Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


напрями підготовки фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра Переліку-2006




аблиця 1.1.

Спеціальності, за якими здійснюється підготовка фахівців

за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста, відповідно до Переліку-1997

напрями підготовки фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра Переліку-2006

Перелік-2006 Перелік-1997
Шифр галузі Найменування галузі знань Напрям підготовки Код напряму Назва спеціальності за освітньо-кваліфікаціним рівнем молодшого спеціаліста Код спеціальності
  Мистецтво театральне мистецтво 6.020201 театральне мистецтво 5.020201
хореографія* 6.020202 хореографія 5.020202
    педагогіка і методика середньої освіти. Хореографія 5.010103
кіно-, телемистецтво 6.020204    
музичне мистецтво* 6.020204 музичне мистецтво 5.020205
    педагогіка і методика середньої освіти. Музика 5.010103
образотворче мистецтво* 6.020206    
дизайн* 6.020207 дизайн 5.020210
    перукарське мистецтво і декоративна косметика 5.020211
    моделювання та конструювання виробів народного вжитку 5.020212
декоративно-прикладне мистецтво 6.020208    

 

*Спеціальності, що передбачають присвоєння кваліфікації вчителя за умови виконання психолого-педагогічної, методичної та практичної складової галузевого стандарту педагогічної освіти.

Початкова дизайн-освіта – це навчально-ігрова проектувальна діяльність учнів, якою забезпечується синтез сенсорного, вербального і структурного інформаційних аналогів (елементів дизайну, інформатики, технологій) з метою формування пропедевтичної інформаційної культури, розвитку семантичного поля майбутньої особистості.

Сутність зазначеного формулювання і понять, які використано для формулювання, детальніше подано у нашій монографії [8].

 

Семантичне поле і функції дизайн-освіти

Науково доведене існування семантичного поля особистості у психосоматиці А.Менегетті [9]. Семантичне поле,за визначенням італійського психолога, «це інформаційний передавач», яким передбачаються (рос. «предвосхищаются») кінетичні,лінгвістичні, проксемічні дії особистості, які взаємодоповнюються у дизайн-діяльності.

Сфера кінестетики – це спонтанні рухи. Фізичні рухи кінестетики зумовлюються структурною (предметно вираженою, речовинною інформацією), а завдяки семантичному полю-передавачу передбачаються усвідомлені фізичні рухи з макетування, конструювання структурних форм передбачуваних предметів або речовин, а іншими словами, семантичним полем у сфері кінестетики передбачається творення нової структурної інформації (форм, запахів, смаків, рухів).

Сфера лінгвістики – це мова, слова, граматика, синтаксис, культура, мораль, стереотипи, усе, що зумовлене, переважним чином, вербальною інформацією. Семантичним полем передбачаються проекти нових лінгвістичних конструкцій, нової вербальної інформації.

Сфера проксеміки – це співвідношення лінгвістичного і кінетичного позначень з їх носієм, який виявляє певні наміри і надає їм особистісної специфіки. Іншими словами, це сфера сенсорної інформації, розвиток якої також визначається семантичним полем.

Отже семантичне поле – «це підґрунтя (або ж базовий універсум) форм реальності, які точно визначають стан і дії людських індивідуумів», «це базова інформація, яка передує всім почуттям, емоціям, пізнанню, випереджає будь-який символ», «це ввід інформації, який відображається на психічному, емоційному й ефірному станах поля іншого організму» [9, с.346]. Розвиток семантичного поля особистості можливий завдяки широкому провадженню в дидактиці сучасної технології розвивального навчання дизайн-освіта.

Психологічне обгрунтування дизайн-освіти подано у теоретичних положеннях В.В.Клименка [10, с. 191]. Він зазначає: «Сучасна трансформація освітньої системи і стратегічні задачі трансформації змісту освіти вимагають застосування принципу розвитку якостей особистості: мислення, почуттів, уяви, психомоторики та енергопотенціалу – механізмів творчості» [10, с. 191]. В.В.Клименко вважає, що цілісність механізму творчості – це сполука, у якій всі п’ять компонентів перебувають у гармонійній пропорції. «Це означає, що існує і найкраще, ідеальне сполучення, яке – єдине! – гарантує можливість повного самовираження людини у процесі творчості». В такому «ідеальному сполученні» механізми творчості (мислення, почуття, уява, психомоторика та енергопотенціал) «компенсують недоліки один одного. Як тільки один із них вийде за межі допустимого – механізм творчості руйнується», «ціле містить у собі дещо більше, ніж сума, яка складається з його частин. Ось від чого «дещо більше» підносить Людину над рівнем бездарності, вириває із сучасного - переносить у майбутнє»[10, с. 189].

Український психолог В.В. Клименко називає поняттями «дещо більше», «межі допустимого», «єдине ідеальне сполучення», «механізми творчості» те ж саме, що розуміє італійський психолог А.Менегетті у дефініції «семантичне поле». А, можливо, це «іскра Божа» - обдарованість?

