Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Загальні тенденції в розвитку інтер’єрних просторів різної типології




Формування інтер’єрного середовища в історії проектної культури завжди займало особливе місце, хоча поняття про дизайн інтер'єра (як про самостійну спеціальність) сформувалося лише в XX столітті. Сучасний інтер'єр – це складна динамічна система, що формується з відносно статичного архітектурного простору з особливостями його конструкцій і творами монументально-декоративного мистецтва і більш динамічного його наповнення – сукупності речей, інструментів і інших форм устаткування, що створюють умови реалізації інтер’єрних процесів – складових так званого «простору життя».

За визначенням А. Бранци, одного з теоретиків дизайну середовища, із цього «речового ядра, виникає новий взаємозв'язок між людиною й створеним їм оточенням, у якому предметне наповнення працює на створення образу середовища нарівні з архітектурною ситуацією». Формоутворюючими елементами композиції сучасного інтер’єрного простору, як і композиційними акцентами можуть стати будь-які його матеріально-фізичні компоненти: від творів графічного або інженерного дизайну до природних включень і навіть – «інформаційних» систем. При цьому технології організації процесів способу життя й устаткування, що відповідає їм, – стають ключовими позиціями для архітектурно-дизайнерського проектування.

Для визначення кола наукових проблем, які можуть виникати при проектуванні сучасного інтер'єру, важливо визначитися із загальними тенденціями в розвитку просторів різної типології за функціональним призначення, які останнім часом набули чіткого визначення.

Житлове середовище – комплекс відкритих і закритих просторів, призначених для проживання людини, обладнаних і оснащених відповідно до образу життя, соціальних й особистих інтересів користувачів житла. [10]

В сучасному житловому середовищі виділяють "особисті" приміщення, їхні комплекси (житлові будинки, готелі, гуртожитки та ін.) і "громадські" приміщення – установи культури, охорони здоров'я, побутового й торговельного обслуговування (дитячі садки, школи, повсякденна торговельна мережа й т.д.); а також приналежні їм відкриті простори – житлові дороги, проїзди, ділянки установ обслуговування.

Структура житлового середовища повинна забезпечити кожного мешканця його часткою "громадських" і "особистих" просторів, які, складають єдиний комплекс, що відповідає стандартам і можливостям суспільства, а також сучасним санітарно-гігієнічним вимогам.

До особливостей житлового середовища у зрівнянні з іншими типологічними об’єктами можна віднести:

– активний вплив на вигляд житлових інтер'єрів процесів їхньої адаптації до інтересів споживача, відносно малий строком амортизації встаткування й оснащення "особистого" житлового середовища в порівнянні з його просторовою оболонкою;

– у загальному випадку близький до параметрів людини масштабний лад, пов'язаний з розмірністю й просторовими параметрами житлових осередків і його побутового оснащення (меблів, особистих речей та ін.).

– порівняно високий ступінь ізольованості "особистих" просторів, приватний, інтимний характер використання, особливий емоційний клімат, що забезпечує тишу, спокій, вільний вибір занять для кожного проживаючого.

– ергономічно жорсткі вимоги до середовища, оскільки особливості фізіології й будови людини, норми його поводження задають чіткі вимоги до розмірності й компонування встаткування житла, його просторової організації й фізичних параметрів (температури повітря, аерації, інсоляції приміщень і т.і.).

В сферу житла органічно включаються й багато громадських функцій, від торгівлі до виховання й навчання. Тому тут, "на стику" персонального й групового, колективного побуту народжуються нові форми способу життя, які ініціюють появу нових дизайнерських ідей [10]. Незважаючи на жорсткість й визначеність функці-онально-просторових обмежень, житлове середовище є постійним генератором нових ідей в області його формування.

Екодизайн житла; удосконалення функцій обслуговування – система «розумний будинок»; мобільне житло; житло, що трансформується; предметне наповнення, трансформація у часі інтер’єрних рішень у різних історичних стилях у зв’язку з розвитком нових технологій; вплив на організацію простору змін в потребах і образі життя людини – неповний перелік напрямків творчого науково-обгрунтованого пошуку проектних рішень.

