Ћекции.ќрг


ѕоиск:




 атегории:

јстрономи€
Ѕиологи€
√еографи€
ƒругие €зыки
»нтернет
»нформатика
»стори€
 ультура
Ћитература
Ћогика
ћатематика
ћедицина
ћеханика
ќхрана труда
ѕедагогика
ѕолитика
ѕраво
ѕсихологи€
–елиги€
–иторика
—оциологи€
—порт
—троительство
“ехнологи€
“ранспорт
‘изика
‘илософи€
‘инансы
’ими€
Ёкологи€
Ёкономика
Ёлектроника

 

 

 

 


Ѕ≥блейськ≥ запов≥д≥ Ц основа внутр≥шнього абстрактного образу особистост≥




Ќе менш значимими дл€ ф≥лософ≥њ осв≥ти ≥ системиц≥нностей, що закладаЇтьс€ в основу внутр≥шнього абстрактногообразу кожноњ псих≥ки, Ї б≥блейськ≥ запов≥д≥, €к≥ акумулювали усоб≥ найб≥льш ц≥нне та св€те з-пом≥ж багатов≥ковоњ ≥стор≥њцив≥л≥зац≥њ. ” У—тарому зав≥т≥Ф приведено дес€ть запов≥дейхристи€нства:

1. Уƒа не буде у тебе ≥нших бог≥в перед особою ћоЇюФ;

2.УЌе роби соб≥ кумира ≥ н≥€кого зображенн€ того, що на неб≥вгор≥, ≥ що на земл≥ внизу, ≥ що у вод≥ нижче за землю. Ќепоклон€йс€ њм ≥ не служи њм; бо я √осподь, Ѕог тв≥й, Ѕогревнитель, що караЇ д≥тей за провину батьк≥в до третього ≥четвертого роду, що ненавид€ть мене. ≤ що творить мил≥сть до тис€ч≥ род≥в що любить ћене ≥ що дотримуЇ запов≥д≥ ћоњФ.

3.УЌе вимовл€й ≥мен≥ ѕанове, Ѕога твого, марно; бо √осподьне залишить без покаранн€ того, хто вимовл€Ї ≥м'€ …ого марноФ.

4. Уѕам'€тай день суботн≥й, щоб св€тити його. Ў≥сть дн≥в працюй, ≥ роби вс€к≥ справи твоњ; ј день седьмий Ц субота√осподу Ѕогов≥ твоЇму: не роби в он≥й н≥€коњ справи н≥ ти, н≥ синтв≥й, н≥ дочка тво€, н≥ раб тв≥й, н≥ рабин€ тво€, н≥ худоба тво€, н≥прибулець, €кий в житлах твоњх. Ѕо за ш≥сть дн≥в створив√осподь небо ≥ землю, море ≥ все, що в них; а в день седьмийпочив. “ому благословив √осподь день суботн≥й ≥ осв€тив йогоФ.

5. Уѕочитай отц€ твого ≥ мат≥р твою, щоб продовжилис€ дн≥твоњ на земл≥, €к≥ √осподь, Ѕог тв≥й, даЇ тоб≥Ф.

6. Ќе вбивай.

7. Ќе перелюбствуй.

8. Ќе кради.

9. УЌе промовл€й хибного св≥дченн€ на ближнього твогоФ.

10. УЌе бажай будинку ближнього твого: не бажай дружиниближнього твого, н≥ раба його, н≥ рабин≥ його, н≥ вола його, н≥осла його, н≥чого, що у ближнього твогоФ.

Ќа в≥дм≥ну в≥д христи€нства у буддизм≥ п'€ть традиц≥йних запов≥дей:

1. Ќе убий.

2. Ќе вкради.

3. Ќе говори брехню, пл≥тки чи провокац≥њ.

4. ”тримуйс€ в≥д сексуальноњ нев≥рност≥, в≥д сексуальноњактивност≥, €ка приносить стражданн€ ≥ шкоду ≥нш≥й особ≥.

5. —тримуйс€ в≥д спТ€н≥нн€, €ке приводить до безтурботност≥чи втрати контролю над собою.

Ќа думку ≤. ≤льњна: У∆ити варто т≥льки тим ≥ в≥рити вартов те, за що варто боротис€ ≥ померти; бо смерть Ї д≥йсний,вищий критер≥й дл€ всього життЇвого зм≥сту. ƒостатньо самомузастосувати цей критер≥й, з≥ вс≥Їю серйозн≥стю ≥ у всьому йогоглибокому значенн≥, осв≥тити ним будь-€кий життЇвий зм≥ст Ц ≥його в≥рн≥сть та переконлив≥сть розкриЇтьс€ перед очимаФ.