Інтеграція наукової, художньої і технічної творчості, як методична система, спрямована на активізацію семантичного поля особистості, стає можливою завдяки трьом визначальним функціям сучасної дизайн-освіти (рис. 2.)

 
 

Рис. 2. Пріоритетні функції сучасної дизайн-освіти

У методиці педагогічної дизайн-освіти комунікативно-естетична функція реалізується через стилі мовлення і літературні стилі, утворюючи різновиди академічної дизайн-освіти: математичної (мовленнєво-розрахункової), мовної, літературної. Комунікативно-естетична функція дизайн-освіти відображає процес наукової творчості, у якому переважає вербальний інформаційний аналог – джерело словесного методу навчання. Але словесна інформація поєднується із іншими інформаційними аналогами: сенсорним і структурним.

Соціально-культурна функція педагогічної дизайн-освіти відображена у змісті і методиці навчальних дисциплін художнього спрямування. Зазначена функція утворює різновид етнічної і мистецької дизайн-освіти із домінантою сенсорного інформаційного аналогу – джерела ілюстративного методу навчання. Яскравий приклад комунікативно-естетичної функції – це реклама.

Споживчо-утилітарний напрям педагогічної дизайн-освіти може мати місце у навчальних дисциплінах природничого і технологічного спрямування і, відповідно, утворювати різновид природничої і технологічної дизайн-освіти. Споживчо-функціональна функція природничої і технологічної дизайн-освіти є можливою завдяки структурному (речовинному) інформаційному аналогу, яким зумовлюється метод практичних робіт.Прикладом споживчо-утилітарної функції є аргономіка і конструювання на основі біоформ – природних аналогів (біоніка).

Три види творчості у дизайн-освіті

Дизайн-освіту можна розглядати як педагогічну технологію розвивального типу, у якій поєднуються три види творчості: наукова, художня, технічна. В такому аспекті психологічною основою дизайн-освіти як педагогічної технології розвивального навчання може бути положення Балла Г.О.: «Категорія творчості – одна із сутнісних у характеристиці феномену людини. Помилковими є її недооцінка, намагання схарактеризувати людину, знехтувавши цією її якістю, і трактування творчості як якоїсь самодостатньої сутності, відокремленої від інших якостей людини. Принципова теза, на якій слід одразу наголосити, полягає в тому, що творчість має розглядатися у контексті культури ». [11]. Балл Г.О. виокремлює дві основні функції соціальної особистості: соціальну пам’ять і соціально значущу творчість і висловлює твердження: «У своїй єдності ці функції (та засоби їх реалізації) саме й утворюють культуру в найширшому розумінні цього поняття» [11, c. 67]. Гармонійної єдності зазначені функції досягають лише в семантичному полі особистості: «можна зробити висновок, що творчість є атрибутом не лише культури, а й особистості » [11, c. 67].

Соціальна пам’ять і соціально значущі види творчості актуалізуються у дизайні, який не може бути інтернаціональним, а лише національним, зумовленим ідеальними проектними формами семантичного поля особистості. Адже «животворяща природа і духовна традиція є найважливішими джерелами художньо-проектної інтуїції», дизайн забезпечує «проникнення проектної свідомості у глибинні шари національної культури», творчість дизайнерів «невіддільна від міфологічних, природних, соціокультурних та інших аспектів історичного буття народів» [11, c.14].

Носіями традиційної матеріально-художньої культури є народні ремесла. Народні ремесла як джерело розвитку національного дизайну є важливою проблемою сучасної проектної культури, актуальним питанням для багатьох країн, які мають світові досягнення в галузі дизайну. Ось чому пріоритетним предметом дизайн-освіти має бути синтез матеріальної та художньої культур, основи якого відображено у програмовому і навчально-методичному забезпеченні змісту навчального предмету «Трудове навчання: технічна і художня праця» для початкової школи.

В основній школі з метою дотримання дидактичних принципів перспективності і наступності розроблено програму навчального предмету «Трудове навчання: основи дизайну» для учнів 5-9 класів. У профільній школі для учнів 10-12 класів розроблено профільні програми навчального предмету «Основи дизайну».

1.2.Поміркуй.

1. Дизайн – це навчальна дисципліна чи ні?

2. Чи можна підготувати вчителя початкових класів з додатковою кваліфікацією «вчитель дизайну»?

 

Завдання:

1. Сформулюй сутність поняття «дизайн-освіта».

2. Порівняй рис. 1.1. і 1.2. Яка функція дизайн-освіти більше пов’язана з мисленням? Яка з уявою? Яка з практичними діями?

3. Створи рисунок «Види творчості у дизайн-освіті». Який вид творчості із якою функцією ти співвідносиш? А з якою психічною дією?





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-02-11; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 453 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Надо любить жизнь больше, чем смысл жизни. © Федор Достоевский
==> читать все изречения...

2298 - | 1984 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.011 с.