 

Рис. 2. Загальні тенденції в дизайні житла

 

Саме житлу була присвячені найбільша кількість футурологічних і пошукових розробок 1980-х років (роботи англійської групи Архі-Грем, віденської "Хаус Руккерт", італійських дизайнерів Дж. Коломбо, В. Пантона й ін.). Велика кількість їх ідей і знахідок ("мобільне житло, що розгортається, різного роду побутові комбайни, нові оздоблювальні матеріали) – активно використовуються і в сучасному дизайні житлового середовища.

Середовище громадських будівель і споруджень – середовищні об'єкти й системи, призначені для громадського життя, торгівлі, адміністративної, ділової й культурно-освітньої діяльності. Типологія форм середовища громадського призначення включає комплекси різного характеру – музеї, торговельні й ділові центри, адміністративні будівлі, інститути, клуби по інтересах і т.д. Вона включає й будівлі, і спорудження, і відкриті простори (театр, стадіон, виставковий комплекс) – якщо дивитись на класифікаційний ряд з позицій просторової організації; може будуватися залежно від функції – обслуговування (магазини, пошта, громадське харчуван-ня), видовища (театри, кіно), будівлі управління, науки й освіти, а також транспорт-ні спорудження – вокзали, аеропорти й т.п.

Загальною рисою всіх цих об'єктів і систем є створення умов для різних форм спілкування різних груп населення – обміну інформацією, товарами, послугами. Останнім часом зложилася тенденція використовувати термін «комунікативне середовище» для таких просторів.

Традиційні форми середовища громадських будівель незалежно від конкретного призначення, містять три різновиди функціональних зон: – для основної функції комплексу (торговельний зал, зал для глядачів і т.п.), для працюючого тут персоналу, для допоміжних процесів обслуговування відвідувачів, глядачів, покупців і т.д. (вестибюлі, гардероби та ін.). Кожна із зон має свої особливості предметно-просторової організації, характеристики встаткування, декоративного оздоблення, які синтезуються в емоційно-психологічному кліматі тієї або іншої зони. В об'єктах унікального характеру (театри, музеї, великі спортивні або виставкові комплекси, великі аеропорти, меморіальні ансамблі), які утворюють у середовищі громадського призначення значну групу, характерним є також розподіл на зони "відкриті" і "закриті" для відвідувача. Проектування "унікальних" споруджень, як правило, доручається найбільш кваліфікованим й авторитетним авторським колективам, і їхні рішення потім надовго стають еталоном архітектурно-дизайнерської якості відповідного типу середовища.

Іншим різновидом форм громадського середовища є так звані "масові" об'єкти – лікарні, бібліотеки, магазини, школи й т.д., проектування яких є результатом тривалого узагальнення досвіду створення того або іншого різновиду громадського середовища, "урахуванням" всіх дизайнерських досягнень в даній області, повторенням кращого в раціональній частині організації середовища. В радянські часи такі об'єкти проектувались за так званими "типовими" проектами (об'єкти цієї типології, спроектовані по особистій програмі, для спеціальних умов та ін., теж входять до складу попередньої "унікальної" групи).

Устаткування, і предметне наповнення громадських будівель набагато різноманітніше, ніж у житлі, і ділиться на дві групи – "сховане" (від глядача, покупця й т.д.), спеціальне технологічне – для допоміжних процесів і "відкрите", що бере участь у провідному процесі і тому вирішується, як складова загальної образної установки. Зміни в типології і прийомах формування об'єктів громадського сектора, пов’язані з впливом різних факторів, можна розподілити наступним чином:

- збільшення кількості спеціалізованих об'єктів, обумовлене зростанням громадського добробуту, успіхами культури й освіти. Більшість нових форм
з'я вилася як комбінація обмеженої кількості вихідних позицій (шоу–рум, теле-шоу, супермаркет, луна-парк, університетські дослідницькі комплекси та ін.);

- модернізація, розвиток нових прийомів формування функціонально-просторових рішень і розширення номенклатури функцій середовища громадських будівель, навіть в традиційних по вигляду об'єктах і системах (інфотеки, торговельні пасажі, готельні атріуми, великі спорткомплекси), як результат науково-технічного прогресу, успіхів інженерно-будівельної справи;

- поява нових архітектурно-дизайнерських рішень, трансформація й модернізація існуючих (аудіо-візуальні шоу в пам'ятниках архітектури й історії, дискотеки, авто- і моторальні перегони й т.д.), під впливом затвердження нових форм суспільної свідомості, культури, зміни естетичної орієнтації великої кількості людей, насамперед молоді ("технізація" зовнішніх форм, рок-культура, абстрактне образотворче мистецтво, кітч як вид масової культури).