¬. ’олодний вважаЇ, що загальнолюдськ≥ ц≥нност≥ в ус≥й њхмножин≥ зароджуютьс€ ≥ функц≥онують в псих≥ц≥ людиниодночасно. ¬≥н розпод≥л€Ї њх на три групи: атрибутивн≥ (до нихв≥днос€тьс€ загальнолюдськ≥ ц≥нност≥, €к≥ характеризуютьособист≥сть €к самодостатн≥й феномен), безумовно-етичн≥ (ф≥ксують в≥дношенн€ особистост≥ до св≥ту) ≥ так≥, щооб'Їктивувалис€ (про€ви особистост≥ в реальн≥й соц≥альн≥йжиттЇд≥€льност≥).

ƒо атрибутивних загальнолюдських ц≥нностей ¬. ’олоднийв≥дносить:

1. ѕотенц≥йну соборн≥сть 15 Ц €к синкретичне св≥тов≥дчутт€людини, здатне розвинутис€ в багатий св≥т духовнихпереживань.

2. ¬≥чн≥сть (Ќадпросторов≥сть) Ц життЇдайна косм≥чна сила,€ка н≥бито породжуЇ ≥ прит€гуЇ до себе духовно мисл€чу людину.ќсобист≥сть в≥дчуваЇ присутн≥сть ¬≥чност≥ у вс≥х духовно значимих дл€ нењ под≥€х: творч≥й д≥€льност≥, своЇму родовод≥,мал≥й та велик≥й Ѕатьк≥вщин≥, самому факт≥ ≥снуванн≥ нац≥њ, до€коњ вона належить ≥ так дал≥. ƒл€ творчоњ особистост≥ справа,€к≥й вона присв€тила житт€, набагато важлив≥ша, ан≥ж ус≥мирськ≥ блага, почасти ≥ саме житт€. “а обставина, що людиназалишаЇтьс€ п≥сл€ смерт≥ у пам'€т≥ друз≥в, соратник≥в та ≥ншихлюдей, наповнюЇ њњ душу над≥Їю ≥ залучаЇ до ¬≥чност≥. Ќав≥ваЇсмуток в≥дчутт€ загибел≥ всього конкретного в ход≥ еволюц≥њ, алев≥чн≥сть космосу спонтанно повертаЇ людин≥ оптим≥зм, робить њњдуховн≥сть косм≥чно значимою.

3.  олектив≥стську ц≥нн≥сть Ц переосмислене в≥дтворенн€минулого духовного досв≥ду шл€хом взаЇмод≥њ м≥ж окремимилюдьми ≥ народами.

4. Ѕезмежну ц≥леспр€мован≥сть Ц ≥нстинктивна потребалюдини вийти за меж≥ реального буденного житт€, за меж≥самого себе, колективу ≥ нав≥ть ¬≥чност≥.

(15—оборн≥сть Ц пон€тт€ рос≥йськоњ ф≥лософ≥њ, вироблене ’ом€ковим в рамках його вченн€ про ÷еркву €к орган≥чне ц≥ле, €к про т≥ло, частиною €кого Ї ≤сус ’ристос. ÷ерква перш за все Ї духовний орган, ц≥л≥сна духовна реальн≥сть, а тому вс≥ члени ÷еркви орган≥чно, а не зовн≥, сполучен≥ один з одним, але усередин≥ ц≥Їњ Їдност≥ кожна особа збер≥гаЇ свою ≥ндив≥дуальн≥сть ≥ свободу, що можливо т≥льки в тому раз≥, €кщо Їдн≥сть заснована на безкорислив≥й, самов≥ддан≥й любов≥. —оборн≥сть Ц це в≥льна Їдн≥сть член≥в ÷еркви в справ≥ сум≥сного розум≥нн€ ними правди ≥ в≥льного в≥дшуканн€ шл€ху до пор€тункуЕ - Ќовейший философский словарь: 3-е изд., исправл. Ц ћн.:  нижный ƒом, 2003. Ц —. 941.)

5. јбстрактне етичне в≥дчутт€, в≥дчужене в≥д конкретнихформ його про€ву.

6. Ќепредметне естетичне в≥дчутт€.

7. ≤нтелектуальне в≥дчутт€, що п≥дноситьс€ над реальнимипроцесами вир≥шенн€ тих чи ≥нших конкретних проблем.

