Лекции.Орг


Поиск:




Категории:

Астрономия
Биология
География
Другие языки
Интернет
Информатика
История
Культура
Литература
Логика
Математика
Медицина
Механика
Охрана труда
Педагогика
Политика
Право
Психология
Религия
Риторика
Социология
Спорт
Строительство
Технология
Транспорт
Физика
Философия
Финансы
Химия
Экология
Экономика
Электроника

 

 

 

 


Культура пізньої Візантії ХIII – XVІ ст.




У цей період посилюється взаємодія грецької і західноєвропейської цивілізацій, особливо в епоху Латинської імперії (1204-1261 рр.), яку хрестоносці, що захопили Константинополь (1204 р.), заснували там. Відкрито монастир Св. Домініка – центр поширення католицизму.

При дворах латинських імператорів запроваджувалися західні звичаї та розваги. Але православна церква дала опір цьому процесу. Усе це прискорило розпад Візантійської імперії.

Хрестово - купольний храм як модель всесвіту

Візантійська картина світу відповідала середньовічній. Світ сприймався як образ бога і кожна річ несла на собі знак “тварності” – тобто міру досконалості. Установлювалася ієрархія досконалостей і згідно з нею – ієрархія жанрів і видів мистецтва, композиція архітектурних споруд, символіка кольору та світла в монументальному живописі та іконі.

Так, сама архітектурна форма культової споруди моделювала буттєво-космогонічні уявлення.

Історія візантійського зодчества пов’язана з розвитком купольної архітектури, що з’явилася в Стародавньому Римі (пригадаймо пантеон). Храм сприймався як втілення всесвіту, а Купол – небесного склепіння. У VII – VIII ст. купольна архітектура вже здобула закінчене рішення хрестово-купольне.

Простір під куполом обмежувався чотирма масивними стовпами, на яких і тримався купол. Чотири пілони-стовпи були настільки масивні, що за рахунок їх товщини почали робити чотири підкупольні арки однакової глибини, такої великої, що в плані з’являвся хрест, вписаний в загальний квадрат плану:

Див.: слайд 1

Центральна частина будівлі (крім вівтарної частини) охоплена двоярусною галереєю із хорами:

Див.: слайд 1в

Від абсиди (це виступаючий за межі квадрата плану півкруг у східній частині будівлі, де, як вважали перші християни, містився центр Землі – Ієрусалим) центр будівлі пересувається саме в центр. На відміну від античних храмів, що були приміщенням для статуї бога, візантійський храм був місцем для моління віруючих, бо саме слово “церква” (“екклесія”) означало в християн не будівлю, а збори віруючих.

Перші храми такого типу:

Собор Св. Софії в Константинополі архітекторів Анфілія з Тралла та Ісідора з Мілета:

Див.: слайд 1г

Незадовго до падіння Візантії єпископ Фессалонійський Симеон дав таке тлумачення храму: “Храм як дім Божий зображує собою весь світ. Верхні частини його – зриме небо, нижні – все те, що знаходиться на землі… Божественний храм зображує й рай. А ще краса храму означає, що той, хто прийшов до нас (Христос), є прекрасний наречений, а церква – прекрасна наречена Його. А у вищому смислі храм Божий – ми самі”. Саме тому храм – це найбільш точний символ культури Візантії.

Центрична будова храму і всі його частини відзначені сакральною символікою: голова, купол – символ божественної влади; тригодинна абсида – триєдності Отця, Сина та Святого Духу.

Внутрішнє оформлення храму теж має глибоке символічне значення, де зміст і функція зримого образу – духовне сходження до істини, а розміщення зображень в інтер’єрі – канон, закріплений згідно з ієрархічною будовою світу:

- у куполі – Пантократор – Вседержитель, або, як в Софії Константинопольській, – голуба мозаїка і золотий хрест усередині:

Див.: слайди 3, 9, 10

- у верхньому регістрі інтер’єру – “сили небесні” та “стовпи світу”: пророки, євангелісти, апостоли;

- світове кільце, 40 вікон біля основи барабана куполу – символ Бога:

Див.: слайд 1в

- у верхній частині апсиди – Богоматір Оранта (Заступниця) – символ “передстояння” земного царства (з піднятими руками):

Див.: слайд 4

- у середньому регістрі на стінах храму – сцени, що прояснюють догмати церкви (свята: Благовіщення, Різдво, Розп’яття, Сходження в пекло тощо), а також сцени з земного життя Христа;

- у нижньому регістрі – фігури людей, які досягли благодаті (канонізовані святі);

- у Софії Константинопольській це й імператори:

Див.: слайди 5, 2

- на стіні, протилежній вівтарю (на західній), розташовувалось зображення Страшного суду:

Див.: слайд 6

Перше детальне пояснення символіки християнського храму дає патріарх Герман Константинопольський, який постраждав за іконошанування в 730 р. На його думку, храм – це земне небо, де живе Бог. Престол у вівтарі – місце Гробу Господнього й престол, на якому спочиває Господь. Апсида – це Віфлеємська печера, де народився Христос, й печера, де його було поховано: тому вона мала напівкруглу форму. Церква була й образом розп’яття Христового, а тому в споруді храму був зафіксований головний символ християнства – хрест.

Візантійський храм – синтез архітектури, фрески, мозаїки та ікони, де кожен з видів мистецтва розміщується ніби всередині іншого:

- ядро – ікона – це фрагментуюча частина священної історії, звернена до кожного особисто;

- монументальний живопис – ілюстрація і продовження історії світу, що сприймається соборно і бере участь у щоденному циклі богослужіння;

- у центрі внутрішнього простору Софії Константинопольської знаходився величезний амвон із срібла і дорогоцінного каміння, біля якого розгорталися церковні церемонії; інтер’єр прикрашали мармур і золота смальта;

- архітектурна оболонка ніби пов’язує ансамбль із світом земної природи. До речі, перед входом у Софію Константинопольську знаходився типовий для римської архітектури двір-атрій, оточений портиком із фонтаном у центрі – своєрідний контраст із зовнішнім аскетизмом храму.

До храмового ансамблю входила і найважливіша її складова – Слово, що розглядається як втілений Логос, божественна істина, і є вершиною християнської ієрархії цінностей: бо сказано в Біблії: “В начале было Слово, и Слово было у Бога, и Слово было Бог. Все через него начало быть…” Академік Лихачов Д.С. підкреслює, що воно (Слово) пронизує весь мікрокосм культового ансамблю: воно виступає і в звуковому образі під час служби (молитви, гімни), і в образі зримому (надписи на іконах, тексти на сувоях у руках святих).





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2016-12-05; Мы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 278 | Нарушение авторских прав


Поиск на сайте:

Лучшие изречения:

Жизнь - это то, что с тобой происходит, пока ты строишь планы. © Джон Леннон
==> читать все изречения...

2264 - | 2037 -


© 2015-2024 lektsii.org - Контакты - Последнее добавление

Ген: 0.007 с.