Названі зміни, реалізовані за останні піввіку в „просторі для життя”, створили і продовжують створювати нове середовище громадського сектора у світовому масштабі. Кожні 2-3 десятиліття матеріальна база громадського середовища в розвинених країнах подвоюється, відбувається постійне його загальне множення при відповідних змінах, як його внутрішнього змісту так і зовнішніх форм.

Ці процеси є одночасно наслідком і причиною демократизації самого спілкування, а також значного збільшення ролі рекреаційних форм в середовищі. Рекреаційні процеси завжди відігравали важливу роль у житті людини й суспільства, але спеціальне рекреаційне середовище в минулому створювалося тільки для дуже вузького кола й стало формуватися як самостійна загальнодоступна середовищна інфраструктура практично лише з XIX столітті (розвиток мережі публічних бібліотек, клубів, озеленених просторів у містах). Особливо потужний ріст рекреаційного комплексу спостерігається в останні піввіку, що пов'язане з підвищенням напруженості виробничої праці, перевантаженнями в способі життя, з одного боку, і з підвищенням рівня громадського добробуту, обмеженням тривалості робочого дня, збільшенням відпусток і т.д. – з іншої. У результаті "індустрія розваг, "індустрія туризму", спортивний бізнес стали самостійними й істотними факторами сучасної економіки. Рекреаційні простори з'явилися в т.ч. і у громадських будовах.

Основні риси рекреаційних форм:

– проникнення в інші типи середовища, зрощування з ними (холи в готелях і гуртожитках, спортивні, фізкультурні, розважальні установи в суспільній сфері);

– ієрархічність структури рекреацій, у якій існують як спеціалізовані форми рекреації (турецькі лазні, сауна, тренажерний зал, солярій, більярд і т.д.) у великих рекреаційних комплексах (фітнес-клуб, Spa-комплекс, санаторій), так і функціональні підрозділи, характерні для інших середовищних систем (житло як частина санаторію, ресторани й видовищні установи в термах і т.д.);

– обов'язкове залучення до організації рекреаційного середовища компонентів природи, ландшафтних структур і комплексів, спільна робота інтер’єрних і відкритих просторів, часто з перевагою ролі останніх;

– активне звертання до форм відпочинку, пов'язаних з використанням культурних цінностей (театр, самодіяльність), історичної спадщини (туризм, музеї), самоосвіти (виставочні комплекси), фізкультурно-спортивної роботи, які сприяють розмаїтості, повноцінності способу життя в цілому.

 

Рис.4. Особливості рекреаційних просторів

 

Найчастіше, як "активна", так і "пасивна" форми, крім спеціально відведених і обладнаних для них просторів, мають обслуговуючу базу, що сьогодні стає усе могутнішою й технічно витонченою. Названі риси рекреаційного середовища обумовлюють розмаїтість відтінків емоційно-художніх рішень в дизайні рекреаційних споруджень і необхідність пошуку індивідуального образа, що максимально відповідає даному функціональному завданню. До загальних тенденцій у сучасній фукціональній і предметно-просторовій організації рекреаційного середовища можна віднести:

а/ виділення зон різних форм "спокійного", незапрограмованого поводження (прогулянка, споглядання, бесіда й т.п.) в громадських приміщеннях різного функціонального призначення;

б/ впровадження в зміст відпочинку ігрового початку, що визначає залучення споживача до процесу, зацікавленість у його результаті, що максимально відключає людину від звичних турбот;

в/ пряме або сховане програмування рекреаційної діяльності, своєрідна "композиція" відповідних процесів (маршрут руху на виставці, сценарій свята в інтер’єрі фойє театру та ін.);

г/ сполучення в практиці проектування спеціалізованих рекреаційних "міні-просторів", що ввійшли в середовище іншого призначення, з великими рекреаційними комплексами, де в необхідній пропорції представлені різні форми відпочинку – від зони масових розважальних пристроїв до міні зон відпочинку з включенням елементів ландшафтного дизайну;

д/ активне використання "тимчасових", мобільних форм дизайну, покликаних обслуговувати епізодичні або періодичні події в житті міста або району (свята, ярмарки, виставки та ін.), як правило, що ґрунтовно перетворюють звичний вигляд вихідного середовища.

