Мета: познайомити з творчим доробком Олеся Гончара; коментувати провідні ідеї роману, характеризувати образи; висловлювати власні роздуми про поведінку героїв і порушені проблеми, розвивати вмінні ідейно-художнього аналізу художнього твору; сприяти усвідомленню необхідності збереження національної пам’яті народу; закликати до високодуховного життя; застерігати від небезпеки цивілізаційних процесів у сучасному суспільстві.
ПЛАН
1. Українська проза другої половини ХХ – початку ХХІ ст.: загальна характеристика
2. Життєвий та творчий шлях Олеся Гончара
3. Новелістика Олеся Гончара
4. Історія створення та видання роману «Собор» О. Гончара
5. Композиція, проблематика твору. Актуальність роману.
6. Образ собору як символу духовного багатства і краси.
7. Благородство Миколи Баглая і драматизм долі Єльки.
8. Кар’єрист і батькопродавець Володька Лобода як породження тоталітарно-бюрократичної системи.
9. Старше покоління у романі як втілення мудрості народу.
ВИКОНАТИ ЗАВДАННЯ
1.Підготуватися до практичного заняття за планом.
2. Підготуйте цитати, які розповідають про ставлення героїв твору до собору.
3. Підготуватися до написання контрольного твору за романом О.Гончара «Собор».
1. «Моя душа – це храм, чи купа цегли?» (За романом О. Гончара «Собор»)
2. Проблема екології в романі Олеся Гончара «Собор».
3. «Бережіть собори душ своїх…»
4. «Кохання - це ніжність і чистота»
5. «Тоді я великий, коли будую, коли творю»
6. «Живе не той, хто чадить. Живе – хто іскрить»
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №42
ГРИГІР ТЮТЮННИК. «ЗАВ’ЯЗЬ», «ТРИ ЗОЗУЛІ З ПОКЛОНОМ»
Мета: ознайомити студентів із життям і творчою спадщиною письменника; аналізувати новели «Три зозулі з поклоном», «Зав’язь», виробляти уміння аналізувати літературний образ, проводити філософське дослідження на матеріалі прочитаного твору, розвивати творчу уяву й аналітичне мислення; навчати висловлювати власну думку про прочитане, виховувати повагу до людини, прагнення пізнати самого себе.
ТЛ: художня деталь
ПЛАН
1. Життєвий і творчий шлях Григора Тютюнника
2. Загальна характеристика творчості Г. Тютюнника
3. Історія написання новели «Три зозулі з поклоном»
4. „Вічна” тема «любовного трикутника» в новій інтерпретації (новела Г.Тютюнника «Три зозулі з поклоном»). Композиція, образи твору.
4. Образ любові у новелі «Зав’язь», роль художньої деталі.
5. Любов до людей як головна ознака таланту Г. Тютюнника, розкриття ним краси внутрішнього світу своїх героїв.
6. Значення творчості Гр.Тютюнника.
ЛІТЕРАТУРА
1. Борзенько О.І., Сподарець М.П. Українська література. Хрестоматія-довідник.— Харків: Видавництво „Ранок”, 2009.
2. Вічна загадка любові: Літературна спадщина Григора Тютюнника. Спогади про письменника,— Київ, 1988.
3. Мороз Л. Григір Тютюнник,— Київ, 1991.
ВИКОНАТИ ЗАВДАННЯ
1.Підготуватися до практичного заняття за планом.
2. Виписати цитати до образу Михайла.
3. Скласти цитатний план до характеристики Марфи Яркової.
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №43
ПОСТШІСТДЕСЯТНИЦТВО. В. СТУС. ПОЕЗІЇ. „МЕНІ ЗОРЯ СІЯЛА НИНІ ВРАНЦІ...”, „КРІЗЬ СОТНІ СУМНІВІВ Я ЙДУ ДО ТЕБЕ...”, „О ЗЕМЛЕ ВТРАЧЕНА, ЯВИСЯ...”
Мета: ознайомити із творчістю В. Стуса, розкрити їм глибину і неповторність лірики поета, навчити розуміти філософську поезію та прищепити любов до неї; допомогти усвідомити значення творчості В. Стуса для української літератури, виховувати любов до літератури.
ТЛ: метафора (повторення)ПЛАН
1. Загальний огляд поезії постшістдесятників.
2. Життєвий шлях В.Стуса.
3. Загальний огляд творчості письменника.
4. Ідейно-художній аналіз поезії «Мені зоря сіяла нині вранці...».
5. Ідейно-художній аналіз поезії «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе...».
