пам'яток історії та культури, предметів побуту на суму 10 млрд. руб. у царських грошах.
У 1928 р. в Берліні та Відні було організовано перші аукціони — «Лецкегаус» та «Доротеум» з продажу церковних та інших цінностей, які мали унікальне світове значення. А всього у період з 1922 по 1940 рік відбулося 30 таких аукціонів. Тільки в 1929 p. CPCP продав на них 1192 тонни культурних цінностей, у 1931 р. — 1681 тонну. За 6 років (1928—1933) було продано понад 6 тис. тонн історичних і культурних цінностей. У ті часи було знищено до 30 млн. ікон, стільки ж потрапило за кордон.
Такою страшною була політика винищення духовності українського народу з метою утвердження тоталітарного режиму. Наслідки цього українське суспільство відчуває і досі.