 

Рис. 5. Особливості організації рекреаційного середовища

 

В результаті розвитку середовища розваг, з одного боку, відбувається подальше розкріпачення людини, поліпшується його здоров'я, підвищуються творчій потенціал, з іншого боку – потворно міняється ціннісна орієнтація в суспільній свідомості, виникають небажані норми громадського поводження й т.д. [10]

Предметом наукового дослідження може стати кожна з наведених вище тенденцій організації середовища, як з погляду необхідності проведення всебічного структурного й системного аналізу існуючих об'єктів середвища для узагальнення накопиченого досвіду їхнього проектування, оцінки їх естетичної цінності, а також проведення обґрунтованих експериментальних і теоретичних досліджень із метою виявлення принципів їх художнього й функціонального формоутворення, так і для прогнозування розвитку цих об'єктів у часі, пошуку нових оригінальних рішень. Про це свідчить велика кількість наукових досліджень, що відображені як в наукових статтях, доповідях на конференціях, так і в дисертаційних працях різних авторів.

В теорії дизайну останнім часом все більше висвітлюються такі питання, як дизайн і проблема людини в сучасному суспільстві, дизайн і гуманістична культура, дизайн і виявлення індивідуальності, соціальна, психологічна і естетична складові дизайну. Як і раніше, увага в дослідницьких роботах приділяється дизайн-формі, співвідношенню форми і функції, форми і конструкції, загальним принципам формоутворення, спеціалізації й універсалізації дизайнерської діяльності, питанням естетичної цінності промислового середовища, взаємовідношенню дизайну і мистецтва. При розгляді проблем дизайну в період естетичної революції ХХ сторіччя не втратили актуальність питання відображення в ньому авангардних художніх стилів – урбанізму, формалістичного та соціального функціоналізму, конструктивізму, їх впливу на сучасний дизайн. Теоретичної уваги привертає мода, масова культура, комунікації в засобах масової інформації, дизайн комп’ютерних мереж і кіберпростору і їх відзеркалення в дизайні середовища. В розгляді методологічних проблем побудови теорії дизайну окреслюється предмет дизайну, як науки; визначаються підходи, методи збору емпіричного матеріалу; евристичні методи пошуку проектних рішень, моделі системно – структурного аналізу особливостей середовища; можливості застосування комп’ютерних технологій у розв’язанні дизайнерських завдань тощо.

Перспективними напрямками науково-дослідної й проектної діяльності в середовищному і предметному дизайні також є:

− екологічний дизайн: визначення та застосування засобів і методів дизайну, що необхідно впроваджувати для рішення завдань захисту навколишнього природного середовища і самих людей від наслідків її забруднення відходами техногенної цивілізації (забезпечення екологічної чистоти конструкційних і оздоблювальних матеріалів, застосовуваних для виробів – об'єктів дизайну з урахуванням в проектуванні екологічності процесів виробництва й споживання, а також проблеми утилізації відходів);

− біодизайн – систематичне й цілеспрямоване вивчення законів і принципів формоутворення в живій природі, що включає положення біоморфології, біомеханіки, біоніки, етології (науки про поводження живих організмів у природі) і синергетики (науки про принципи самоорганізації систем) і впровадження їх в проектні розробки морфологічно біоподібних структур і форм виробів, за аналогією з архітектурною й інженерною біонікою;

− футуродизайн – інноваційне проектне прогнозування, моделювання концепцій предметного середовища майбутнього, що відбивають різні рівні-стадії розвитку науки, техніки, економіки, прогнозовані зміни ціннісних орієнтирів, матеріальних і духовних потреб, способу життя людини і суспільства в цілому;

− евристичний дизайн – дизайнерське розробляння принципово нових виробів із невідомими досі споживчими влас­тивостями на основі вивчення закономірностей і методів евристики (дисципліни, що сприяє розвитку й активізації творчого мислення й підвищенню ефективності рішення проектних завдань нестандартними способами), а також широких можливостей інформаційних технологій;

− ергодизайн – комплексна науково-практична діяльність щодо формування середовища життєдіяльності лю­дини та його елементів, яка реалізує вимоги і рекомендації ергономіки.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-03-18; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 556 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Ваше время ограничено, не тратьте его, живя чужой жизнью © Стив Джобс
==> читать все изречения...

2194 - | 2136 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.