8. ќсобист≥сну духовн≥сть - ≥ндив≥дуал≥зоване в≥дтворенн€соборност≥. Ћюдина за посередн≥стю колектив≥стськогосв≥тов≥дчутт€ залучаЇтьс€ до ¬≥чност≥ ≥ духовного досв≥дупокол≥нь, завд€ки чому стаЇ духовно незалежною особист≥стю.

9. ƒуховний ≥деал.

10. ѕост≥йний пошук сенсу житт€ Ц людина в≥дчуваЇ ≥ шукаЇв навколишн≥х €вищах певну духовну значущ≥сть, н≥коли незадовольн€ючись н≥ р≥внем свого, н≥ р≥внем сусп≥льногорозум≥нн€ останньоњ.

11. —понтанний пошук сенсу житт€, у свою чергу, породжуЇнову архетипову ц≥нн≥сть Ц здатн≥сть соборноњ особистост≥пост≥йно перебувати у смислов≥й ситуац≥њ, бачити сенс у вс≥х€вищах, з €кими стикаЇтьс€ його ≥снуванн€.

12. ѕотреба натхненного стражданн€, муки творчого бутт€.

13. « натхненним стражданн€м орган≥чно пов'€зане≥нстинктивне в≥дчутт€ тривоги. ¬оно н≥коли не покидаЇ людину,але усв≥домлюЇтьс€ нею переважно в екстремальних ситуац≥€х.

14. ≤нстинкт житт€ ≥ смерт≥ €к ун≥версальн≥ двоЇдин≥надпросторов≥ чинники, безпосередньо стимулююч≥ виникненн€у соц≥альному середовищ≥ напруги сенсу житт€.

15. ”с≥ перерахован≥ ц≥нност≥, що м≥ст€ть у соб≥ р≥зне духовнезначенн€, формами виразу присутньоњ у людськ≥й псих≥ц≥потреб≥ самоутвердженн€ (самовираженн€) ≥ самствердженн€ особистост≥. —понтанно люди прагнуть самореал≥зац≥њ, але соц≥альн≥ обставини часто змушують њхв≥дмовитис€ в≥д самих себе. –≥дко кому вдаЇтьс€ зберегтинезалежн≥сть, ≥ тому потреба формального самоствердженн€часто буваЇ достатньою ≥ переважаЇ над акс≥олог≥чнимсамовираженн€м, а не навпаки.

Ќа думку ¬. ’олодного до безумовно-етичних ц≥нностей в≥днос€тьс€:

1. —ов≥сть, €к ≥ррац≥ональне в≥дчутт€ благогов≥нн€ пов≥дношенню до ≥ншоњ людини, св≥ту в ц≥лому ≥ окремих йогопро€в≥в.

2. —ором людський ≥ здатн≥сть натхненно-вольовогоподоланн€ його у раз≥ обмови чи сусп≥льного нерозум≥нн€.

3. ¬≥дчутт€ провини ≥ пока€нн€.

4. ¬≥дчутт€ сп≥вчутт€ ≥ милосерд€.

ƒо ц≥нностей, що об'Їктивувалис€, ¬. ’олодний в≥дносить:

1. ¬≥дчутт€ трагед≥њ своЇњ особистоњ дол≥, дол≥ свого народу,людства ≥ космосу. Ћюдина стих≥йно або св≥домо з великою чименшою напругою завжди стоњть перед вибором Убути чи небутиФ.

2.Ѕажанн€ щаст€ ≥ в≥дчутт€ безвиход≥ в≥д його перенасиченн€.

3. ѕрагненн€ до задоволень ≥ здатн≥сть в≥дмовитис€ в≥д нихзаради етичних ≥ громад€нських принцип≥в чи стих≥йних ≥деал≥в.

4. ¬≥дчутт€ нового ≥ консерватизму: оч≥куванн€ докор≥нних зм≥н духовно-соц≥ального бутт€ й туга за минулим.

5. ¬≥дчутт€ р≥вност≥, соц≥альноњ справедливост≥ ≥ р≥вноправ'€.

6. ƒуховне т€ж≥нн€ людини до ≥ншоњ людини, загострений≥нтерес до представник≥в ≥нших нац≥й та рег≥он≥в.

7. ≤нстинктивне в≥дчутт€ етн≥чноњ Їдност≥.

8. Ќац≥ональна самосв≥дом≥сть: в≥дчутт€ своЇњ належност≥ допевноњ нац≥њ ≥ причетност≥ до њњ самобутньоњ ≥нтерпретац≥њзагальнолюдськоњ духовност≥, що припускаЇ соборне п≥днесенн€над етн≥чним ≥нстинктом та подоланн€ нац≥онального егоњзму.

9. Ќаднац≥ональна самосв≥дом≥сть Ц здатн≥сть особисто братиучасть в м≥жнац≥ональному процес≥ переосмисленн€ загальнолюдських ц≥нностей ≥ наповненн€ њх новим зм≥стом.

10. ќр≥Їнтац≥€ на авторитет: природа, минулий духовнийдосв≥д та ≥н.

11. Ўанобливе ставленн€ до природи, батьк≥в, д≥тей,видатних особистостей, окремих ген≥альних твор≥нь та ≥н.

12. –одов≥дний (с≥мейний) ≥нстинкт.

13. ¬≥дчутт€ малоњ й великоњ Ѕатьк≥вщини.

14. «датн≥сть людини випробовувати духовну причетн≥сть дотих м≥сць, де вона побувала, ≥ до д≥€льност≥, у €к≥й колисьприймала участь.

15. ƒуховна пам'€ть €к ≥нтеграц≥€ ≥ п≥днесенн€ надв≥дчутт€ми авторитету, шанобливост≥, родоводу, нац≥ональност≥,Ѕатьк≥вщини.

16. ¬≥дчутт€ любов≥ ≥ дружби.

17. ƒоброта ≥ душевн≥сть.

18. √ромад€нська принципов≥сть €к подоланн€ конформ≥зму16 ≥ нонконформ≥зму17.

19. ¬≥рн≥сть ≥ почутт€ обовТ€зку.

20. ¬≥дчутт€ свободи ≥ в≥дпов≥дальност≥.

21. ѕрагненн€ до д≥€льност≥.

22. ¬≥дчутт€ господар€, поЇднанн€ ощадливост≥, щедрост≥ тадоброчинност≥.

23. —в≥тогл€дний плюрал≥зм у душ≥ людини, що проростаЇ зЇдиного духовного кор≥нн€, ≥ здатн≥сть обТЇднувати р≥зн≥ точкизору у ц≥л≥сну систему ц≥нностей.

24. «датн≥сть узагальнено мислити ≥ виражати у структур≥пон€ть св≥й духовно-≥нтелектуальний потенц≥ал.

25. «датн≥сть трансформувати почутт€ помсти у почутт€ милосерд€ та всепрощенн€.

(16 онформ≥зм Ц пристосуванство, пасивне ухваленн€ ≥снуючого пор€дку, пануючих думок, некритичне проходженн€ будь-€кому зразку, що волод≥Ї найб≥льшою силою тиску. 17Ќонконформ≥зм буквально Ц це незгода ≥з загальноприйн€тими установками.)

26. «датн≥сть трансформувати ≥нстинкт агресивност≥ употребу захистити слабкого та сусп≥льно корисну активн≥сть.

ѕотр≥бно завжди пам'€тати, що Ф ожна людина Ц це не т≥лькипасивний споживач ментальних ц≥нностей, що склалис€ до нењ.¬она ≥ще й генератор, виробник духовного досв≥ду, щов≥дображаЇ њњ ≥ндив≥дуальн≥сть. Ћюдина ун≥кальна, перш за все,по тому внеску, €кий вона, нехай нав≥ть потенц≥йно, але здатнапривнести у ментал≥тет соц≥уму. ÷ей внесок може бути р≥зним залежно в≥д зд≥бностей, осв≥ти ≥ духовних €костей особистост≥,але в≥н обов'€зково повинен в≥дбутис€Ф.

6.. —истема осв≥ти €к трансл€тор норм ≥ ц≥нностей бутт€

«м≥ст ц≥нн≥сно-нормативноњ духовност≥ людини, щоформуЇтьс€, обумовлений культурою. —истема осв≥ти виступаЇтрансл€тором найб≥льш значимих та ≥сторично ст≥йких норм ≥ц≥нностей бутт€. Ќаприклад, €к зазначаЇ ј. «ап≥соцький, уструктур≥ ц≥нностей американськоњ культури дом≥нують наступн≥ц≥нност≥:

а) особистий усп≥х;

б) активна ≥ наполеглива прац€;

в) ефективн≥сть ≥ корисн≥сть;

г) автоном≥€ ≥ в≥дпов≥дальн≥сть;

д) прогрес (в≥ра в те, що нове Ч краще старого);

е) реч≥;

ж) пошана до науки;

з) демократ≥€ €к спос≥б розпод≥лу влади ≥ вир≥шенн€ конфл≥кт≥в.

ядро американського способу ≥ стилю житт€ складаютьсамодисципл≥на, обмеженн€ задоволень, матер≥ал≥зм, прагматизм, споживач, дос€гненн€ усп≥ху. ѕотреба в майбутньомун≥велюЇтьс€ високими темпами розвитку техн≥чноњ культури тацив≥л≥зац≥йними зм≥нами, €к≥ дозвол€ють американцев≥ отримати нов≥ в≥дчутт€ ≥ необх≥дн≥ предмети споживанн€ Утут ≥теперФ. Ќевисока значущ≥сть майбутнього перебуваЇ в певн≥йкорел€ц≥њ ≥з сприйн€тт€м минулого, €ке р€довому американцев≥ ув≥чн≥й гонитв≥ за сьогоденн€м видаЇтьс€ УнуднимФ ≥Унепотр≥бнимФ. —аме в≥дтворенн€ даноњ ц≥нн≥сно-нормативноњмодел≥ об'ЇднуЇ вс≥ осв≥тн≥ ≥нститути —Ўј, незалежно в≥д њхр≥вн€ ≥ концептуального наповненн€.

Ќа думку ј. «ап≥соцького у формуванн≥ в≥тчизн€ноњ ц≥нн≥сно-нормативноњ модел≥ ≥стотну роль з≥грало ѕравослав'€.¬изначаючи акс≥олог≥чну й антрополог≥чну специф≥ку культури,воно визначило особливост≥ ≥ ц≥льову установку духовногорозвитку людини.ј. «ап≥соцький вважаЇ, що ц≥нн≥сно-нормативна специф≥кав≥тчизн€ноњ культури про€вл€Їтьс€ на двох р≥вн€х: буденному - впрац≥, побут≥, традиц≥€х,обр€дах, св€тах, стереотипах соц≥альноњповед≥нки, ≥ на р≥вн≥ самосв≥домост≥. —пециф≥ка культурипро€вл€Ї себе у мов≥, текстах культури: ф≥лософських, художн≥х,усн≥й народн≥й творчост≥ ≥ т.п. —клалас€ точка зору, зг≥дно €коњнайб≥льш ст≥йкими ц≥нн≥сними дом≥нантами, складовимиц≥нн≥сно-нормативного €дра в≥тчизн€ноњ культури, Ї:

1. Ќизька значущ≥сть фактор≥в матер≥ального благополучч€ таор≥Їнтац≥€ на ≥деальну, духовну сферу;

2. Ќеукор≥нен≥сть у сьогоденн≥ та зверненн€ в минуле чимайбутнЇ;

3. ƒом≥нуванн€ соц≥альноњ ор≥Їнтац≥њ над ≥ндив≥дуально-особист≥сними потребами.

7. ћоральн≥ максими Ћ. “олстого

“иповим прикладом в≥тчизн€них ц≥нн≥сних дом≥нант Їмаксими в≥домого рос≥йського письменника Ћьва “олстого(1828-1910). –озм≥рковуючи над суттю людського бутт€, Ћев“олстой сформулював п'€ть основних моральних максим: Ќегн≥вись, Ќе перелюбствуй, Ќе чини зла, Ќе прис€гайс€Ќе воюй.

÷≥ максими, на думку письменника та ф≥лософа, повинн≥упор€дкувати бутт€ людини, пробудити њњ сов≥сть. “олстойп≥дкреслив, що сов≥сть Ц це пам'€ть сусп≥льства, €каусв≥домлюЇтьс€ й засвоюЇтьс€ окремою особою ≥ Ї визначаючимпринципом морально-етичноњ д≥€льност≥. —лово Усов≥стьФ, в прочитанн≥ со-в≥сть (де в≥сть кор≥нь) маЇ глибоке св≥тогл€днезначенн€, особливо у з≥ставленн≥ ≥з  ант≥вськими св≥тогл€днимипитанн€ми.





ѕоделитьс€ с друзь€ми:


ƒата добавлени€: 2016-12-05; ћы поможем в написании ваших работ!; просмотров: 667 | Ќарушение авторских прав


ѕоиск на сайте:

Ћучшие изречени€:

—тудент может не знать в двух случа€х: не знал, или забыл. © Ќеизвестно
==> читать все изречени€...

1038 - | 669 -


© 2015-2023 lektsii.org -  онтакты - ѕоследнее добавление

√ен: 0.017 с.