6. Ідейно-художній аналіз поезії «О земле втрачена, явися...».
7. Значення творчості В.Стуса.
ЛІТЕРАТУРА
1. Жулинський М. Василь Стус // Жулинський М. Слово і доля.— К., 2002.
2. Коцюбинська М. Стусове “самособоюнаповнення” // Сучасність.— 1995.— № 6.
3. Наливайко Д. Василь Стус — перекладач // Всесвіт.— 1991.— № 1.
4. Не відлюбив свою тривогу ранню... Василь Стус — поет і людина: Спогади, статті, листи, поезії.— К., 1993.
5. Оникієнко І. Символ “веселий цвинтар” в “естетиці страждання” В. Стуса // Слово і час.— 1997.— № 2.
6. Павлишин М. Квадратура круга: пролегомени до оцінки Василя Стуса // Дивослово.— 1994.— № 1.
7. Стус Д. Берегами конспектів В. Стуса. До літературної біографії письменника // Слово і час.— 2000.— № 9.
8. Стус як текст.— Мельборн, 1992.
9. Шевельов Ю. Трунок і трутизна // Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст.— К., 1994 — Кн. 3.
ВИКОНАТИ ЗАВДАННЯ
1.Підготуватися до практичного заняття за планом.
2. Вивчити напам’ять вірш В.Стуса «Мені зоря сіяла нині»
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №44
УКРАЇНСЬКА «ХИМЕРНА ПРОЗА» ХХ СТ. ТРАДИЦІЯ БАРОКО В ХХ СТ. ЛІТЕРАТУРА «УКРАЇНСЬКОГО БАРОКО» ХХ СТ. ВАЛЕРІЙ ШЕВЧУК. «ДІМ НА ГОРІ» (ОГЛЯДОВО)
Мета: мати загальне уявлення про українську «химерну прозу» ХХ ст.; аналізувати поетичний доробок Є.Гуцала, характеризувати роман «Позичений чоловік», мати загальне уявлення про літературу «українського бароко» ХХ ст.; аналізувати життя і творчість В.Шевчука, характеризувати роман «Дім на горі», виховувати любов до літератури.
ТЛ: роман-балада, повість-притчаПЛАН
1. Основні ознаки української «химерної прози» ХХ ст., її представники.
2. Життєвий шлях і творчий шлях Є. Гуцала.
3. Тематика і проблематика роману «Позичений чоловік». Характеристика образів твору.
4. Загальний огляд літератури «українського бароко» ХХ ст.
5. Біографія В.Шевчука.
6. Загальна характеристика творчості письменника.
7. Магічний реалізм роману «Дім на горі».
8. Тематика, жанрова специфіка твору.
9. Характеристика образів роману.
10. Значення творчості В.Шевчука.
ЛІТЕРАТУРА
1. Жулинський М. “... І метафори реального життя” // Наближення.— К., 1986.
2. Кравченко А. Валерій Шевчук // Історія української літератури ХХ століття: У 2 кн.— К., 1995 — Кн. 2.— Ч. 2.
3. Медвідь В. Поєднав традиційну оповідь з модерном... // Літературна Україна.— 1997.— 30 січня.
4. Мовчан Р. Валерій Шевчук // Українська проза ХХ століття в іменах: Посібник.— К., 1997.
5. Онишкевич Л. Шлях вічного повороту // Сучасність.— 1996.— № 1.
6. Павлишин М. “Дім на горі” Валерія Шевчука // Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст.— К., 1994 — Кн. 3.
7. Тарнашинська Л. “Паралельна дійсність” у координатах притчі: Вільям Голдінг та Валерій Шевчук // Всесвіт.— 1999.— № 2.
8. Тарнашинська Л. Свобода вибору — єдина форма самореалізації в абсурдному світі // Сучасність.— 1995.— № 3.
9. Фізер І. Промова на врученні премії фундації Антоновичів Валерію Шевчуку // Слово і час.— 1991.— № 12.
10. Шевчук В. Виступ на врученні премії фундації Антоновичів // Слово і час.— 1991.— № 12.
11. Шевчук В. Мій театр та моє кіно. Автобіографічні згадки. Вертеп // Кур’єр Кривбасу.— 1997.— № 81—82.
12. Шевчук В. Сад житейський думок, трудів та почуттів // Шевчук В. Темна музика сосон. Сад житейський... — К., 2003.
ВИКОНАТИ ЗАВДАННЯ
1.Підготуватися до практичного заняття за планом.
2.Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про творчість В.Земляка
ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ №45